Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:34 Der er 89 kommentarer og
1 løsning

ArrrrrrrGH!

Om lidt slår jeg mig selv ... jeg mosler rundt i følgende ligning. En eller anden stik mig lige åbenbaringen og jeg vil være umåde lykkelig ... :)

x (e^x - e^-x) = 8

Det ligner stort set en frisørsallon omkring mig ... jeg har efterhånden flået så meget hår af i ærgelse over at mine omskrivningen bare ikke ender i noget som helst brugbart ...
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2001 - 18:41 #1
Øhm?
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:43 #2
Hmmm ... jaehh ... i frustrationens opildenhen har jeg måske ikke forklaret det nok ... :)
Jeg vil meget gerne have løst ligninen ... :)
Avatar billede omen Nybegynder
24. august 2001 - 18:45 #3
Hvad betyder det ^ ?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2001 - 18:45 #4
lol... aner da not lige en gang
Avatar billede hr_peki Nybegynder
24. august 2001 - 18:45 #5
Hvad skal matematik er det!!
I hvilken sammenhæng er det
Avatar billede hr_peki Nybegynder
24. august 2001 - 18:46 #6
slags!
Avatar billede egede Nybegynder
24. august 2001 - 18:46 #7
Du ville da aldrig kunne løse e^-x eftersom du ikke ved om resultatet bliver positivt eller negativt (skal være parantes udenom så vidt jeg ved...).
Avatar billede hr_peki Nybegynder
24. august 2001 - 18:46 #8
og hvilket niveau er det?
Avatar billede egede Nybegynder
24. august 2001 - 18:46 #9
omen -> betyder \"i\" du ved 7 i 3. fx.
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:47 #10
^ betyder \"oplyftet til\" (2^2 = to i anden) ... :)

\"aner da not lige en gang\" ... ? hvad mener du???
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2001 - 18:48 #11
Min kommentar var bare komisk - ingen mening! :)
Avatar billede omen Nybegynder
24. august 2001 - 18:49 #12
ok. Men repsac... hvorfor skal du løse den? Er det noget der SKAL til for at sende en runraket afsted ? :)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:49 #13
=>egede: aldrig løse e^-x ... ? e^-x = e^(-x) ... det er det samme ... man kan da snildt løse:
x = e^-4 (=,018315...)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:56 #14
=>omen: nope, men det er en opgave ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 18:59 #15
Funktionen f er bestemt ved:
f(x) = e^x + e^-x  , x >= 0
Bestem tallet a således at punktmængden bestemt ved:
{(x;y) | 0 <= x <= a  \"og\" 0 <= y <= f(x)}
har arealet 8.

Dvs. a*f(x) = 8  \"og\"  x = a ...
<=> a (e^a - e^-a) = 8 ... derfor ligningen. (er det forkert egentlig?)
.·)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 19:01 #16
Måske skulle jeg sige at med \"og\" menes det matematiske og ... kunne ikke lige finde tegnet ... :)
+ at <= er \"mindre end eller lig med\" ... :)
- så skulle det vist være muligt at tyde mine tegn ... ;)
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
24. august 2001 - 19:01 #17
Ehh KLART KLART...\'ORANGE\'
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 19:06 #18
=>zyberwizard: ? hvad nu?
Avatar billede repsac Nybegynder
24. august 2001 - 19:09 #19
Anyway, jeg er AFK til i morgen ... en gang når jeg vågner ... :)
Avatar billede egede Nybegynder
24. august 2001 - 19:26 #20
respac -> du har ret, tæntke på -e^x eksempel: -2^3= -(2*2*2) = -8 hvorimod (-2)^3 = (-2)*(-2)*(-2)* = 8, undskyld forvirringen ;)
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 13:54 #21
Bommelom ... ingen der kan hjælpe?
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 13:57 #22
Ehh ... (-2)(-2)(-2) = -8 ... finden ligger i at du har et ulige antal negative tal ... så bliver resultatet negativt, men du har ret.
(-2)^2 &#8225; -2^2 ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 13:57 #23
Hmmmm &#8225; skulle være et \"ikke lig med\"-tegn (Alt+0135) ... :)
Avatar billede egede Nybegynder
25. august 2001 - 14:08 #24
respac -> det var derfor at jeg sagde at man ikke kunne være sikker på fortegnet (indtil jeg kom i tanke om at det ikke var sådan :-/).
Men vil det så ikke sige at e^x og - e^-x neutraliserer hinanden? og den ikke kan gå op, hvilket nok ikke kan hjælpe dig :(
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 14:28 #25
Jeg kan give dig tallet der opfylder ligningen: 1,630003648 (forsøgt sig frem!) - men jeg skal jo gerne have udregningerne og dermed den eksakte værdi.
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 14:33 #26
Hallo! e^x og e^-x er bestemt ikke det samme!
Prøv lige at fatte dit regnedyr og tegn grafen for e^x ...

