Avatar billede Xs_Razr Seniormester
12. november 2016 - 22:47 Der er 20 kommentarer

Pludselig lav hastighed

Hej CW!

Jeg tillader mig at skrive her en kold lørdag aften. Jeg havde netop troet, at jeg skulle smide benene op med en god kop kaffe og se en god film på Netflix, men det fik jeg ikke lov til længe, da den pludselig over flere omgange står og buffer.

Vi havde TDC, og er nu blevet omlagt til.... suprise... YouSee. Vi har den sidste nye router fra TDC (hvid) tilsvarende til den kunder fra YouSee har - ser lidt anderledes ud, men ellers det samme. Vores nye Samsung Smart TV (KS-serie 2016), er forbundet med LAN til en Switch, og forbindelsen kørte som smurt i starten. Det skal lige siges, at vi bor lidt ude for den centrale del af byen, så før i tiden kunne vi kun køre 7 M/bit download og 5 M/bit upload.
Som noget positivt, fik jeg af vide af en YouSee medarbejder, at vi kunne komme op og ligge mellem 20-30 M/bit efter den nye router og omlægning i den lokale teknikboks. Det blev jeg glad for at høre. Vi kom ganske rigtigt op og havde en konstant hastighed på omkring 25 M/bit - hvilket vi var meget tilfredse med.

For ikke så længe siden lavede jeg en ny måling, hvor jeg blev lidt skuffet. Det viste sig, at vi nu kun kørte omkring 8 M/bit download og ca. 3-4 M/bit upload. Dette har været tilfældet siden.

Mit spørgsmål til jer, går så på om:
1. Er det udelukkende et problem relateret til udbyderen?
2. Er der noget jeg selv kan gøre, for at rette fejlen?
3. Er der noget, som kan have haft en indflydelse på hastigheden fald?

Jeg påskønner hvis der er nogen, som kan komme meden logisk forklaring!

Tak på forhånd!

/Lasse
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2016 - 23:14 #1
TDC og yousee er samme firma.
1. Måler du mindre end du har betalt for med en direkte forbindelse mellem router og computer, og kablet er i orden, så er youse ansvarlige. Men jeg forstår ikke de lave hastigheder. Har lige testet min yousee forbindelse.
Down = 115Mbit
up      = 28Mbit    Og jeg betaler 300 Kr. mdr.
2. check kablet
3. Hvis du kører Wi-Fi har afstanden til routeren stor betydning, Det gælder også hvis routeren deles med andre enheder, og lukkede døre.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2016 - 23:17 #2
Ps. Man kan købe en signalforstærker.
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2016 - 10:36 #3
Modtager du internet gennem kabeltv (coax) eller gennem telefonledning?
Hvis det er kabeltv, så er der noget galt hos YouSee.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2016 - 12:46 #4
På min adresse i Valby KBH. er mindste hastighed 50Mbit.
http://yousee.dk/bredbaand/overblik.aspx
Avatar billede Mikael Ekspert
13. november 2016 - 14:38 #5
Jeg bor også ude på "Lars Tyndskids mark..

Jeg er derfor henvist til at bruge mobilt internet. Via router med simkort.

Tidligere var det Telia 3G ( Skod ) På en god dag 7 Mbit ned og max 2 Mbit op.

Med en Chromecast dongle og Wiifi, så var det ikke så godt.
Netfliks måtte jeg opgive.

Nu har vi så en TDC 4 G.. 27 Mbit både op og ned.. Det rækker fint til Netflix.

Men det kan med de lave hastigheder sommetider hjælpe, at nedsætte opløsningen. Det er ikke den helt vilde forringelse af billedet på et tv. Men er til at leve med, indtil dit internet kommer op på normal hastighed.

Og selvom at du er tilsluttet direkte via LAN, så vil andre brugere der bruger Wiifi i huset, æde en masse Mbit.. Både tændte computere og mobiltelefoner.

