Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 18:32 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Checking media presence - No medie present

Jeg håber, at mit spørgsmål er kommet i den rette kategori. Jeg er ikke super ferm til computere, så dette beklager jeg på forhånd.

Mit problem er, at jeg ikke kan starte min computer op. Tidligere i dag frøs den og jeg prøvede at komme til joblisten, men dette var ikke muligt. Efter lidt tid slukkede den. Når jeg nu prøver at starte den op, starter den med at sige "Checking media presence... No media presence". Herefter går den i blå skærm. Ved at trykke på Esc kan jeg komme til BIOS-menuen (tror jeg det hedder). Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre herfra. Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til på andre forums er det muligvis min harddisk, der er noget galt med. Enten er den blevet løs eller er helt død. På disse forums har jeg dog ikke fundet frem til noget, der har kunne hjælpe mig.
Min computer er en Medion Akoya model E6416 og jeg kører Windows 10. Jeg håber virkelig, at der er nogen, der kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 18:54 #1
Hej og velkommen til.
Hvis du trykker F10 med det samme når du starter den, kommer der så en boot menu frem hvor du kan vælge harddisken som boot valg?
Prøver lige at finde en manual.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:00 #2
Du har en fane i bios der bør hedde "BOOT" eller noget tilsvarende. Her inde burde du kunne indstille rækkefølgen som computeren skal boote (starte op) fra.
Det normale er at dvd drev står som nr 1 og så herefter harddisken som 2, og måske usb udstyr som 3.

Prøv at se om du kan finde disse indstillinger.

Husk at indstillinger skal gemmes hvis du retter derinde.

Fandt en manual, men der stod ikke noget om Bios overhoved
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 19:18 #3
Tak for dit svar.
Ja, der kommer en boot menu frem, når jeg trykker F10, når jeg tænder computeren. Her kan jeg vælge mellem "Windows Boot Menu", "UEFI: IP6 Realtek PCIe GBE Family Controller", "UEFI: IP4 Realtek PCIe GBE Family Controller" og "Enter Setup".
Jeg er ikke rigtig klar over, hvad der er hvad af dette
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:20 #4
Hmm. Jeg havde jo håbet at disken stod der. Hvad sker der i Windows Boot menu? Kan disken ses der?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:22 #5
Som ny bruger får du lige denne vejledning :-)

Skriv tilbage i kommentar. Svar bruges normalt af hjælperne i forbindelse med pointgivning som tak for hjælpen.
Kun hvis du ikke får en løsning bruger du svar funktionen og selv accepterer dette svar.
Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
når du forhåbentligt har fået løsningen :-)
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 19:28 #6
Der stod egentlig Windows Boot Manager. Jeg kiggede forkert. Men når jeg trykker på den, starter den bare forfra; skriver "Checking media presence... No media present", blå skærm og så bios menu. Så det gjorde ikke det store, desværre.

Og tak for vejledningen. Det husker jeg :)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:32 #7
Det var ikke godt.

Hvis du går ind i selve bios, kan du så derinde se om disken detekteres?

Kan måske frygte at disken er stået af :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:36 #8
Dette er et vildskud, men prøv alligevel dette.

Fjern lader og batteri fra computeren.
Hold startknappen nede i ca 30 sekunder.
Lad den stå et øjeblik og monter batteri i den.
Prøv at starte op.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 19:48 #9
Der er en stor plade i bunden af den der kan afmonteres. Når denne er fjernet kan du se harddisken derinde. Prøv at se om den sidder helt inde på stikket som den skal.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 20:22 #10
Du skal vælge Boot Menu UEFI i opstart ellers kan din Pc. ikke se din Harddisk da den er formateret NTFS
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 20:29 #11
Nu har jeg prøvet alle de ting, du har skrevet. Inde i bios menuen under Boot kan disken stadig ikke findes. Der står noget med fast boot og pxe boot.
Tricket med alderen virkede ikke.
Når jeg kigger bar pladen, sidder disken helt ind til stikket. Så langt den kan komme :(
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 20:31 #12
poko1