Hvis du mod forventning ikke skulle have en graf-regner kan du bruge det applet.
[ http://www.keside.subnet.dk/amou/graf.htm ] (brug funktionen \"e(x)\" ...
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 14:38 #27
Og boom ... så futter man forbi fotx.net ... 14 år ... Nææhh ... du kan øjensynligt ikke klare en opgave til 3.g 2-årrigt højniveau ... :) sorry mister, men du bør nok se realiteterne i øjnene ... :-/
Avatar billede egede Nybegynder
25. august 2001 - 14:53 #28
Jaja, prøver bare at lære lidt...
Undskyld hvis jeg ledte dig på vildspor, vidste ikke at det skule bruges til en graf...
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 15:01 #29
Ehhh ... det er somend i orden, meeen ... det skal ikke bruges til nogen graf ... du kan bare bruge grafen til visuelt at forstå hvorfor e^x ikke er lig med e^-x ... :)
Thud!
Avatar billede egede Nybegynder
25. august 2001 - 15:05 #30
Nej, undskyld nu kan jeg godt se hvad jeg hvor jeg har fejlet...
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 18:02 #31
Oki ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 20:33 #32
Hmmm ... nogen der kan hjælpe?
Avatar billede dumdum Nybegynder
25. august 2001 - 20:47 #33
Jeg kan måske hjælpe dig...

x = +-1,63000364773
Avatar billede dumdum Nybegynder
25. august 2001 - 20:50 #34
Hey jeg tror da lige at jeg prøver at løse ligningen på den hårde måde...

Jeg vender tilbage, stay tuned...
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 20:52 #35
I will ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 21:30 #36
Nu er det så jeg bliver i tvivl om du forsøger at løse det eller du har givet op ...
Avatar billede dumdum Nybegynder
25. august 2001 - 21:32 #37
hehe rolig nu, er vi løbet tør for tålmodighed???

Jeg kæmper med det, og skal nok give dig besked hvis jeg giver op, men det gør jeg ikke.

\"We may never surrender!\"
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 21:36 #38
Næh ... jeg kom bare i tvivl ... :)
Oki ... ;)
Avatar billede repsac Nybegynder
25. august 2001 - 23:17 #39
Hih ... det er noget af en opgave hva\' ... ;o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
25. august 2001 - 23:20 #40
helt sikkert, men hvornår skal du bruge det, kan vi trække det til imorgen, så ser jeg hvor langt jeg når....
Avatar billede repsac Nybegynder
26. august 2001 - 13:22 #41
Jeg venter bare ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
27. august 2001 - 23:07 #42
Bommelom ... still waiting ... ;)
Avatar billede dumdum Nybegynder
27. august 2001 - 23:13 #43
Du skal arbejde med noget hyberbolsk sinus

så bliver (e^x-e^-x)= 2sinh(x)

måske kan du arbejde videre derfra (har noget vektorregning hængende der skal laves...)
Avatar billede dumdum Nybegynder
27. august 2001 - 23:14 #44
øhh rettelse
x(e^x-e^-x) = sinh(x) tror jeg nok...
Avatar billede toaster2000 Nybegynder
28. august 2001 - 02:44 #45
Tjaah!
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 13:23 #46
Hmm det går ellers meget godt

x (e^x-e^-x) = 8 <=>
2xsinh(x)    = 8

Sårn var det...
Jeg prøver at arbejde videre med det... (den er faktisk lidt kryptisk)
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 13:37 #47
2xsinh(x)    8  <=>
--------- = ----
  2x        2x <=>

sinh(x) =    4/x

x      =    sinh^-1(4/x)

hvor sinh^-1 = invsinh
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 13:38 #48
Men jeg tror det er forkert, det der giver nemlig ingen mening idet x ikke står alene.