Er der når der ses film ikke behov for Wiifi i huset, så kan det med fordel slås fra.
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2016 - 16:31 #6
Mangler lidt tilbagemelding fra LasseB27 om typen.
Hvis der er tale om mobilt netværk, så kan en router med eksterne antenner anbragt højt udenfor forstærke signalet. Eksempelvis denne
https://www.avxperten.dk/traadloes-4g-router/4g-router-til-sim-kort-tp-link-eksterne-antenner.asp
Der er sikkert andre leverandører også.
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2016 - 16:37 #7
4G router for mobilt netbærk med mulighed for ekstern antenne
https://www.dustinhome.dk/product/5010901769/4g-ac55u
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
13. november 2016 - 17:01 #8
@valby1 - tak for dit svar!

Jeg er udemærket godt klar over at TDC og YouSee er det samme, eller rettere, at de er blevet slået sammen. Målingen blev foretaget med TDC's egen applikation, som går under navnet "TDC Net Perform". Målingen blevet foretaget trådløst, hvor jeg stod med min iPhone lige ved siden af routeren, og alle aktive enheder har i mellemtiden været slukket. Det var ved samme metode, hvor jeg i starten - flere dage i træk, kunne måle en stabil hastighed på omkring de 25 Mbit. Hertil skal det tilføjes, at jeg før målingen tog alle kabler ud fra routeren (kabler til tv, kontor og alm. netværk) og satte dem i igen.

Det er nok er værdigt at tilføje, at jeg bor lidt uden for Hørsholm i Nordsjælland - så lidt på Lars Tyndskids mark og alligevel ikke. Med da vi ikke bor i centralområdet af byen, så giver det helt sig selv, at vi ikke har højere hastighed end de 25 Mbit, som vi nu ellers var meget tilfredse med, i forhold til hvad vi havde før.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
13. november 2016 - 17:08 #9
@Mikael - tak for svar!

Nogle af min fars venner, bor - sagt ligeud, midt på lars tyndskidsmark, hvor der stort set ikke, hvis slet ikke, er gravet kabler i jorden. De er tvunget til, at køre med en 4G router (mener de har en Huawei igennem Telia med et SIM-kort i), men de skulle efter sigende være glade for det, da de ikke rigtig har andre alternativer.

Når det er sagt, så har vi jo kabler i jorden her - dog ikke dem som kan trække de store mængder Mbit, men som tidligere nævnt, så var vi jo fint tilfreds med de 25 Mbit, som vi havde i starten efter omlægningen. Der kørte både computere, tablets, smart phones og vores Smart TV med Netflix - oven i købet med en film lavet i 4K igennem uden problemer overhovedet. Det er i øjeblikket, hvor hastigheden er lav, at det ikke fungerer, men det giver jo helt sig selv.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
13. november 2016 - 17:16 #10
@ink - tak for svar!

Vi kører internet gennem telefonledningen. Det vi havde før hos TDC, var IP-tv, så der sidder et LAN koblet direkte i TV-boksen og derfra et HDMI-kabel op i vores tv. Det fungerer fint, det almindelig tv vi får herigennem virker upåklageligt. Mht. internettet, er det jo routeren, som både skal sørge for fastnettelefoni (benytter vi os ikke af længere, da vi alle har mobiltelefoner), internet og tv.

Igen - vi har med et netværk at gøre, som har virket super godt - lige med henblik på alle jeres forslag om 4G routere osv. Jeg vil bare gerne have det hele op og køre optimalt igen, da det jo har virket perfekt. Vil helst ikke ud i alle mulige alternative løsninger med 4G routere og den slags, for det er der ikke nogen mening i, når vi normalt har et netværk der fungerer til det vi skal bruge det til. Når det så er sagt, så kunne jeg jo godt tænke mig, at finde om fejlen kommer fra udbyderen (YouSee), om det er opsætningen der er noget galt med eller om jeg selv kan gøre noget for udbedre fejlen. Da jeg jo selv var lidt i vildrede, tænkte jeg, at der måske var nogen herinde, der kunne hjælpe mig med at identificere fejlen.

