Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. december 2016 - 10:23 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Formel til udregning af difference mellem mål

Hej alle.

Jeg er igang med at lave en formel til udregning af placering af montageplader.

Montagepladerne placeres på en vindueskarm 100mm inde i hver side, og herefter med en afstand på maksimalt 500mm (hvis der fx er 1050mm tilbage er man tvunget til at bruge 3 stk, da det jo overskrider 500mm)

Problemet her ligger i at jeg skal finde et formel som automatisk kan optimere afstanden mellem disse montageplader. Altså skal den kunne "tænke" sig frem til at tage det samlede mål for vindueskarmen (fx 1275mm) trække 200 fra (100 i hver side) og vide at nu har den sat 2, og i det resterende skal den sætte 1 per bedst mulig afstand i forhold til optimering af vareforbrug.

Håber i forstår hvad jeg mener.

Jeg er selv ude i noget a lá

HVIS(OG(B7="Nej";B8="ID85Brand");(((LOFT.PRECISE((B4-(100*2))/500+2;1)+1)+(LOFT.PRECISE((B5-(100*2))/500+2;1)))*2);0))

Men her har jeg ikke optimeringsprocessen med.
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2016 - 10:55 #1
Hvad er det præcist du ønsker din formel skal returnere?
Er det tre plader, 75 mm for den sidste plade eller noget tredje?

Vh
Anedi
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. december 2016 - 11:02 #2
I netop ovenstående eksempel skal der i top og bund, bruges 4 montageplader da de 2 første placeres 100mm fra hver side, og der derved er 1075mm tilbage.
Hvis jeg tager 1075 og dividerer med afstanden (500) får jeg jo 2,15 hvilket vil sige at jeg i teorien skal bruge 3 styks mere for at overholde de 500 mm, MEN:

Jeg kan jo nøjes med at placere to mere, med en afstand på 358,3 mm fra de to eksisterende, og derved optimere ved kun at bruge 4 og overholde maksimalafstanden på 500mm.

Håber du kan følge mig :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2016 - 11:06 #3
....Håber i forstår hvad jeg mener.
Det var egentlig en god afslutning på dit spørgsmål.
Det bedste ville nok være, at du uploadede dit ark, så det var muligt at se alle tal i eksemplet, og så kunne danne sig et indtryk ud fra det!
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. december 2016 - 11:10 #4
http://www.filedropper.com/produktionsforbrug-optlling-kopi

Det er på arket som hedder "Materialeforbrug pr. glas"

Den eneste formel jeg umiddelbart mangler er den nederste formel til "Antal montageplader"
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2016 - 11:31 #5
Jeg beklager, men jeg kan altså ikke følge din forklaring. I den fil du har lagt op, giver resultatet med de indtastede tal 22 kan jeg se. Hviklet resultat ønsker du her med de givne mål?
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. december 2016 - 12:56 #6
http://www.filedropper.com/placementofprofilenumber1850100001foraspecificcase

De skal placeres som vist på denne,

altså vil jeg gerne ende op med et resultat på 20 stk. når bredden er 1275 og højden er 2375
:)
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2016 - 13:17 #7
Ok, så prøv med denne formel og se om det virker på alle eksempler:
=IF(AND(B7="Glasrammedør";B8="ID85Brand");0;IF(AND(B7="Nej";B8="ID85Brand");(CEILING.PRECISE((B4-200)/AA1;1)*2+CEILING.PRECISE((B5-200)/AA1;1)*2+4)))
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2016 - 13:31 #8
Du skal blot flytte dit * eksempel, en anelse!
=HVIS(OG(B7="Glasrammedør";B8="ID85Brand");0;HVIS(OG(B7="Nej";B8="ID85Brand");(((LOFT.PRECISE((B4-(50*2))/$AA$1+2;1)*2)+(LOFT.PRECISE((B5-(50*2))/$AA$1+2;1)*2)))))
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. december 2016 - 14:22 #9
anedi, den du gav mig virkede!

ebea, af en eller anden årsag giver din ikke det samme? dens resultat varierer en del kontra min egen, fx hvis jeg rettede højde til 1625 og bredde til 750 gav din 20 og anedi's gav 14, hvilket også var det rigtige resultat.
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2016 - 14:37 #10
#9  -  Det var fordi jeg fik taget formlen, fra en anden udregning jeg havde lavet ;-) Der var tallet rundet ned, istedet for op!  Men super, du fik det til at stemme!
Avatar billede anedi Ekspert
20. december 2016 - 14:56 #11
Det var godt det lykkedes.
Husk at lukke dine spørgsmål ved at markere de svar der hjalp dig som løsninger.

Vh
Anedi