Hmm...
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 18:37 #49
Pas ... hvordan ved du at 2xsinh(x) opfører sig præcis som x(e^... ?

OG ... hvad er sinh? (radian/grader?)
Det giver jo mest mening med grader, men de viser i hvert fald ikke den samme graf hvis man lige prøver at smække dem ind ...

Jeg forstår det ikke.
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 19:04 #50
hehe, Casper, det er også rimeligt tough det her...

sinh(x) er en omskrivning af (e^x-e^-x) altså en fast regel (lige såvel som tan=cos/sin (eller er det omvendt???), det er altså bare en slags forkortelse for det der e^x-e^-x).

Det betyder den hyperboolske sinus.

Jeg må erkende at den opgave er over mit niveau, og jeg kan ikke forstår at du skal udsættes for den slags i gymnasiet.

Grunden til at jeg er kommet så langt med det, er at min calculator og jeg arbejder rimeligt godt sammen, men det er meget sjovt at rode med, faktisk.

Men jeg giver ikke op, men jeg tror ikke at du kan løse det i hånden, du bliver nødt til at (på din grafregner)
y1:sinh(x)
y2:8/x
og så tjække skæringspunkter.

Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:07 #51
Hvor finder jeg sinh på mit lommedyr?
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 19:10 #52
kommer an på hvilket lommedyr du har

du går på gym så du har nok en 83 eller 83+... måske kan du finde den i kataloget...
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:17 #53
82\'er ... kigger lige i manualen ...
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:20 #54
Har fundet det ... MATH --> NUM --> sinh ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:22 #55
Buddelut ... så er de sq ens, men hvordan defineres sinh? ... kan du udbrede lidt af din viden? ... :)
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 19:31 #56
hvad mener du med hvordan sinh defineres???
du kan jo bare skrive (e^x-e^-x)=sinh(x) så er den vel klaret???

Hvor går du på gym henne siden at du slås med en gammel 82\'er???
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:35 #57
Jeg er 3.g\'er ... den sidste årgang med 82\'eren ... :) i Sønderborg (www.amtsgym-sdbg.dk) ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:37 #58
Hmmm ... jeg ville bare gerne vide hvad sinh er for noget ... ligesom man så molbo-agtigt kan tegne enhedscirklen til at forklare sin/cos ...
Hvad er det ... ?
- det er nok ikke så godt at jeg laver en masse fiks-fakserier som jeg ikke rigtigt kan forklare ... :)
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 19:40 #59
Ahh Sønderborg...

Jeg aner sku ikke hvad det er (sinh(x) altså...)... Jeg ved bare at det er en omskrivning af det andet. Men det er egentlig ligegyldigt om du skriver det, for du kan jo bare skrive det andet (e^x-e^-x), istedet. Du kommer lige langt med begge dele.

Men Casper, når du engang får din matematikopgave tilbage og matematiklæreren har prædiket en hel masse om den mærkelige ligning, så må du gerne lige skrive hvorn det gik.

Men jeg giver ikke op... (endnu)
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:43 #60
Oki ... jeg forsøger mig ... :)
Avatar billede dumdum Nybegynder
28. august 2001 - 19:52 #61
Det gør jeg også - men jeg mener ikke at det er muligt at klare (ikke på mat A).

Men hvad er det dog for en negativ holdning jeg lægger for dagen??? Undskyld :-)

MAN KAN SAGTENS...
Avatar billede repsac Nybegynder
28. august 2001 - 19:53 #62
:)
Avatar billede toaster2000 Nybegynder
29. august 2001 - 01:19 #63
Tjaah!
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:14 #64
casper>> Kom lige til at tænke på at du har givet point som om det var et \"middel\"-spørgsmål...
:-))))

Bare rolig jeg er ikke ude efter points, men synes bare ikke at det er specielt middel...

Altså jeg skriver det ironisk, jeg er sku ikke sur eller noget (det er svært herinde, tror at man nemt kan blive misforstået når man skriver noget, idet folk ikke kan lure een som når man siger det...)

Kæmper videre...

toaster2000>> Enig - helt enig
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:22 #65
Hih ... prøv en gang at kigge på opgaven igen ...

