Avatar billede wmkurt Nybegynder
25. august 2001 - 18:24 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af mailserver generel

Hej
Jeg har adsl, fast ip, domænenavn, webserver på min egen server (windows 2000 server) og det virker fint.
Jeg har læst mange artikler her på eksperten ang. opsætning af mailserver og har også hentet en del af dem, men kan ikke få det til at virke selv om der mange steder står at det er enormt let.

Og nu til selve spørgsmålet, hvordan virker det, eller rettere sagt hvordan sættes det op sådan at det virker.
F.eks Mdaemon, når jeg starter config delen skal jeg logge på mitsite.com (hvis mit domæne hedder mitsite.com) og her skal jeg skrive password m.m., men jeg har da ikke noget password til mit domæne.

Skal jeg give adgang til en bestemt port på min router?
Eller bliver min mail leveret til BuyDomains.dk, hvorefter det sendes til mig (jeg har købt domænet der og oprettet en såkaldt A-record sådan at domænet, ftp, mail peger på min faste ip-adresse)

Eller sagt på en anden måde jeg aner overhoved ikke hvordan det virker, så hvis en kan forklare/guiede mig hvordan jeg opsætter en mailserver sådan at det virker (det er lige meget hvad den hedder bare det virker), så vil det være fint.

Avatar billede djeclemen Nybegynder
25. august 2001 - 18:28 #1
hvad er det for en internet forbindense??

router, udbyder??
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
25. august 2001 - 18:34 #2
OK, jeg kan hjælpe dig lidt på vej.

Du skal sikre dig at DNS serveren peger på din server som mailserver. Det er IKKE nok at du fx opretter mail.ditdomain.dk. Du skal også fortælle DNS serveren at mailen skal leveres til dette domæne. Få dem der hoster din DNS til at lave ændringen.

Derefter skal du sikre dig at port 25 er åben. Denne port bruger til at levere port (SMTP).
Ligeledes skal port 110 (POP3) være åben, hvis du ønsker at kunne tømme dine postkasser \'udefra\'.

Når dette er klar, kan du begynde at tænke på at installere mailserveren. Den kan jeg desværre ikke hjælpe med, da jeg kun har erfaring med mailservere på linux...

Held og lykke
Avatar billede gephion Nybegynder
25. august 2001 - 18:45 #3
Problemet med webinterface på feks mdeamon er, at webconfig bruger port 3002 og selve webinterface bruger port 3001. Og de IKKE er aktiveret som standard!

Men du behøver jo ikke at bruge webinterface for at configurere, så jeg er ikke helt med på hvad du vil?

In any case, kan du konfigurere Mdeamon webinterface til hvilken som helst port du vil :)

Men for at logge ind, skal du skrive mitsite.com:3001 eller mitsite.com:3002, ellers vil der poppe en request op, for login og psw..

Avatar billede gephion Nybegynder
25. august 2001 - 18:46 #4
Sådan er det med de fleste af de \"alternative\" mailserver på Windows.. Altså det med portene :)
Avatar billede gephion Nybegynder
25. august 2001 - 18:47 #5
Hvis du stadig har problemer, så smæk en terminalserver op, og så kan jeg da godt sætte den op for dig...
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 19:58 #6
Prøv at gå ind på www.expertftp.dk, der nævner jeg en mailserver i forbindelse med webmail. den er fra argosoft og er freeware, den mindste udgave af dem. Den er meget meget nem at sætte op, eller kan du kontakte mig enten via icq eller via mail, så skal jeg gerne hjælpe dig.

Den bruger de samme porte som dit mailprogram 25 og 110. Disse skulle gerne være åbne på din router, så det skulle ikke være noget problem. Hvis du ikke har et domænenavn, som man f.eks. hos CC kan oprette ( mit hedder www.mulle.adsl.dk), så kan du bruge din faste ip adresse eller kan du bruge http://www.dyndns.dk/, så din domæne kommer til at hedde ditvalg.dyndns.dk
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 19:59 #7
Mit icq nr. 71258492 /mail kharder@mulle.adsl.dk
Avatar billede wmkurt Nybegynder
25. august 2001 - 20:07 #8
gephion>>
Det jeg vil er at hvis en sender en mail til Kurt@mitdomæne.com, så skal jeg ku modtage og se mailen via outlook, altså mailservere modtager posten og sørger for at jeg på min arbejds-pc kan læse den, og så er jeg ligeglad med om programmet hedder Mdaemon eller andet, det skal bare virke.

