Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 10:37 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Montering/opsætning af lampe i gammel roset

Hej, jeg har købt en IKEA lampe som jeg gerne vil have sat op i mit loft. IKEA lampen har en rød og blå ledning, som er sat ind i sådan en hvis plasticboks, hvor der er mulighed for, at stikke to ledninger ind den anden vej igennem.

Fra loftet hænger der to gamle ledninger ud, begge med sådan en lille hvis plasticboks på.

Hvad gør jeg??

Mvh og tak
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 10:45 #1
Hej.

  Dine gamle ledninger i loftet er sikkert afsluttet lige nu i en kronemuffe:
https://www.google.dk/search?q=kronemuffe

  Det letteste vil være at afisolere de to ledninger på din nye lampe og skrue dem i muffen.

  Men! Da det handler om stærkstrøm (230V), så kontakt din lokale venlige elektriker, hvis du er usikker - det er ikke ufarligt.

De bedste hilsner
Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 10:48 #2
Hej CRKrogh,

Tak for dit svar.
Vil det så sige, at jeg skal tage ledningerne fra den nye lampe ud og skrue dem i den muffe, som de gamle loftledninger er tilkoblet? :)

Hvis nu jeg slukker for strømmen ude i ELskabet, er jeg så ikke dækket ind?

Mvh Signe
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 10:52 #3
Hej, Signe.

  Ja, det er korrekt. Vær omhyggelig med afisoleringen, og mindst lige så omhyggelig med at få alle korer i ledningen med ind i muffen. De må under ingen omstændigheder kunne kortslutte!

  Du er dækket ind i forhold til at få stød, hvis du slukker ude i skabet, men det vil selvfølgelig slå fra når du tænder igen, hvis der er kortslutning.

/Carsten
Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 10:54 #4
Hej Carsten,

Så hvordan undgår jeg helt præcist kortslutning siger du?

Tak for dine svar!

Mvh Signe
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 10:58 #5
Når du afisolerer ledningsenderne på din lampe, vil du se at ledningen består af en masse kobber-korer.

For at få dem alle med ind i muffen, snor du dem, så de bindes lidt tættere til hinanden.

På den måde kan du få alle korerne med ind i muffen, så der ikke sidder nogen løse udenfor og kan kortslutte.
Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 11:05 #6
Øv det virker ikke, nu har jeg tilkoblet den blå ledning fra lampen i den ene hvide muffe med loftledning og en rød ledningen fra lampen i den anden hvide ledning fra loftet med muffe?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 11:09 #7
Du er sikker på at du kun har de to ledninger oppe i lampestedet i loftet?
Hvis der er tre ledninger, vil du have en 0, en fase (fast strøm) og en tændledning (som navnet siger, strøm til lampen).

Hvis der kun er to ledninger, skal de to ledninger fra lampen blot tilsluttes hver sin ledning i lampestedet.
Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 11:15 #8
Kan jeg sende dig et billede? For altså der hænger to "lange" ned, og så er det ligesom om, der er to korte der er snoet sammen tæt ved hullet i loftet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 11:48 #9
Du kan dele billeder via et link på f.eks. Flickr, PhotoBucket eller Picasa?

Jeg tipper de snoede ledninger til at være en fase (fast strøm), der er sløjfet videre til f.eks. en stikkontakt eller et andet lampested.

Men... nu bevæger vi os over i noget, hvor det vil være godt med en polsøger, så man kan måle (eller se), hvilke ledninger, der gør hvad, og så er vi jo altså ovre i noget, hvor vi roder i lampestedet med spænding på!!!
Avatar billede signefi Novice
09. august 2016 - 11:55 #10
Uha, jeg må hellere vente, det bliver vist for teknisk.
Altså jeg har en skruetrækker som måler om der er strøm, og den lyser rød ved begge ledninger
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 12:20 #11
Ok, så vil der ikke være lys, da der så er spænding "på begge sider" af pæren. For at den kan lyse, skal der løbe en strøm fra en ledning med spænding på, igennem pæren og videre til ledningen uden spænding (nul).

Hvis du er MEGET forsigtig, kan du tjekke om der er en ledning i dit lampested, der ikke tænder lys i skruetrækkeren, når din afbryder til lampestedet står mod "tændt".

Som jeg var lidt inde på i #1 & #9, så er det ikke ufarligt!
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 12:25 #12
Jeg er enig med #9 men vil lige tilføje, at i gamle ledninger kan polsøgeren godt lyse på 0, dog er lyset stærkere fra den strømførende ledning.