Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. september 2016 - 10:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

fjern klokkeslæt fra datofelt

Jeg har et større regneark der skal eksporteres til en mysql database.
Den vil ikke acceptere nogle dato-poster fordi der er klokkeslæt i datofeltet, som f.eks.:
Hvordan få jeg fjerne klokkeslættet, så det ikke er med i dataerne, ikke nok at man bare ikke kan se det, via formateringen.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. september 2016 - 10:55 #1
Har du mulighed for at sende en "håndfuld" af datocellerne. www.supertekst-it.dk / Kontakt - så sender jeg en mail til dig som du kan anvende.
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2016 - 11:10 #2
En mulighed er, at sætte dem i anden kolonne, ved hjælp af denne formel, som du kan kopiere ned, så langt du har datoer.
=TEKST(A1;"dd-mm-åååå")
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. september 2016 - 11:13 #3
Tja, de simple løsninger er tit de bedste ;-)

Tak begge to!
Avatar billede ebea Ekspert
19. september 2016 - 11:20 #4
Du er velkommen ;-)
=HELTAL(A1)    kan også gøre det, hvis du formaterer cellen med formlen, som datoformat.
Avatar billede degnens Juniormester
03. november 2017 - 17:00 #5
Jeg har samme udfordring, men ovenstående løsning virker ikke hos mig. Når jeg indsætter formlen =TEKST(A1;"dd-mm-åååå") i A2, får jeg samme dato og klokkeslæt-værdi, som jeg har i A1. Formatet ændrer sig i kolonne A2 fra Standard til Dato, og selv om jeg ændrer formatet tilbage igen, ændrer det ikke på værdien i feltet, som stadig er helt identisk med A1? Det format mine data kommer med er "04.07.2017 15:07". Det svarer til tidspunktet en person har indmeldt sig på nettet. Det ønsker jeg ændret til "04-07-2017", det er forudsætningen for at jeg kan importere oprettelsesdatoen i mit kartoteksystem. Det vil ikke godkende datoformatet med punktum. Det lykkedes mig lidt besværligt at dele dato og klokkeslæt op i to kolonner, men kolonnen med datoen er lige så umulig at ændre format på som den oprindelige kolonne med både dato og klokkeslæt. Jeg har forsøgt at ændre i celleformateringen, men selv om jeg vælger formatet "dd.mm.åååå", sker der ikke en dyt. Jeg har også forsøgt mig med en søg-erstat procedure på datokolonnen, hvor jeg bad den erstatte alle punktummer med bindestreg. Men den siger bare, at de ikke fandt nogle punktummer?? Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad der går galt her?
Avatar billede supertekst Ekspert
04. november 2017 - 14:40 #6
Via VBA - måske?