Avatar billede tdi Juniormester
10. januar 2018 - 15:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Box til at sende data fra SSD

Hej Eksperter

Jeg har en udfordring:
Skal automatisk suge data ud af en SSD disk og sende dem over nettet til en endnu ikke fastsat ´lager enhed´.

Min drøm er en dock hvor man blot stikker SSD disken ned i og den så helt automatisk sender data enten over wifi eller lan til internettet.

Jeg skal bruge 12 stk. og hvis løsningen ikke findes, så er jeg villig til at betale for at få en stykket sammen.

Spørg endelig.

På forhånd tak

Mvh. Thomas
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2018 - 15:28 #1
Dock'en er en udmærket tanke, men du vil få brug for en komplet PC (enten med Windows eller Linux) i hver ende til at håndtere både disk, forbindelsen imellem og selve replikeringen.

Hvis omkostningerne skal holdes nede, kunne en uPC med Linux være et fornuftigt valg, dog med den krølle på det, at den vil være teknisk "tungere" at drive, end en tilsvarende Windows-løsning.

Hvor store datamængder vil du flytte og over hvilken størrelse internet-linje?
Avatar billede tdi Juniormester
10. januar 2018 - 15:39 #2
Jeg har brug for at flytte op ti 200 gb i døgnet og jeg kender ikke forbindelsen/den vil med garanti være forskellig!
Jeg har 12 mand der skal hente data ind i form af billeder rundt om i landet, så de skal bruge deres hjemme internet forbindelse.

Min drøm er at de netop ikke har en PC de skal boote op hver gang, men blot en box. Det kunne være en SSD dock bygget sammen med en eller anden form for mikro computer der automatisk kunne sende
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2018 - 15:44 #3
dock https://www.happii.dk/Controller/Sandberg-USB-30-SATA-Docking-25/2485980 og så en pc (kan være meget lille hvis den kun skal trække data ud og sende)
Evt bare synkronisere disk med en mappe i onedrive - så styrer win selv upload når der er forbindelse.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2018 - 17:48 #4
200GB i døgnet, uden at kende de(n) linje(r), der skal flytte dem, og med en ukendt schedule, men hvor det må forventes at en del vil skulle overføres parallelt - det er en temmelig ambitiøs plan!

Men bestemt ja til #3 - det var det, jeg skitserede i #1.
Avatar billede tdi Juniormester
10. januar 2018 - 19:24 #5
I know, det er en noget af en drøm at flytte op til 200gb. Nogen steder bliver det ikke muligt. Andre steder lige til øllet.

Jeg har en tilsvarende dock. Godt nok med plads til 2 ssd, så man kan lave kopi blot med et tryk på en knap.

Mit håb var en løsning hvor vi netop kan sætte sådan en dock sammen med en enhed der så bare fikser transporten videre uden der skal åbnes en pc.

Jeg vil undgå at de personer der skal samle data skal bruge tid på at tænde pc, logge på og sende. Det skal bare gå automatisk.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2018 - 19:41 #6
Som du kan se af indlæggene ovenfor, er det ganske enkelt ikke muligt.
Det du vil, er for komplekst til, at det kan lade sig gøre med en "sort box".

Der skal en her del netværksteknik, kommunikation imellem enhederne på højere niveau end netværket og så applikationen, der skal tage sig af kopieringen (uanset om den blot initieres med en knap, som du ser det på din dock).
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2018 - 19:51 #7
Du kan få en dock med plads til to diske og en knap til kopier 1 til 2. Men så skal disk 2 til der, hvor data samles. Post Nord? 8-10 dage og porto/boblekuvert.
Avatar billede jk45 Forsker
10. januar 2018 - 20:56 #8
Prøv evt at kigge på denne og tænk client som en raspberry pi som afvikler client programmet
Avatar billede jk45 Forsker
10. januar 2018 - 20:58 #9
Hov glemte link :D http://www.boxbackup.org
Avatar billede tdi Juniormester
11. januar 2018 - 09:50 #10
Det lyder slet ikke dumt med den der boxbackup. Er ikke nørd nok til at gennemskue det hele, men det ser ud til at det ville kunne hjælpe en der er noget mere langhåret end mig, til at bygge en Raspberry e.l. sammen med en SSD dock, og smide den på noget netværk. Godt fundet :-)