Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2018 - 22:14 Der er 6 kommentarer

Hvorfor kan jeg ikke sortere i celler der henfører til andre celler?

Jeg har et skema hvor jeg har nogle sum funktioner fra nogle andre celler.

Jeg har så kopieret en kolonne fra mit skema og sat ind længere nede.

Nu ville jeg gerne sortere i den kopierede kolonne fra største værdi til mindste.
Men det eneste der sker er, at cellerne nærmest blinker, og har ellers ikke rykket sig.

Hvad er det jeg gør forkert?
Og i så fald hvordan gør jeg for at kunne sortere i min kopierede kolonne?
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2018 - 22:26 #1
Nu har jeg lige prøvet uden at kopiere, men selv lave sum fiktionen igen, og så prøve at sorterer endnu en gang.

Kan man bare ikke sorterer en kolonne med sum funktioner eller hvad?
Avatar billede jkrons Professor
05. februar 2018 - 23:11 #2
Jo, det kan man. Det giver bare ingen mening, fordi celereferencerne opdateres når du sorterer.Så hvis du vil kunne sortere, skal alle dine sum-formler være oprettet med absolutte referencer.
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2018 - 23:12 #3
Hvad er en absolut reference ?
Avatar billede Tegler Mester
05. februar 2018 - 23:44 #4
Sæt $-tegn foran kolonne- og række-angivelse, så celle B2 bliver til $B$2, hvilket er en absolut reference.
Når du kopierer en formel med absolutte referencer til et andet sted i arket, vedbliver formlen at pege på de samme celler.
På en Win-maskine kan du cykle mellem de forskellige absolut/relativ muligheder med tryk på F4-tasten når du "står" i en celleangivelse i en formel (håber det giver mening).
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
06. februar 2018 - 09:34 #5
Skal jeg så i den celle hvor jeg har min sum funktion skrive:
$B$2:$G$2 fx?
Avatar billede Tegler Mester
06. februar 2018 - 15:42 #6
Netop. I nogle tilfælde skal man låse rækken, i andre tilfælde kolonnen, sommetider begge og endelig i andre tilfælde ingen af dem. Det afhænger af situationen.