Avatar billede Ganso Praktikant
10. juni 2016 - 13:22 Der er 2 kommentarer

Nu skal der dæleme ses EM!

Hej med jer :-)

EM begynder i dag, og jeg er altså kommet til den erkendelse at jeg skal ha mig et nyt TV, når Zlatan og de andre banker bolde i kassen...

Mit gamle TV slører for meget, når jeg ser TV... Jeg tænker at det er tiden at jeg investerer i mit første smart tv.. Jeg har været inde og læse en smart tv test. Her er der en sektion der hedder "Nyttigt at vide, når du skal købe et smart tv"

Jeg hæfter mig ved at de skriver at hz er vigtigt, når man ser sport.. De skriver her http://forbrugsguiden.dk/smart-tv-test-find-bedste-smart-tv/  at "Hvis du gerne vil se sport på dit TV, så vil minimum 200 Hz være et godt valg"

Hvad siger I til det? Er 200 hz nok? Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt testen er helt ny, så jeg tænker der godt kan være sket noget på markedet siden at den er skrevet?

Alle svar vil være højt værdsat :-)
Avatar billede Slater Ekspert
10. juni 2016 - 14:04 #1
Den guide virker ikke helt som om den ved, hvad den taler om.

Tv-signalet sendes i Danmark i PAL, hvilket er 25 billeder i sekundet. Tv-skærme viser normalt "interlaced" frames, hvilket vil sige at den renderer et halvt billede ad gangen, så 50 Hz interlaced (oftest skrevet som 50i) er nok til at vise 25 billeder i sekundet, og altså alle de billeder, tv'et modtager. Noget sport bliver vist i dobbelt af det, altså 50 billeder i sekundet = 100 interlaced Hz, men det er det. Flere Hz viser ikke flere billeder.

Højere Hz kan nogle gange betyde, at tv'et genererer kunstige, morph-frames mellem de andre, for at få billedet til at se mere glidende ud. Men for det første er det kun en optisk effekt, du ser ikke flere detaljer af det. For det andet er det som regel ikke det, Hz betyder. Når du ser et tv med 200 Hz eller mere, så er det ofte bare backlighting, der snakkes om. Det betyder bare, at de små LED lamper eller anden lyssætning, der filtreres for at give fjernsynsbilledet, blinker 200 gange i sekundet. Det KAN betyde at billet bliver mindre sløret, men det behøver ikke betyde det, for der er mange andre ting, der kan have den effekt.

Når det kommer til tv er Hz alt for ofte bare en salgsgimmick, som ikke har nogen pålidelig effekt. Det er bedre at se fjernsynet køre i en butik, for at vurdere hvor glidende og usløret billedet er. Men husk ikke at lade dig snyde af et der afspiller en Bluray eller lignende, som kan have højere reel Hz.
Avatar billede Ganso Praktikant
10. juni 2016 - 18:03 #2
Hej Slater! Tusinde tak for dit gode svar! Det var lige det jeg havde brug for at vide :-)