Avatar billede n.perto Novice
20. september 2017 - 00:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forsøg på installation af driver

Hej Eksperten
Jeg købte engang en VAG-tester (ECU diagnose værktøj til biler) for næsten et år siden og dertil er et medfølgende USB-OBDll kabel.
Da jeg installerede programmet kunne den ikke finde driveren til kablet. Det kunne jeg løse inde i enhedshåndtering hvor jeg kunne finde driveren manuelt i program mappen. Men da den så forsøger at installere driveren kommer den op med en fejl som siger: Hash'en til filen findes ikke i den angivne katalogfil. Filen er sandsynligvis beskadiget eller har været udsat for ændringer.

Jeg mener jeg på daværende tidspunkt læste mig frem til at jeg kunne ændre noget i selveste windows, der gjorde den kunne findes. Jeg ændrede ihvertfald et eller andet der fik den til at finde filen, eller ihvertfald, fik det til at virke problemfrit.

MEN nu har jeg så ikke brugt programmet i et halvt års tid og nu gør den nøjagtigt det samme som tidligere. Mit problem ender ud i at jeg ikke kan huske hvad jeg gjorde og heller ikke kan spore mig frem til det længere på nogen måde.
Er det noget i ved hvad er og kan hjælpe med måske?
Køre windows 10.

På forhånd tak!

Mvh Nick
Avatar billede Mikael Ekspert
20. september 2017 - 09:47 #1
Jeg gør en del i de diagnoseprogrammer. Dog ikke til VAG.

Men ja.. Især under Win 10 opstår der ofte problemer.

Som klart nr 1 problem, så tjek om du som minimum har:
"Microsoft .NET Framework 3.5" installeret på computeren. Gerne højere end 3.5
Avatar billede Mikael Ekspert
20. september 2017 - 09:53 #2
Avatar billede n.perto Novice
21. september 2017 - 10:52 #3
#1 Tak for tilbagesvar
Det er rart man kan diagnosticer selv :)
Har lige tjekket computeren, den seneste version af .NET framework er allerede installeret - den du også linkede til :)
Avatar billede Mikael Ekspert
21. september 2017 - 11:24 #4
Kan du se interfacet ( testeren ) i enhedshåndtering når den er tilsluttet computeren ??
Og hvis ja, er der så "gult udråbstegn" ud for denne ??
Hvis den er synlig under enhedshåndtering, kan du så se driveren ??

1. Hvis ja, så prøv at se "driverdetaljer" Så skulle driveren placering gerne vises.

2. Har du samme sted forsøgt "opdater driver". Og lade windows søge den på nettet.

3. Ligger der samme sted en mulighed for "annuller opdatering" af driveren.
Hvis den er "nedtonet" ja så er der ingen opdatering at annullere.

Tanken med punkt 3 er, at HVIS driveren af en eller grund er ændret, så kan en tidligere fungerende driver findes.

Alt er kun et gæt ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
21. september 2017 - 11:39 #5
Dette er et skud. Og aner ikke om det kan løse dit problem.
Så jeg anbefaler kraftigt, at du inden installationen, laver et "systemgendannelsespunkt" så du kan fortryde.

Men det er kendt, at der opstår problemer når et USB interface skal fungere som en com port.

Læs grundigt teksten på nedenstående link.
Download Zipfilen som beskrevet. Og installer efterfølgende.

http://www.ross-tech.com/vag-com/usb/virtual-com-port.php
Avatar billede n.perto Novice
27. september 2017 - 08:31 #6
Ja, kan sagtens se den i enhedshåndteringen og jeg kan også komme så langt med at finde driveren inde i Ross-tech mappen der er installeret, når jeg søger manuelt, men så melder den om en fejl, hvor den siger at windows fandt driveren men at den ikke kunne installeres fordi: "hash'en til filen ikke findes i den angivne katalogfil. Filen er sandsynligvis beskadiget eller har været udsat for ændringer"
- Knappen "annullering af driveropdatering" er nedtonet, desværre.
- Jeg er ikke sådan super skarp til computer, så et systemgendannelsespunkt, hvordan laver man det?
Avatar billede Mikael Ekspert
27. september 2017 - 08:44 #7
#6.

Desværre har jeg ingen Win 10 computer.

Men PRØV at skrive (systemgendannelse) i søgefeltet.

Når den er åbnet, så BURDE du få muligheden for at "oprette et systemgendannelses punkt."
Avatar billede n.perto Novice
27. september 2017 - 18:54 #8
Fandt ud af det! :)
Det var noget kompliceret men jeg fandt en side på google der beskrev et problem med Win 10's accept for at installere drivere.
Gjorde følgende:
Brugte option 2 fra denne guide: http://www.hackaapl.com/trouble-installing-windows-10-drivers-the-hash-for-the-file-is-not-present-fix-toggle-driver-signing/
- Så genstartede computeren automatisk og derefter gik jeg ind og slog windows firewall og virusprogrammet fra midlertidigt. (Hvis man ikke gør det, nægter win 10 adgang til at installere driveren)
- Så åbnede jeg enhedshåndteringen og fandt interfacet, derefter søgte jeg manuelt efter driveren i installationsmappen og installerede den.
- Efter den blev installeret slog jeg firewall og virusprogrammet til igen.
- Så åbnede jeg VCDS programmet og så virkede det hele som det skulle.

Forsøgte i første omgang med option 1 fra guiden, men cmd vil ikke give adgang til det. Men måske det virker for andre.
Og for at lige hurtigt svare på dit #7 Michael, så kommer der ikke noget frem med systemgendannelse i win 10, hvis man skriver det i søgefeltet, men tusind tak for hjælpen ihvertfald! :)