Beklager derved, hvis mit spørgsmål har virket forvirrende.
Avatar billede jk45 Forsker
13. november 2016 - 20:28 #11
Hej

Hvis du har Yousee tv via telefon kablerne vil hastigheden låst mellem central og router. Det betyder ikke at der ikke kan være et problem som der skal kigges på.
Kontakt hotline for en fejl melding. Det skal virke optimalt.
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2016 - 21:22 #12
Jeg har tidligere selv haft internet over telefonledning fra TDC (nu YouSee). Hastigheden er meget afhængig af afstanden til "centralen". Jeg bor i Nivå, og grundet afstanden kunne jeg i aller bedste fald få i nærheden af 20 Mbit download og 2 Mbit upload. Praksis var nærmere 15 ned og 1,5 op. Da du siger du bor delvist på landet, er jeg meget tvivlende over for de målte værdier (undskyld). Da du har målt med en iPhone lyder det mere som om du har målt mobilt netværk og ikke dit WiFi.
Mine informationer kan være forældede, men upload er i telefonledninger ca. 10% af download.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 07:25 #13
Som tidligere nævnt, så har vi tidligere haft Netfliks over mobilnettet.. Og opgav det da det den gang kun var en ringe 3 G vi kunne få.

Så da det nu er muligt med TDC (Telmore) at have ca. 25 Mbit op og ned, så ville jeg igår da lige prøve Netfliks gratis i en måned.

Men pludselig kom jeg i tanke om en anden årsag til, at vi den gang droppede Netfliks. Nemlig dataforbruget på det mobile netværk.

Det er alt for dyrt at se film, via mobil data. Medmindre at man kan finde en 4G udbyder, med masser af BILLIG data. Evt. fri..  Hvad nærmest er umuligt.

Dataforbruget er ganske enkelt "enormt", hvis man vælger at se film i en "pæn" opløsning (HD).

Her er en fastforbindelse kun en drøm, der aldrig bliver opfyldt. I jorden ligger som eneste mulighed, ældgamle kobberkabler fra TDC. Og her kommer aldrig fiber. Hmm.

Til gengæld er vi her på Nordvest Lolland "velsignet/overplastret" med vindmøller.
Og det har TDC udnyttet til en fin 4G sender lige i nærheden.

#12
Jo man kan godt måle via en mobil.. Hvis data er slået fra, og Wiifi til. Men det er en meget usikker metode, da mobilens Wifii antenne er kendt for at være ringe.

Der er også tit forskel på de forskellige "programmer" til hastigheds-måling. Nogen er bedre ( mere optimistiske ) end andre.

Men uanset dette, så ER hastigheden tydeligvis for lav i dette tilfælde.. Om ikke andet, så til at køre Netfliks fejlfrit. Hmm.

En mere korrekt hastighedsmåling kunne være, at koble en bærbar direkte på det LAN kabel der ellers går til tv´et. Og via den bærbare prøve en test.
Evt. derefter prøve samme test via LAN/bærbar direkte hvor det kommer ind i huset..
Så kan det i det mindste ses, om problemet skal findes i huset, HVIS der er stor forskel på målt hastighed.

Jeg hastighedstester ofte med denne.. Og er tilfreds med den. Om den er ringere eller bedre end andre, ved jeg ikke ??
http://www.bredbaandsmatch.dk/bredbaand/hastighedstest/
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. november 2016 - 13:19 #14
@jk45 #11 - tak for svar!

Jeg prøver at kontakte udbyder.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. november 2016 - 13:28 #15
@ink - tak for svar!

Da vi havde udskiftet vores gamle router til den nye - tilsvarende den YouSee-kunder har, havde vi en hastihed på 25 download og 3 Mbit upload - det fungerede perfekt.

Det kan godt være, at det er mig der undervurderer vores beliggenhed ifht. at kunne kalde det "på landet". Vi bor på en sidevej til Isterødvejen ikke så langt fra den Q8 der ligger ved rundkørslen lige når du drejer af motorvejen ved afkørsel 9 (Hørsholm C). Så måske vi ikke er så meget på landet alligvel.