Tak for dit svar. Hvilken en af UEFI'enrne skal jeg vælge? Der er både en der hedder IP6 og en der hedder IP4
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 20:44 #13
Du skal helt sikkert vælge IP4
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 20:50 #14
Og så vælge den som første boot option? Og hvad så? Du må undskylde, men jeg er ikke så stærk på dette felt
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 21:29 #15
Jeg har nu prøvet at vælge UEFI IP4 i opstart og vælge den som første boot option i bios menuen, men der sker præcis det samme som før
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 21:33 #16
Den model har endnu ikke været på mit bord
men du skal lige finde ud af hvilken taste du skal trykke for at komme i den "blå boks Boot Menu" hvor du kan vælge hvilket drev den skal startes fra

Start pc'en. Hvis firmwaren kører, skal du trykke på knappen med startenheder vises. For eksempel, skal du trykke på ESC, F2, F9, F12 eller en anden nøgle til at få adgang til firmware eller menuen Start.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 21:40 #17
Tror nu stadig at disken er defekt desværre :-(
Vil mene at IP4 og 6 er netkortet den prøver at boote fra, og det virker ikke.
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 22:10 #18
Altså den "blå boks Boot Menu" kommer frem, når jeg starter pc'en og trykker F10.

Hvordan kan sådan en disk bare stå af? :( Og kan man bare købe en ny og sætte i? Er det eventuelt noget, garantien dækker? Og er det på nogen måde muligt at få noget data fra sådan en defekt disk?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 22:15 #19
Hvad står der i denne boks?
http://web.gratisupload.dk/f/8uvcmc3t0r/
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 22:33 #20
Der står:
Please select boot device:

UEFI: IP4 Realtek PCIe GBE Family Controller
UEFI: IP6 Realtek PCIe GBE Family Controller
Windows Boot Manager
Enter Setup

(pil op) and (pil ned) to move selection
ENTER to select boot device
ESC to boot using defaults
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2016 - 23:12 #21
så vælger du jo Windows Manager
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
03. januar 2016 - 23:27 #22
Men så gør den stadig præcis det samme som før
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 00:03 #23
Kan du starte op med din DVD Skive?
http://web.gratisupload.dk/f/8uvd6p5jsi/
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 00:09 #24
Skal jeg prøve med den Disc, der hedder Recovery Disc?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2016 - 15:48 #25
Ja. Man er nødt til at vide om det er disken der er stået af, eller om det er en fejl på bundkortet der gør at den ikke ser disken mere.
#18 Du snakker om garanti. Hvor gammel er computeren da?
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 16:43 #26
Nu har jeg prøvet at boote fra Recovery Disc. Dette kan godt lade sig gøre. Men skal jeg så bare prøve at installere Windows igen?

Computeren er kun cirka 5 måneder gammel
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2016 - 17:04 #27
Har du backup af dine personlige filer?

Vil mene at når computeren kun er 5 måneder, så skal disken hvis den er defekt, skiftes af forhandler du købte af.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 17:28 #28
Ja du skal prøve med Recovery og hvis du kommer videre skal du acceptere at der vil være en fil der hedder Windows Old og den må du ikke fjerne! Og hvis du kommer så vidt så får du hjælp til at hente dine personlige filer fra denne mappe.
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 17:35 #29
Så dum som jeg er, så har jeg kun nogle få filer i skyen. Der er mange filer på disken, som jeg ville være meget ked af at miste. Kan man få adgang til dem på nogen måde og få lagt dem over på en anden disk? Jeg har for eksempel sådan en man kan putte disken i sætte et USB stik i computeren og her i gennem se filerne på disken (jeg kan ikke huske, hvad sådan en hedder). Kan jeg putte en anden disk i computeren, få startet den op og på den måde måske må få adgang til den defekte disk ved at putte den i den ting? Hvis det giver noget mening overhovedet.

