Avatar billede cone63 Juniormester
22. november 2016 - 18:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

VGA adapter: HDMI eller mini display

Hej. Jeg har en Lenovo P50. Den har ikke VGA port men derimod HDMI og mini display Port. Men jeg har brug for at kunne tilslutte VGA projektor. Sup jeg regner med at købe en adapter.

Mit spørgsmål et om det er bedst at købe en til hdmi eller mini display?
Den et til rejse brug så den skal være så lille som muligt. Jeg tilslutter mig diverse projektorer når jeg rejser så løsningen er ikke at købe ny projektor eller hdmi kabel til projektor.

Mvh Claus
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. november 2016 - 19:14 #1
Det er hip-som-hap om du vælger at omsætte HDMI eller MiniDisplayPort.
Avatar billede puren Ekspert
22. november 2016 - 21:57 #2
Ny computer.... Du kan ikke converter hdmi over til vga kun ved en adapter...

Et hdmi stik sender eller modtager kun digital signal
Et vga stik sender eller modtager kun analog signal

Og ellers skal du have fat i noget aktivt udstyr
Avatar billede puren Ekspert
22. november 2016 - 22:12 #4
Så må der være aktivt udstyr inde i den
Avatar billede eurositi Ekspert
22. november 2016 - 22:28 #5
Det er lidt frustrerende med disse ældgamle projektorer, som kun har analoge indgange, men det er korrekt, at VGA er et analogt signal (med synligt dårligere billedkvalitet - standarden er fra 1987). Signal-omformning (en aktiv adapter) er derfor nødvendig, så tjek lige brugeranmeldelser, inden du køber den første og den bedste adapter.
Din MiniDisplayport kan sandsynligvis levere endnu højere billedkvalitet end dit HDMI-stik. Det er nemlig kun den allernyeste HDMI standard, som er på niveau med DisplayPort-standarderne... Men det er jo hip som hap, hvis projektoren eller skærmen ikke kan vise det. :)
Avatar billede cone63 Juniormester
23. november 2016 - 12:05 #6
Hvis digital er bedre billed end analog hvorfor så dette: Min docking station har 3 billed udgange, men kun en af hver: DVI, VGA, HDMI. Jeg har to ens 24" Dell skærme af ret god kvalitet. Med den gamle PC var de begge forbundet med DVI, men med den Nye PC er den ene på VGA og den anden DVI. Jeg har haft adskellige kollegaer til at gætte hvilken skærm er via vga men ingen kan se forskel. Det er fuldstændigt det samme
Avatar billede eurositi Ekspert
23. november 2016 - 13:43 #7
#6
DVI er ikke nødvendigvis bedre end VGA, men HDMI og DisplayPort er.
Hvilken skærmopløsning benytter du?
Avatar billede cone63 Juniormester
23. november 2016 - 15:38 #8
1920x1080
Avatar billede eurositi Ekspert
23. november 2016 - 16:03 #9
For netop VGA afhænger billedkvaliteten i høj grad af kablets kvalitet, som i dit tilfælde formentlig er ganske god.
I mit tilfælde har jeg markant ringere billedkvalitet, når jeg skifter fra min nuværende DisplayPort-forbindelse til VGA - med samme skærmopløsning (To skærme á 1680x1050). Selve opløsningen er ganske vist den samme, men klarheden er markant dårligere. Det vil kræve meget mere afprøvning i forskellige miljøer at sige noget entydigt om VGA ift. DVI. Begge standarder vil dog afgå ved døden i løbet af indeværende årti, fordi færre og færre producenter indbygger VGA eller DVI i nye skærme og laptops.

Generelt anbefaler man at benytte DisplayPort, DVI eller VGA ved tilslutning af nyere skærme frem for HDMI. HDMI anbefales kun ved tilslutning til fjernsyn (hvor Displayport ikke er understøttet). Angiveligt kan HDMI ved lagtidsbrug forårsage skærmtæring - Se evt.: https://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing
Avatar billede cone63 Juniormester
25. november 2016 - 13:15 #10
Tak for svarene, har købt adapter som nævnt i #3
Avatar billede puren Ekspert
25. november 2016 - 14:58 #11
skriv lige hvor godt den virker
Avatar billede cone63 Juniormester
25. november 2016 - 16:13 #12
Ok skulle have den mandag
Avatar billede cone63 Juniormester
28. november 2016 - 14:18 #13
Den virker helt fint