Avatar billede plok Forsker
05. januar 2018 - 12:22 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Smart metode til at se WIFI password når man ikke kender den?

Hej. Jeg kommer tit ud for at jeg skal hjælpe folk med at tilslutte deres PC, Printere eller lign. til deres trådløse netværk. Herunder Stofa, Yousee m.m.

Men tit og ofte kan folk ikke huske deres koder eller login til mine sider!

Er der en nem metode til at kunne tilgå routeren, når jeg er ude på adressen - og derved kunne komme ind og ændre koden til deres netværk?

Standard koderne er ofte ret lange, så det er umuligt for folk at huske :)

Jeg har selv følgene remedier, hvis det kan hjælpe:
Advanced IP Scanner
LAN kabel
Printer kabel
PC

Håber at høre fra jer :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2018 - 12:47 #1
Nej. Så ville det jo väre for let at "hacke" en router. Hvis der var en smart metode, er jeg sikker på at man ikke måtte skrive det her.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2018 - 12:56 #2
Windows 7 maskiner er lette - her går du blot i egenskaber for netværket, og vælger at få vist passwordet.

Men på alle windows systemer, kan du udlæse passwordet med Netsh kommandoen - se her: https://fossbytes.com/find-wifi-password-connected-networks-cmd-windows/

Det kræver så at du har en konfigureret Windows maskine ved hånden, så den kan hjælpe dig hvis du skal konfigurere en printer, men ikke hvis der ikke længere findes en konfigureret PC. I sidste tilfælde er du nødt til at logge på routeren (samme ip som "default gateway" ved en ipconfig, når du har sat kabel i routeren), og finde/ændre passwordet. I yderste nødstilfælde, kan man blive nødt til at resette routeren, og konfigurere den forfra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2018 - 12:59 #3
Bemærkning - det er selvfølgelig WiFi kodeordet du udlæser med Netsh kommandoen - ikke password til router.

netsh wlan show profile [WiFi-name] key=clear
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. januar 2018 - 13:23 #4
Hvad med at koble dig i LAN1 porten på routeren og login på lokal IP (ofte 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 eller 192.168.10.1) til routeren via browser.
Afhængig af fabrikat/model af routeren så plejer man ret ofte at kunne logge ind med standard bruger og pass
eksempler
bruger/pass
admin/admin
admin/(blank)
(blank)/(blank)
Har ofte gjort det på den måde når jeg har hjulpet familie og venner med netværk. Bare vigtigt man har netkabel fra LAN1 til ens PC for at kunne logge ind.
Når du er logget ind burde det være til at finde i wifi instillinger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2018 - 13:35 #5
@Runi1983 - det er vist kun "køb selv" routere der kører uden ordentlig login-sikkerhed. De routere man får fra internet udbyderne er noget bedre sikret...

Har man selv købt og opsat sin router, og stadig kører med standard admin password, er der nok heller ikke særlig svært passkey/password på selve netværket.

Og jeg vil i så fald KRAFTIGT anbefale at begge dele ændres :-)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. januar 2018 - 13:53 #6
Har gjort det ved alle udbydere indtil videre. Det er jo ikke Wifi koden men selve koden til at komme ind til opsætning af router jeg mener.
Wifi kode og kode til router opsætning er 2 forskellige ting.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2018 - 14:07 #7
Det er jeg fuldt ud klar over, men hvis ikke du ændrer standard admin password, efterlader du også en åben dør for pilfingre... - og har du samtidig åben for remote-administration i routeren, kan pilfingrene komme direkte fra nettet af.

Det står på side 1 i sikkerhedshåndbogen :-)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. januar 2018 - 14:34 #8
Remote access er ALTID lukket i alle de routere jeg arbejder med. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2018 - 14:50 #9
medbring usb med http://www.nirsoft.net/utils/wireless_key.html på.
kør det fra en win-pc, der er på nettet, og du få wifi-koden serveret
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2018 - 15:04 #10
#9
Tror opretter vil have kode til at komme ind i router.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2018 - 15:26 #11
Claes57 vil den vise koden hvis computeren kun er tilsluttet lan kablet for at bruge nettet?
Jeg er godt klar over at hvis man installerer Nirsoft på en bærbar pc der er på nettet at den så kan se koden til det trådløse net
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2018 - 15:32 #12
Prøvede lige at hente på min stationær. Det skal være en bærbar pc som jeg ser det.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2018 - 15:37 #13
På Yousee homeboks står koden bagpå hvis bruger ikke har ændret den.
Avatar billede plok Forsker
06. januar 2018 - 00:18 #14
Synes ikke umiddelbart at jeg har kunnet få det til at virke med ovenstående.

Det skal gerne være muligt at kunne finde ud af hvad wifi-keyen er, når man blot sætter LAN-sitk i sin pc (ex. bærbar)? HVis det da er muligt på nogen måde.

