Avatar billede Boddicker Seniormester
23. juni 2016 - 00:12 Der er 5 kommentarer

ASP eller PHP

Hej

Jeg skal til at starte en hjemmeside op fra bunden. Den skal omhandle fitness, der skal henvende sig til kvinder. I den forbindelse for jeg brug for et fora, hvor folk kan oprette indlæg i debatter etc.

Nu er 100.000 krs-spørgsmålet så: Skal jeg basere hjemmesiden på en asp eller php-baseret server?

Takker for inputsene.
Avatar billede Boddicker Seniormester
23. juni 2016 - 01:11 #1
Det skal lige siges, at jeg ikke har lavet en hjemmeside de sidste 20 år. ;)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. juni 2016 - 01:27 #2
hvilke programmerings sprog kender du i forvejen ??

mener du asp clasic (det gamle) eller asp(x) (.NET)

hvilke sprog understøter dit webhotel ??

de billige abb understøtter kun PHP da der ikke er licens på webserver (apache) og database (mysql)

normale asp abb er dyere da det typisk kører på en IIS webserver (licens), og anvender mssql database (licens)

måske du skulle kigge på et færdigt CMS
feks wordpress
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2016 - 02:23 #3
ASP classic: kun hvis du paataenker at opfinde en tidsmaskine og rejse tilbage i tiden - ASP classic har vaeret foraeldet i 14 aar

PHP - oplagt valg

ASP.NET - en mulighed, glimrende teknologi, men ikke saa udbredt blandt "hobby programmoerer" som PHP og derfor ogsaa svaerere at faa begynder hjaelp til

Og saa er der de mere eksotiske som Django og Java EE, hvis du tilfaeldigvis er skrap til Python eller Java.

Men overvej rolols's raad om at bruge et faredigt CMS. Web sites idag er saa komplekse saa hjemmestrikkede fra bunden af loesninger er sjaeldent konkurrencedygtive med loesninger som bygger oven paa et CMS.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2016 - 06:48 #4
Alt andet lige, så tænk på sikkerhed mht database og data. Her er et færdigt CMS langt foran os hobbyfolk, der først tænker funktion og ikke har helt styr på, hvad der kræves for at sikre sql-kald ordentligt.
23. juni 2016 - 07:17 #5
Hej Claes,

Hvis du er begynder inden for programmering og du insistere på at gøre til en læringsproces helt fra bunden af, så vil jeg gå i retning af PHP. Det er nemt at gå til og der er rigtigt mange hjælperessourcer.

Node.js er lidt mere spændende, hvor frontend og backend bruger samme sprog: Javascript. Altså skal du blot kunne HTML, Javascript og CSS. Prøv evt. at starte ud fra et MVC framework som gør lidt af det hårde arbejde for dig f.eks. http://expressjs.com/

Til sidst vil jeg også anbefale at kigge i retning af et CMS som f.eks. Wordpress, hvor man kan rigtig meget med et theme og diverse plugins til at understøtte det. Altså her er der som udgangspunkt ikke brug for noget programmering overhovedet Der er en milliard af themes/temaer derude som både er gratis og kan købes m. support. Det samme gælder de understøttende plugins. Derudover kan man lave sine egne temaer og plugins i PHP, hvis man har brug for noget helt specielt. For det meste er det man har brug for dog som regel lavet i forvejen. Dette er en løsning jeg har brugt mange gange, og jeg er ret sikker på at man også kan lave et forum i det. Enten via et forum-plugin eller et tema som er baseret på at være et forum fra starten af. Se mere på wordpress.org

Held og lykke med at få lavet et flot site.

Mvh. Maya