\"Funktionen f er bestemt ved:
f(x) = e^x + e^-x  , x >= 0
Bestem tallet a således at punktmængden bestemt ved:
{(x;y) | 0 <= x <= a  \"og\" 0 <= y <= f(x)}
har arealet 8.\"

Jeg tosse fattede ikke at det netop er definitionen på det bestemte integrale ... Multra-giguriøst DOOOH!!!!!!!
Jeg skal jo for fa\'en bare tage det bestemte integrale af f(x) fra 0 til a og sætte det lig 8 ...

Jeg undskylder på det voldsomste! - men takker for ivrigheden! Vi er vist alle blevet lidt klogere ... :) + at jeg føler mig 100% dum!

Her lige en sjat ekstra point ... :) Håber det er i orden.
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:26 #66
Jeg begyndt faktisk at tænke på at det var en fejltolkning af opgaven men jeg checkede ikke efter...

Alligevel synes jeg at det sjovt at arbejde med den slags \"umuligheder\", kunne du ikke prøve at spørge din matematiklærer om han kan løse den ligning for dig (den med x (e^x-e^-x)=8).

Hmm ang points, så tror jeg ikke det betyder så meget endda...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:28 #67
Hmm takker for pointsene... Men jeg har jo ikke løst dit problem (eller din ligning for den sags skyld...)

Men takker alligevel
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:30 #68
Det er i orden. Du har gjordt et ganske godt forsøg.

Jeg er sq ikke så nærrig ... :)
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:30 #69
Hehe :-)

Men jeg skal nok poste hvis jeg knækker den (eller finder een der kan)...
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:31 #70
Hey prøv lige at hænge på ...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:32 #71
Jeg hænger...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:35 #72
har du en ide om hvor lang tid jeg ca skal hænge, for ellers kan jeg checke senere (har også lidt vektorwork to do...)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:36 #73
;) ... jeg tænkte bare ... man kan jo omskrive det til denne 2.gradslignende ting:

x(e^x)^2 - 8(e^x) - x = 0 ... meeen ... ... ?
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:37 #74
Hvad for noget vektor-haløj? - du også 3.g\'er? eller er du klogere endnu? ... ;o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:37 #75
Kan man nu også det???

Tjaeee måske - jeg kigger på det...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:38 #76
Klogere endnu???

hehe rolig nu...

Ej jeg render rundt på en lallende handelsinstitution et sted og har en vektorgeil-opgave til i morgen jeg lige skal lægge sidste hånd på. Jeg er på dit niveau ca. tror jeg.
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:39 #77
Ja vektor ... det har man sq da i 2.g ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:40 #78
Kom med den ... jeg er ovenpå lige nu ... har lige fikset min fysikaflevering på 1½ time ... :D
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:40 #79
Der er bare lige det ved det at bekendtgørelsen for mat på et handelsgym er lidt anderledes fra alm gym.

Tilgengæld har jeg noget stat og sandsynelighed på b som du ikke har haft. Sådan er der så meget.
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 20:42 #80
vektor a= (2,5)
vektor b= (8,2)

Arealet af den trekant som de to vektorer udspænder. Den er ikke særlig svær, men vektor er lidt nyt endnu...
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:44 #81
A = |det(a,b)| , a,b vektorer ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 20:57 #82
[ http://www.friserverplads.dk/repsac/mat.jpg ] ... det var så facitlisten ... ;o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 21:22 #83
Takker for hjælpen

vi kan måske supplere hinanden lidt ;-)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 21:24 #84
Måske ... :)

Jeg mokser stadig med den der x(e^x-... ... om den så bliver 03:00:00 ... ;o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 21:25 #85
det kan nok ikke lade sig gøre...

I\'m sorry...
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 21:27 #86
Nej med det må kunne lade sig gøre at lave en relativt simpel algoritme der kan beregne det ... skumler lidt over det ...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 21:30 #87
Jeg tror det ikke

har også undersøgt det lidt internationalt, men der er endnu ingen positive tilbagemeldinger...
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 21:33 #88
Hmmm ... jeg kunne nok godt fikse en lille omgang PHP der numerisk kunne løse problemet, men det kan vi jo for fa\'en også gøre på vores lommedyr ...
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. august 2001 - 21:35 #89
en lommecalc kan det hele, men det er sjovere at rode med det selv... (eller undersøge resultater fra lommedyret, som du kalder det...)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. august 2001 - 21:36 #90
I agree ... :)