På den måde kan man jo heller ikke hacke sig ind, da man jo ikke bare bliver lukket ind i folks hjem uden grund :)
Avatar billede plok Forsker
06. januar 2018 - 02:07 #15
Jeg fandt et smart program som hedder JumpStart. Her kan man connecte til wireless routere uden at skulle bruge keys. Man starter programmet, og holder WPS knappen inde på routeren, og så skulle det efter sigende virke?

Jeg kan bare umiddelbart ikke få det til at virke på min router (Der er ikke lys i min WPS knap) så jeg tror den er gået i stykker. (Gammel router - Thomson TWG870 fra Stofa - mere end 10 år)

Men jeg har set en del videoer på youtube, hvor det virker :)

Og så er det tilmed lovligt at benytte denne metode.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 10:11 #16
I de tilfælde du kommer ud til folk, har de fleste så ikke en bærbar i husstanden der er på nettet?

Du burde jo med denne bærbar pc kunne aflure koden med Nirsoft programmet eller på den måde her:
https://support.microsoft.com/en-nz/help/4023501/surface-how-to-find-your-wireless-network-password
På den måde her krænker du jo ingen.
Hvorfra ved du det er lovligt at bruge JumpStart???
Avatar billede plok Forsker
06. januar 2018 - 12:03 #17
#16

Jo den metode har jeg også brugt sommetider :)

Jeg "ved" self ikke med sikkerhed - kun efter hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet.

Man skal jo også selv være i husstanden, sammen med vedkommende, for at kunne gøre det. Så det er vel ikke at hacke, mener jeg ikke?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2018 - 13:44 #18
Altså ang. "Jumpstart" - "Man starter programmet, og holder WPS knappen inde på routeren, og så skulle det efter sigende virke?"

Hvad er forskellen fra det, og så den indbyggede WPS funktion i Windows? - det er jo netop det som WPS er beregnet til - udveksling af Wireless nøgler i de 20 sekunder, WPS er aktiv fra man har trykket kontakten på routeren, og samtidig holder WPS aktiv på Windows netværssøgning. For mig lyder det bare til at være en indpakning af en eksisterende funktion.

...i øvrigt det samme med softwaren fra Nirsoft, der jo "bare" viser allerede tilgængelige oplysninger, så man slipper for selv at køre netsh wlan show profile kommandoen...

Så alt i alt er det jo bare et spørgsmål, om man kan li´ de indbyggede funktioner i Windows, eller vil have et program til grafisk at gøre/vise det samme.

Man kan i øvrigt ikke på nogen måde trække WiFi password ud af en router, ved bare at være forbundet til en ethernet port. Kun ved at logge på routeren...

For at opsummere de udemærkede standardforslag:
* brug Netsh kommandoen eller softwaren fra Nirsoft, hvis der i forvejen eksisterer en forbundet PC. Eller se det direkte i Windows (se linket i #16)
* Brug WPS, hvis routeren understøtter dette (og det er konfigureret aktivt). (Se evt. linket i #16)
* Log på routeren med standard brugernavn/password (det er forhåbentlig ikke gældende på særlig mange routere :-), og se/skift password. Se evt. label på routeren, hvor password fra nogle internetudbydere står.
* Reset routeren til standard indstillinger - så kan du bruge førnævnte forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 13:50 #19
Enig i #18 :-)
Avatar billede wickedd Juniormester
19. juli 2019 - 15:11 #20
WPS er netop alvet til det formål.
Avatar billede Kloge Åge Praktikant
11. september 2019 - 12:23 #21
Det er mere en opfølgning på Ekspert og Professor titlerne som diskutere om det er det ene eller andet password som tråden omhandler.
Alle passwords skal tages alvordligt ellers er der en gratis bagdør til selv den mindst rutineret hacker/cracker.
Hvis man som Professor kun har mødt systemer hvor der er lukket/afbrudt for Remote Control på forhånd, så er dét en sikkerhedsbrist som straks skal rettes op på. Der findes pillefingere overalt, (incl. undertegnet), så man kan aldrig vide sig sikker på at det ER et optimalt setup som man møder.
Password til routeren kan man med stor sikkerhed gemme på et stykke papir i hjemmet hvor det ligger i en låst skuffe. Er skuffen brudt op, så er det tid til at skifte password. Simpelt og ligetil for enhver !
Avatar billede dk.jessn Praktikant
20. februar 2020 - 13:00 #22
Bruger det respektive WLAN WEP så kan du få adgangskoden indenfor en times tid ved at analyser pakketrafik. Der findes værktøjer til dette, google er din ven.
Lidt hårdere bliver det at knække med diverse WPA varianter, da nøglerne her er dynamiske og roteres løbende.
Avatar billede dk.jessn Praktikant
20. februar 2020 - 13:03 #23
Jf. min sidste kommentar så er det omhandlende koden til WiFi, altså koden til at komme på netværket, og altså ikke koden der skal bruges for at få admin adgang til selve routeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2020 - 13:23 #24
Der er forhåbentlig ikke nogen der kører WEP kryptering i dag - netop fordi den kan hackes.

Så vidt jeg ved er WPA knækket "under kontrollerede forhold", mens WPA2 stadig ikke er knækket.