Computeren er købt i Aldi. De kan vel ikke skifte sådan en disk?
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 17:36 #30
#28 Okay. Det vil jeg prøve
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 17:42 #31
Når jeg booter fra Recovery, skal jeg så trykke installer eller reparer computer?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 17:43 #32
Jo Aldi har jo forbindelse til Medion Danmark og du får en skades seddel du skal udfylde når den er blevet godkent får du en seddel hvorpå du i første omgang kan sende den ind! Det koster ikke noget med mindre der  er sket vold på Computeren.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 17:53 #33
Du skal i første omgang selvfølgelig prøve at køre reparer!
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 17:54 #34
Okay, men skal jeg ikke bare tage direkte til Medion på den adresse, der står på garantibeviset?
Men hvis jeg nu skal prøve det med Recovery Discen, skal jeg så vælge at installere Windows eller trykke på reparer computeren?
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 17:55 #35
#33 Nu nåede jeg ikke lige at se din besked, før jeg spurgte igen. Men jeg prøver at køre reparer :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 17:57 #36
Se #33
Hvis du har en seddel til Medion direkte så ja  den tidligere representant gik jo konkurs så jeg er ikke sikker på hvordan det er nu!
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 18:12 #37
Nu er jeg så kommet ind i reparer computeren. Hvad skal jeg så vælge her? Jeg kan vælge: Refresh your PC og Reset your PC. Inde under advanced options kan jeg vælge: System Restore, System Image Recovery, Start-up Repair, Command Prompt og UEFI Firmware Settings
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 18:17 #38
Start up Repair først og se om din Pc. så kører Hvis du KØRER UEFI FIRMVARE er det en ny installation
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 19:03 #39
Efter at have prøvet start-up repair siger den, at Start-up couldn't fix your computer. Er der nogle af de andre funktioner, jeg kan forsøge med?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 19:22 #40
Først System Restore Så System Image Recovery og til sidst UEFI Firmware Settings  Hvis den så ikke vil så sender du den ind
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 22:51 #41
Nu har jeg prøvet System Restore og System Image Recovery uden held. Du skrev, at hvis man køre UEFI Firmware Settings, så er det en ny installation. Vil du så ikke slette alt dataen på disken? Jeg ville jo gerne forsøge at redde noget af dataen
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2016 - 23:13 #42
For at forsøge at redde date skal disken enten kobles til en anden pc, eller også skal man prøve at boote op på en live cd hvor systemet kører fra en cd.

En live cd kan være Hirens Boot Cd, hvor man kører MiniXp, eller også en Linux installationsfil, hvor man vælger at prøve Linux i stedet for at installere den.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2016 - 23:15 #43
Men som før skrevet, så tror jeg disken er død.
Men alle muligheder bør prøves, særligt når der er data på disken man vil passe på.
Går i seng nu.
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
04. januar 2016 - 23:29 #44
Okay. Kan jeg putte en anden harddisk i computeren og tænde den på den måde og så koble den (måske) defekte disk til computeren? Garantien ryger vel ikke ved at man putter en anden harddisk i?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2016 - 08:18 #45
Du kan godt prøve at sætte en anden HD i men husk at sætte den originale tilbage hvis du sender den ind til Rep.
Jeg får åbenbart kun hver 4 eller 5 mail ???
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
05. januar 2016 - 12:29 #46
Jeg har nu prøvet at sætte en anden harddisk i computeren. Nu virker det helt perfekt, så det må vel være harddisken, der er defekt på en eller anden måde. Så langt så godt.
Jeg har også prøvet at koble den defekte disk til computeren og jeg kan også se den inde i denne PC. Jeg kan se to partitioner (hedder det ikke det?); en lokal disk, hvor alle mine filer vel ligger, og en Recover disk. Jeg kan godt få adgang til Recover disken, men ikke til den lokale disk med alle mine filer. Første gang jeg prøvede at få adgang til den, sagde den at det ikke var muligt på grund af forkert parameter(?). Nu siger den, at jeg skal formatere disken, før jeg kan bruge den.

