Avatar billede axel21 Juniormester
20. september 2016 - 12:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sony Vaio - hdd er brændt af

Hej,

Har en Sony Vaio hvor harddisken er brændt af. Jeg har derfor købt mig en SSD harddisk som jeg vil sætte i. Desværre har jeg ikke fået lavet en recovery disk, så jeg er nødt til at smid et nyt OS på min nye harddisk. Der er bare et problem, min pc vil ikke boote op med en USB nøgle så jeg kan installere et nyt os, selvom jeg har slået det til i BIOS´en (skal lige siges at USB nøglen virker på andre computere). Har hørt noget om UEFI og Legacy som skal slås til i BIOS, men den mulighed har min Vaio ikke.
Har også kontaktet Sony teknisk support, men de vil ikke supportere når det drejer sig om tredje parts udstyr.

Har jeg nogen muligheder for at installere et andet OS?

Sony Vaio PCG-71811M

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2016 - 12:19 #1
I din Bios - har du sat "external device boot" som "enabled"?
ellers kommer det ikke til at virke.
Også skal du nok tilføje din usb-nøgle til Boot priority (hvis den altså også står som disabled dér)
Avatar billede axel21 Juniormester
20. september 2016 - 12:36 #2
Hej Thomas,

Jeg har gjort begge ting, men den vil ikke æde min USB nøgle
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2016 - 12:46 #3
Legacy og UEFI kaldes nogle gange noget andet - men vil stå i afsnittet om boot muligheder.

På nyere maskiner er der også Secure Boot, som skal slås fra.

Når du booter, skal du iflg. http://docs.esupport.sony.com/pc/SVE1413_1513_1713_series/EN/contents/04/16/01/01.html?search holde "Assist" knappen nede mens du tænder. Det er fundet via: https://community.sony.com/t5/VAIO-Software-Other-Operating/Booting-USB-in-EFI-Mode/td-p/106815 - hvor der er flere gode råd.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2016 - 16:48 #4
Er der ikke dvd drev i den du kan installere fra?
Formoder du har .iso filen du har oprettet usb pinden med?
Du skal blot brænde den som en diskafbildning.
Så er den klar til at boote fra
Husk det er en dvd du skal brænde på.
Avatar billede axel21 Juniormester
20. september 2016 - 19:42 #5
Hej begge,

Jeg giver det et forsøg.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2016 - 07:15 #6
Der er også spørgsmålet om, hvordan du har lavet din usb-nøgle... det er jo ikke nok bare at flytte alt fra en cd over til usben - der skal også laves noget, så den bliver bootable...har du gjort det?
Avatar billede axel21 Juniormester
25. september 2016 - 21:35 #7
Så lykkedes det. Tricket var at slå Secure Boot fra.
Tak til ole_madsen.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2016 - 16:44 #8
#7 Super. Det skulle du jo alligevel også have gjort med en dvd. Godt du kunne bruge din usb til installation. Den installerer noget hurtigere end dvd gør :-)