Avatar billede Boas Juniormester
07. marts 2017 - 10:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Læg timer sammen for åbningstid på en måned

Jeg har nu siddet og rodet med det her alt for længe...

Jeg vil gerne have en mulighed for, at sammenregne antal timer der er åbnet i en butik på en måned.

Men: Der er lukket Søndag og mandag og helligdage, og der er åbent:

tirsdag i 8 timer
onsdag i 8 t
torsdag i 9 timer
fredag i 12 timer
lørdag i 12 timer

Hvis jeg så gerne vil have talt timer for 01-01-17 -> 31-01-17 er der så en måde at få den til at gøre det...
Avatar billede jens48 Ekspert
07. marts 2017 - 13:08 #1
Hvis du har åbningstiderne for alle månedens dage stående i B2:B32 og lukketiderne stående i C2:C32 kan du udregne den samlede åbningstid med:

=SUM(C2:C32-B2:B32)

Det er en matriks formel, så du skal afslutte med Ctrl + Shift + Enter
Husk at formatere som [t]:mm. Så vises timer korrekt, også hvis de er over 24 timer.
Avatar billede ebea Ekspert
07. marts 2017 - 13:59 #2
Et lille eksempel, hvor du kan bruge den viste formel, til en lidt anden måde, at regne dine timer på. Forklaring i eksemplet ;-)
https://www.dropbox.com/s/uymmwuuojpol4tw/%C3%A5bningstimer.xlsx?dl=0
Avatar billede Boas Juniormester
08. marts 2017 - 21:34 #3
Super... Tak for input begge to.

Jeg endte med, at lave en optælling af antallet af dage i måneden med formlen:

=SUM(1*(UGEDAG(RÆKKE(INDIREKTE(C2&":"&AG2)))=2)) (for tirdag)
og så efterfølgenden gange antallet af dage med antallet af timer:
=+D19*8+E19*8+F19*9+G19*12+H19*12

Jeg havde håbet at der var en:

"For.dag=2 then value 8" agtig funktion...
Men jeres to svar sendte mig i en god retning....
Jeg kan desværre kun give én af jer en "løst" så bliver "først til mølle"... :/ sorry @ebea
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2017 - 22:00 #4
Bare du nåede til dit ønskede resultat, så er du i mål, og det er det vigtigste ;-)
Formlen jeg lavede til dig i eksemplet, laver helt det samme, bare en anden vej rundt.