Jeg har en terminalserver kørende, sådan at jeg kan administrerer serveren fra min arbejds-pc. Vil det sige at du kan koble op på min server via internettet, det lyder fint, så hvis du gider at sætte det op for mig så gi mig din email-adresse så du kan få de oplysninger du skal bruge for at ku koble op. Skriv din adresse her eller send den til kurt55@jubiipost.dk.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 20:12 #9
Ja det er ogå det jeg har lavet, så lige meget hvor i danmark og hvilken pc jer er logget ind på, så kan jeg tjekke min mail derhjemme.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 20:13 #10
Og har du TSweb så er det jo endnu nemmere, det tsweb det er bare en skøn ting. :o)
Avatar billede wmkurt Nybegynder
25. august 2001 - 20:14 #11
kharder>>

www.expertftp.dk findes ikke, siden kan ikke vises
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 20:40 #12
Avatar billede gephion Nybegynder
26. august 2001 - 12:54 #13
wmkurt:

Jamen, så kan du jo i princippet jo bruge hvilken som helst mail mailserver, hvis du bare vil kunne hente post via pop3 i din outlook!?

Du kan finde en oversigt over mailservere her:
http://computers.cbel.com/Mail_Servers/

Men hummm... I virkeligheden er Exchangeserver nok det allernemmeste at sætte op :)  Bare next - next - next, og så virker den :)

pswitch IMail Server (www.ipswitch.com)
Mdeamon  (http://mdaemon.deerfield.com)
Exchange server 2000

Det er de bedste/nemmeste at sætte op og holde kørende efter min mening. Dog er de jo altså ikke gratis :(

Ellers kan jeg 100% anbefale sendmail til Winnt! Den kører godt nok på apache32 men den er nem og hurtig at sætte op :)
Avatar billede wmkurt Nybegynder
26. august 2001 - 13:13 #14
geophion>>
Du skriver også at det er nemt, men jeg har prøvet med Mdeamon og mange andre, det virker ikke. Jeg ved sådan set også hvorfor, det er nok fordi jeg ikke fatter det helt basale i det, hvilke porte skal jeg åbne på routeren.

Eller hvordan virker det hvis der er en der sender en mail til kurt@mitdomæne.com, hvor skal jeg så hente denne mail henne, bliver den automatisk sendt til min ip-adresse eller skal jeg hente den hos dem som sørger for at www.mitdomæne.com peger på min ip, eller ...

Avatar billede gephion Nybegynder
26. august 2001 - 13:32 #15
Well...

Hvis du har en mailserver kørende og har fået lavet en MX-record (mail exchanger) til din servers IP adresse.

Så sker der det, at mails der har @ditdomæne.dk vil automatisk blive \"viderstillet\" til din IP adresse hvor din mailserver befinder sig.

De porte du skal bruge for at have en \"normal\" mailserver kørende uden webmail er port 25 og port 110.

Når du så sidder på work og vil checke den mail du får hjemme, kan sætte din outlook op med en konto der passer til den konto du har på din mailserver og så ellers definere pop3 og smtp i outlook, med feks din hjemme IP.

Du skal lige være opmærksom på at IIS jo også har en smtp kørende (vistnok som standard) og den skal du stoppe når du vil bruge din egen mailserver.

Hvis du kan vente til imorgen med at få det op og køre kan du fange mig på ICQ 86109519 og så kan jeg guide dig i din installation med feks mdeamon...!?
Avatar billede wmkurt Nybegynder
26. august 2001 - 14:18 #16
Jeg har spurgt hos buydomains.dk (dem der styrer mit domæne) om jeg har en MX-record og det har jeg, de siger at hvis jeg sætter det rigtig op burde det virke.

Hvornår i morgen kan jeg fange dig på ICQ, jeg kan først i morgen aften.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
26. august 2001 - 14:25 #17
Avatar billede wmkurt Nybegynder
26. august 2001 - 14:42 #18
djeclemen>>
Jeg har testet mine mx-records og den svarer med:

Oversigt over mail server
Der er ikke registreret nogle postservere for mail.lindsted.dk

Er det rigtig, eller skulle den svarer med noget andet.
Hvis det betyder at jeg ikke har opsat en mailserver på min ip-adressse, så er svaret rigtig nok, for jeg har jo ikke en mailserver kørende, ikke en der virker i hver fald :-)

Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
26. august 2001 - 14:49 #19
Dit hotel har IKKE sat en MX record (korrekt) op i deres DNS server.
Der kommer ingen mails til din server før dette er gjort....
Avatar billede wmkurt Nybegynder
26. august 2001 - 15:01 #20
Jeg har ikke nogen Web-hotel, det hele peger på min egen ip-adresse.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
26. august 2001 - 15:07 #21
Jeg mente heller ikke dit webhotel, men dit \"DNS-hotel\".
Det er buydomains der skal lave ændringen
Avatar billede gephion Nybegynder
26. august 2001 - 15:08 #22
wmkurt:

Det passer fino med mig :)
Så skal vi nok få det svineri op og køre!

Avatar billede djeclemen Nybegynder
26. august 2001 - 15:35 #23
Oversigt over mail server
Disse oplysninger er kun til orientering, og du bør ikke bruge disse mailservere, når du sætter din mail op. Det kan give problemer med at hente mail.

