Avatar billede smolz Juniormester
02. oktober 2017 - 09:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vælger standard app igen og igen

Jeg sidder ved en arbejdscomputer der kører Windows 10, og bruger Adobe Acrobat Pro til mit arbejde. Men hver eneste gang computeren har været genstartet, glemmer Win10 at jeg har valgt "Brug altid denne app til denne filtype", og jeg må gøre det igen...og igen... Win10 insisterer på at bruge et program der hedder Windows Acrobat Reader DC, og hvis jeg sletter dette fra computeren, ja så bruger Win10 såmænd bare browseren, og den kan jeg jo ikke så godt slette. Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 09:47 #1
adobe har erstattet reader X med reader DC og det er deres software der laver fejlene.

på min egen, som er win7, kunne jeg ikke logge on efter deres opdatering og eneste vej ud var at slette reader dc

hvsi du googler det ser du millioner der har problemer med DC
og millioner af forslag til løsning... desværre
Avatar billede smolz Juniormester
02. oktober 2017 - 09:57 #2
Ok, så den nemmeste "lappeløsning" er at blive ved med at slette DC?
Avatar billede smolz Juniormester
02. oktober 2017 - 09:59 #3
Men det forklarer ikke hvorfor Win10 så bruger browseren i stedet for, når DC er væk, eller hvordan?
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2017 - 10:06 #4
Formoder du i kontrolpanel under Standardprogrammer - angiv standardprogrammer har markeret Acrobat Reader DC som standardprogram?
Edge er Microsofts standardprogram for pdf-filer, når andet ikke er angivet.
Avatar billede smolz Juniormester
02. oktober 2017 - 10:12 #5
Ja det har jeg (det er acrobat Pro jeg vil bruge), men Win10 laver det om hele tiden
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2017 - 10:59 #6
Problemet er Windows 10 - ikke Adobe. Eller rettere, det er et 3. parts produkt der ikke helt efterlever Microsofts "spilleregler", og derfor nulstiller Microsoft Win10 filassociationerne til deres standarder.

Det er bl.a. beskrevet her: https://forums.adobe.com/thread/2056037

Jeg lever selv med problemet uden de store gener, og da jeg bruger tonsvis af småprogramer, har jeg kun ringe chance for at gætte, hvad jeg skal smide på porten... - Jeg vil dog tro der efterlades en besked i eventloggen, når der nulstilles...
Avatar billede smolz Juniormester
02. oktober 2017 - 12:29 #7
Hmmm, ja så er det nok Skolekoms mailklient der laver problemer, da vi ofte åbner PDF-er fra dette program, og de er i hvert fald ikke med på det sidste nye :-/
Jeg vil prøve, altid at starte med at åbne en PDF på skrivebordet, inden jeg åbner fra Skolekom, og se om det skulle hjælpe---