Avatar billede annam Seniormester
03. oktober 2016 - 09:25 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

må jeg bruge samme windows 7 på 2 pcer ?

Har fået en gammel pc m Vista på.
Vil gerne ha windows 7 på den.
Kan og må jeg (via recoverydisc fra min nuvær PC) lægge w7 over Vistaen ?
mvh Anna
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2016 - 09:36 #1
Kort svar Hvis din Windows? ? ? er en OEM NEJ !
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 10:22 #2
Så vidt jeg ved gælder det også retail. 2 computere kræver 2 windows.
Forskellen er, at en OEM følger computeren og kan ikke bruges på en anden, medens en retail kan flyttes til en anden computer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 10:30 #3
Det må du under ingen omstændigheder!

Den gamle PC er leveret med en Vista - den giver ikke ret til opgradering på nogen måde.

Din nuværende PC er leveret med en Windows, der (uanset hvordan du vender det) kun må afvikles på én PC, så den kan heller ikke "genandvendes" nogen steder, med mindre du skrotter den nuværende installation - så er det MULIGT at den må installeres på den gamle.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2016 - 10:51 #4
Nu har vi jo endnu ikke fået svar på hvilken udgave? Men.
Retail Kan også kun bruges på en enkelt computer ad gangen.
Avatar billede annam Seniormester
03. oktober 2016 - 12:23 #5
Det er en windows7 home premium jeg har til daglig brug.
PCen er købt med den installeret, jeg indtastede blot
registreringsnøglen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 12:46 #6
Som jeg skrev i #3 - NEJ.

Hvis du installere den på den "nye gamle PC" vil det være installation #2 på samme licensnøgle, og den går ikke,
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 12:49 #7
#5 Ja og så er den registreret til den computer og kun den. Se #2.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2016 - 13:11 #8
#6
Som jeg skrev i #3 - NEJ
Hvad skrev jeg i #1

poko1 Microsoft ICO.
Avatar billede annam Seniormester
03. oktober 2016 - 14:06 #9
tak for jeres tid, jeg lukker her.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 14:25 #10
Velbekomme :-)
Avatar billede annam Seniormester
03. oktober 2016 - 14:47 #11
Tak Valby1 :) jo et tillægsspørgsmål:
kan windows 7 stadig købes ?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 14:55 #12
Ja det kan den. Andre brugere her på Eksperten har godkendt denne side, hvor man kan købe en billig OEM version. Dvs. den bliver bunder til den computer den installeres på. https://www.g2play.net/catalogsearch/result/index/?q=windows
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 15:01 #13
Ps. Det er kun nøglen du køber. Du skal selv anskaffe DVDén. Men du kan vel bruge den du har, og så gå i kontrolpanelet og skifte licens koden.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 15:08 #14
Avatar billede annam Seniormester
03. oktober 2016 - 15:32 #15
mange tak, Valby1.  Tænker bare på om der kan være problemer med at lægge w7 på en pc m Vista ?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 15:52 #16
Hvis du formaterer harddisken først skulle det vel kunne lade sig gøre?
Men jeg ved det faktisk ikke. Jeg formoder det er en gammel PC siden der er Vista på den. Og du skal jo hente servicepack, opdatering og drivere. Noget af et arbejde må man sige.
Er du sikker på, at du ikke hellere vil have windows 10, hvis din PC kan køre det. Det findes der et program som kan vise.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 16:43 #17
Der er ikke noget i vejen for at den kan køre Win7. Jeg tænker at det vil være nogenlunde gnidningsfrit med drivere.

Det eneste, du skal være OBS på er, at du kan ikke opgradere, det er en installation fra bunden.