Avatar billede Erik Haase Juniormester
20. april 2017 - 13:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rangering/pladsering i Access i en forespørsgsel

Jeg har en tabel, hvor jeg vil rangere et felt efter den højeste værdi og nedefter. Således hvis der er 100 poster i tabellen skal værdien rangeres fra 1 til 100.

I Excel findes funktionen der hedder "Plads", som angiver en rangering af en celle. I SQL hedder funktionen "Rank", men jeg ikke finde den i Access i Udtryksgeneratoren.

Er der nogen der kender den funktion?
Avatar billede martens Guru
20. april 2017 - 13:34 #1
Mener du ikke fra 100 og ned ?
Avatar billede Erik Haase Juniormester
20. april 2017 - 13:39 #2
Det kan det også være. Det er mere princippet i det.
Avatar billede martens Guru
20. april 2017 - 13:40 #3
okay.. emnet lød interessant så jeg fandt lige dette :

https://bytes.com/topic/access/insights/954764-ranking-queries-ms-access-sql

mvh martens
Avatar billede Erik Haase Juniormester
20. april 2017 - 14:29 #4
Tak for artiklen. Det ser ud som om der skal laves en forespørgsel med en løbende tæller (Count *), som så joines med en ny forespørgsel. Jeg synes dog ikke det helt fungerer med den løbende sum:

SELECT Rapporter.BrugerID, Rapporter.[Nye kunder], Count(*)+1 AS RangNyeKunder
FROM Rapporter
ORDER BY Rapporter.[Nye kunder] DESC;
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2017 - 18:45 #5
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 11:06 #6
?
Avatar billede Erik Haase Juniormester
24. april 2017 - 11:24 #7
Tak Terry, det var den bedste forklaring du viste:-)
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2017 - 11:29 #8
Selv tak, håber du fik noget til at virk :-)