Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 17:50 Der er 22 kommentarer

Udskiftning af strømforsyning stationær PC

Hej. Hvis jeg skal udskifte min strømforsyning på min gamle PC, vil jeg hører om der er noget bestemt jeg skal passe på med?
Jeg har ikke meget computer viden, men synes ikke det ser ud til at være det største problem at udskifte? Er dette rigtigt?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2018 - 18:11 #1
hvis det er en GAMMEL pc, så skal du have en psu med tilsvarende gamle stik - men ellers, så har de fleste psu'er mulighed for at samle stik, så de passer til 4,6,8 ben på grafikkort/bundkort, ligesom det store stik på bundkortet typisk kan samles af to til nyere kort, eller være et (og en overflødig del) på gamle maskiner.
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 18:20 #2
Altså den var stået helt af alligevel. Så jeg tænkte det kunne ikke blive dårligere.
Jeg har nu skilt den helt fra, men hold nu da op der er mange ledninger :O
Jeg tror ikke jeg selv får det samlet igen..
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 18:32 #3
Og hvordan finder jeg en Strømforsyning der passer til? :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. januar 2018 - 18:43 #4
Du kan se på den gamle strømforsyning hvad ydelsen er. Den nye skal have samme ydelse eller gerne højere. Dette opgiver i Watt. F.eks. 500 Watt. Den fysiske størrelse er den samme.

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning?b=corsair~evga~be-quiet~cooler-master~fsp~inter-tech~seasonic~thermaltake&o=1028&pre=1
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 18:52 #5
Men hvordan med alle ledninger osv? Der er ufatteligt mange synes jeg
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2018 - 19:14 #6
sortér ledninger i stik-typer. Og nogle af dem, der har samme bredde kan så samles (hvis du skal bruge det). Typisk har det største stik 20 pin, og kan sættes sammen med et på 4 pin, så den dækker de nyere på 24 pin.
Til harddiske og cd'er er der enten stort (det næststørste i psu'en) hvid, eller mindre - se, hvad der passer i din pc's enheder, og tag en psu, der har samme stik.
Så er der små sorte stik (der normalt også kan samles) de er til grafikkort (hvis dit kort skal have egen strøm) og til motherboard. der er typisk 4+2 eller 4+4 pin.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. januar 2018 - 19:16 #7
Ja det er rigtig nok, at der er mange ledninger i en computer. Hvad angår ledningerne fra strømforsyningen (PSU´en) så er stikkene på disse - undskyld udtrykket - idiotsikret - således man ikke kan koble dem forkert til.

Se  linkene:

http://www.corsair.com/Media/catalog/product/c/o/connectors_1_1_2.png

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41TwjOU5djL._SY355_.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 19:23 #8
Sæt evt nogle labels på ledningerne inden du udtager, og skriv hvor de sad. Tag et billede når labels er monteret
Læg begge forsyninger ved siden af hinanden og påfør de samme labels på den nye, så du ved hvor ledninger skal hen. Man kan måske bruge malertape til dette.
Så skal det nok gå :-)
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 19:36 #9
Altid godt med gode råd, mange tak! men min utålmodighed tog fat, og jeg fik skilt af ad, uden videre tanke ... så nu står jeg der..
Men jeg har en anden computer, er det ikke muligt at strøm kan bruges fra denne? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 19:50 #10
Jo hvis den bare yder mindst det samme som den der er defekt. Tjek hvor mange watt den er på inden du skiller ad ;-)
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 20:02 #11
Der står på den gamle "AC 230V" det må vel være dette som minimum? :)
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 20:03 #12
Eller er det "EPS 750W"? :D
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 20:06 #13
Den er på 750 watt og er en Inter-Tech Energon forsyning ikke?
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 20:11 #14
Jo det er på den gamle, defekte den så sådan ud :)
den nye er på 500W (cooler Master), dette er det eneste jeg kan se..
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 20:16 #15
Hmm.
Watt angivelsen er jo mindre end den gamle.

Oplys lige hvilket grafik kort der er i computeren.

Hvis det ikke skal bruge så meget strøm vil jeg tro at 500 watt bør være nok.
I øvrigt så har jeg før hørt om at Energon forsyningerne ikke er de bedste i forhold til det de opgiver. Så måske 500 watt kan gå.
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 20:22 #16
Kan det passe noget med "PowerColor HD 4890? :))
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 20:33 #17
Ja det er der noget der hedder.
Kortet kører med en Radeon HD 4890 chip, og når jeg ser på hvad der anbefales til dette kort ligger det på 500 watt og derover.
Så din ekstra forsyning ligger lige på grænsen desværre
Ville nok selv have gået 100 til 150 watt højere op i ydelse hvis det var mig.
Avatar billede Jakob1234 Novice
29. januar 2018 - 20:57 #18
Ja okay, den gamle kører med noget der hedder Asus gtx 750 ti, men jeg synes ikke dette kører optimalt? dog er den nogenlunde ny..
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2018 - 15:47 #19
Asus gtx 750 ti anbefaler som minimum en 300 watt forsyning. Her vil den 500 watt du har ikke have problemer.
Er forsyningen godt konstrueret så bør den kunne køre med Radeon kortet. Men jeg har svært ved at vurdere kvaliteten af den.
Avatar billede Jakob1234 Novice
30. januar 2018 - 18:53 #20
Jeg har fået anbefalet en 600, så det købte jeg og satte den i. Det hele kører skam!! :D
Mit næste spørgsmål er så ang ram. Jeg har fundet nogle ram fra en ny computer, kan dette udskiftes, og vil det betyde noget?
De nye er disse: https://www.fcomputer.dk/kingston-hyperx-fury-45-16gb-2x8gb-45-ddr3-45-1866mhz-45-dimm-240-pin-cl10-1?gclid=EAIaIQobChMIi9el9p6A2QIVBSrTCh1V8QqcEAQYASABEgLydPD_BwE

Hvor de gamle er http://www.corsair.com/pt-pt/vengeance-8gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cmz8gx3m2a1600c9
Avatar billede Jakob1234 Novice
30. januar 2018 - 19:25 #21
Og kan det passe at Asus gtx750ti ikke skal have sat strøm til???
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2018 - 19:47 #22
#21 Det kender jeg ikke noget til :-)
#20 Super :-)
Med mindre du har behov for den ekstra ram mængde, vil du ikke opnå noget mere brugbart vil jeg vurdere. Du skal i øvrigt altid undersøge hvilke ram bundkort understøtter og hvor stor mængde.