Resultat:

Der er registreret følgende postservere for lindsted.dk

mailgw.lindsted.dk med prioritet 10

mail-hotel.dk med prioritet 20
Avatar billede wmkurt Nybegynder
26. august 2001 - 15:51 #24
djeclemen>>
Det er forresten ikke lindsted.dk, men lindsted.com.
Jeg testede også med lindsted.dk, da der er en anden der ejer denne og kun bruger den til mail, men resultatet var det samme.
Jeg testede ved at skrive mail.lindsted.com, men jeg kan se at det er forkert, for når jeg prøver med lindsted.com virker det åbenbart. Så det er skørt at der som eks. står mail.tele.dk, så skulle man jo tro at der skal stå mail først ikk.

Men nu svarer den.
Resultat:
Der er registreret følgende postservere for lindsted.com
mail.lindsted.com med prioritet 10

Så det er vel godt nok
Avatar billede moejensen Nybegynder
28. august 2001 - 18:19 #25
Jeg bruger selv buydomains.dk, og har ingen problemer haft. Under A-record har jeg sat www,ftp og mail op til at pege på min faste ip, og det virker ubeklageligt. adressen til din mailserver bliver sp mail.domainnavn.dk

Jeg har installeret en exchange ser på min server og den samler fint alle mails op der kommer på mail.domainnavn.dk, da det er mails bliver de automatisk send på port 25 (og port 110 for at hente på pop3). Det eneste det kræver er at port 25 og port 110 er åbne på din router.

Håber det hjalp dig lidt
Avatar billede wmkurt Nybegynder
28. august 2001 - 23:32 #26
Hvor bruger du navnet mail.domainnavn.dk henne, hedder din server mail.domainnavn.dk, eller fortæller du serveren at den skal hente posten på adressen mail.domainnavn.dk??

Avatar billede wmkurt Nybegynder
28. august 2001 - 23:44 #27
moejensen>

http://www.opasia.dk/kundeservice/status/tools.shtml

Hvis du går ind på ovenstående adresse og skriver

domainnavn.dk eller .com i feltet under \'Hvem håndterer mail?\', hvad svarer den så, min svarer med:

Der er registreret følgende postservere for lindsted.com
mail.lindsted.com med prioritet 10

Avatar billede gephion Nybegynder
01. september 2001 - 01:02 #28
Håber du kunne bruge hjælpen over ICQ til noget, ellers må du råbe op ;)
Avatar billede wmkurt Nybegynder
01. september 2001 - 03:00 #29
Nej desværre, det virker stadig ikke, men har du ikke modtaget det sidste jeg har skrevet til dig på ICQ, hvis ikke så smider jeg det lige her. Håber du, eller en eller anden, ved hvad der er galt, for det er ved at drive mig til vanvid.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jeg har det samme problem, som jeg har haft i lang tid efterhånden, bare med andre mailserver, og det er at jeg godt kan sende mail, men ikke modtage.
Dog kan jeg godt sende og modtage lokal, for hvis jeg opretter 2 bruger og sender fra bruger1@lindsted.com til bruger2@lindsted.com eller omvendt, virker det godt nok, men når jeg sender mail via f.eks teledanmark til bruger1@lindsted.com, virker det ikke.

Jeg kan ikke skrive min yderside ip-adresse i feltet domain-ip, da jeg ikke kan pinge denne ip pga min router, så jeg har skrevet 127.0.0.1 i stedet, er det det der er galt eller hvad fa... er der galt???

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> klip slut <<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jeg fandt nedenstående skrivelse hos TDC (jeg har abonnement hos dem, men ikke domain).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> indsat klip <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten) blokeret i TDC\'s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Slut <<<<<<<<<<<<<<<<

Har ovenstående noget at sige, husk at det ikke er TDC der styrer DNS ang. mail m.m., det er BuyDomains.dk, og det er heller ikke en router fra dem jeg har.

Please HELP
Avatar billede wmkurt Nybegynder
01. september 2001 - 23:28 #30
gephion og kharder>>
Som tak for hjælpen via bl.a. ICQ deler i pointene, men problemet blev desværre ikke løst, så jeg opretter et nyt spørgsmål, nu kan jeg trods alt komme med et mere præcis formuleret spørgsmål.
Avatar billede -2000haj Nybegynder
22. februar 2002 - 01:35 #31
Prøv at chekke www.ithouse.dk og hente den mailserver de har.. Den har jeg kørt webhoteller på i 3 år nu.. Den er meget nem og sætte op.. Det er den faktisk.
Avatar billede cookie1000 Nybegynder
03. maj 2002 - 08:09 #32
skal du bruge port 25 skal du have TDC Pro@acess, der er alle porte åbne, jeg har samme problem med min men det kommer til at virke