Den måling jeg har foretaget med min iPhone 7 Plus, har været på selve det Wifi fra routeren, hvor alle andre enheder har været slukkede. Tog jeg samme test på min bærbare computer på samme Wifi, målte den mere eller mindre det samme, så jeg tror ikke, at det er der den ligger.

Men som både du og jk45 antyder, kunne det godt lyde som om, at den enten er afstanden fra os til udbyder, som udgør problemet - eller i hvert fald, at der formentlig er en fejl på linjen.

Da der ikke rigtig er nogen af os i huset, som benytter sig af en fast forbindelse (kablet forbindelse med LAN), så er det den hastighed som vi kan opnå trådløst, der interesserer os mest.

Det lyder til, at jeg skal have fat i YouSee - men jeg sætter dog stor pris på jeres forslag til fejlsøgning.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 13:38 #16
Jeg tvivler på om nogen udbydere garanterer en mindste Wifii hastighed.. Da den er udenfor deres påvirkning..

Så test den hastighed med en direkte LAN til direkte internet indgang i huset. Inden du kontakter dem..

Men medmindre, at jeg har misforstået noget, så bruger du Netfliks direkte over en LAN ??? Eller kører den LAN også via Switch, over jeres Wifii ???
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. november 2016 - 13:45 #17
@Mikael - tak for svar!

Da jeg snakkede men en rådgiver fra YouSee, inden vi skiftet alle vores ting her i huset og fik nyt tv op osv, da fortalte han, at vi kunne komme op på omkring 30 Mbit - det skal selvfølgelig tages med en gram salt, og ang. Wifi, har det jo også meget med støj og placering at gøre - så der er ikke nogen garanti - det er jeg klar over.

Det vil jeg gøre så.

Vi bruger netflix på følgende måde:
Router --> LAN-kabel --> Switch --> LAN-kabel --> TV.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 14:03 #18
Ja man har jo en X forbindelseshastighed ind i huset.. Det er jo nok de forventet 30 Mbit sælger henviser til.. Men teoretisk hastighed.. Og de oversælger jo gerne ?? ;)

Men derfra ( indgående hastighed ) så er der sindsygt meget i huset der påvirker..

Noget kan man selv gøre noget ved.. Andet er ret umuligt ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 14:12 #19
Du skriver: "Router- Lan kabel- switch. LAN kabel - TV ??

Men der findes flere typer switch.. Er jeres switch via Wifii nettet ??

Hvis JA wifii, så er der MÅSKE denne løsning i en anden tråd. HVIS hastigheden ER okay ind i huset.. ???

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013790?k=8238517
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. november 2016 - 15:05 #20
@Mikael - tak for svar!

Ja jeg er udmærket godt klar over, at man som regel ikke for den hastighed de reklamerer med... :) Men vi var jo fint tilfredse med det vi havde, så det kan i princippet være ligemeget.

Det er mig, der har klokket i det her, da det jo er en hub vi har siddende ved siden af TV-boksen. Tænkte at de havde lidt samme funktion, men de har de også og så alligevel ikke. Hub'en er jo bare ren og skær fordeling, så vi kan koble flere kabler i til flere enheder. Så lad mig præcisere lidt nærmere her.

Fra routeren går der et LAN-kabel ind i væggen. Et sted længere nede mod vores stue, sidder der et cat 6 stik - altså en kontakt med en LAN-port i. I den sidder et andet LAN-kabel som er trukket ned i stuen. Dette LAN-kabel sidder så oppe i en hub, som sidder sammen med vores TV-boks fra YouSee - de sidder begge på et beslag på undersiden af vores TV-bord. Fra denne hub går der et LAN-kabel ind i TV-boksen (da det er IP-tv, som kræver internet). Fra samme hub går der et andet LAN-kabel op i LAN-porten på TV-et.