Kan jeg bruge dette til noget? Eventuelt til at redde noget data? Kan jeg eventuelt bruge filerne fra Recover disken til noget?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2016 - 12:45 #47
Filerne på recovery er kun til brug og gendannelse af filer på den originale disk
For at redde filer fra den defekte disk skal du nok bruge et Recowery program. Recuva eller lignende.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2016 - 12:46 #48
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2016 - 12:49 #49
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
05. januar 2016 - 13:26 #50
Jeg har nu sat en scan i gang af den lokale disk ved hjælp af Recuva. Indtil videre har den allerede fundet næsten 400000 filer og den står kun på 0%, så det ser lovende ud. Jeg opdaterer, når den er færdig. Men indtil videre tusind tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2016 - 16:11 #51
Håber det lykkes for dig :-)
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
05. januar 2016 - 16:40 #52
Den kan sagtens finde filerne på disken. Men jeg nåede lige at prøve at gendanne en af filerne inden jeg skulle ud af døren. Det så godt ud indtil den kom op på 96% og så mislykkedes gendannelsen på grund af cyklisk redundanscheck, skrev den. Kan man gøre noget ved dette? Ellers må jeg prøve igen og med nogle andre filer i morgen, når jeg får tid igen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2016 - 16:52 #53
Du kan se mere om det her hvad dette betyder.

http://pcfly.info/OS/2012/01/hvordan-man-kan-reparere-en-cyklisk-redundanscheck-pa-en-harddisk.html

Jeg har ikke selv haft sådan en fejl på harddisk, så om det er muligt at reparere, det kan jeg have min tvivl om. Jeg kan måske frygte der er en fysisk fejl på din disk på diskoverfladen.
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
05. januar 2016 - 17:03 #54
Okay. Jeg kigger lige på det i morgen eller senere i aften. Ellers må jeg prøve at gendanne nogle af de andre filer og se, om den siger det samme
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
06. januar 2016 - 22:58 #55
Jeg har prøvet at udbedre fejlen ved at køre en CHKDSK. Dette kan jeg ikke få lov til, da den siger, at jeg skal formatere disken først. Jeg har også prøvet at rette fejlen ved hjælp af programmet TuneUp. Her siger den, at disken slet ikke er sat i, så det kan heller ikke lade sig gøre. Jeg kan heller ikke gendanne nogen af filerne ved hjælp af Recuva, da den stadig siger at der er ved fejl ved cyklisk redundanscheck. Jeg har derfor givet op på den. Der virker ikke til at være flere muligheder. Det er bare mærkeligt, at den bare kan dø.
Jeg har overvejet bare at blive ved med at bruge computeren med den gamle harddisk, som jeg har i nu. Så slipper jeg også for at have computeren til reparation i flere måneder. Eller er dette en dum idé?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2016 - 23:34 #56
Tja det lader jo til at det er en mere syg disk end lige troet!
Men det er også det første jeg udskifter på en Pc. i det de fleste leveres med en 5400 omdr. Disk Det giver trods alt en del med 7200 omdr.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2016 - 17:42 #57
#55 Det er jo op til hvad man vil. Du kan jo vælge at udsætte det til senere, hvis der kommer en anden fejl på computeren, og få slået to fluer med et smæk :-)
Avatar billede Benjamin6 Nybegynder
08. januar 2016 - 08:58 #58
Jeg beholder computeren i første omgang med den gamle harddisk i. Men jeg prøver dog at ringe til garantien i næste uge for at høre hvad de siger. Jeg skal ud og rejse, så jeg kan ikke nå det før.
Skal jeg lukke dette spørgsmål, når der ikke rigtig er kommet nogen løsning og hvad med point? :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2016 - 09:16 #59
Nej desværre blev der ikke fundet en løsning ??? så om ikke andet lægger du selv et svar og lukker !
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2016 - 12:59 #60
Du var selv inde på i din indledning at harddisken kunne være stået at, og med de oplysninger du kom med og det der blev prøvet af, blev dette jo desværre bekræftet.
Så nej der er ikke kommet en løsning på dit problem.
Hvis du kigger først i tråden ((indlæg #3) har du lagt et svar. Dette lukker du tråden med. Du kan se i link #5 hvordan du gør.