Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2016 - 12:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvor meget trykker 1m højt vandspejl

Hej,
Jeg så at der er superkloge omkring vandtryk her. Jeg skal bygge en mur til at stoppe stormflod altså overfladevand.
jeg undrer på hvormange kg. tryk der er for neden når vandet står 1m højt?
1000kg pr. cm2?
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 12:57 #1
Se:http://www.omregn-enheder.info/enhedsberegner.php?type=tryk
trykket af 1 m vandsøjle er ca. 100 g/cm^2.
(Normal atmosfærisk tryk ved jordoverfladen svarer til vandsøjle på ca. 10 m, - det er netop grunden til,at en sugepumpe ikke kan fungere, hvis løftehøjden er over 10 m. )
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 13:10 #2
MEN - det er nok ikke trykket ved bunden ,men det samlede tryk på murfladen, muren skal modstå for ikke at vælte.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 16:27 #3
I dit tilfælde vil hver m^2 mur blive udsat for et tryk på ca. 50 kg 'midtpå' (tænk på en plade 1x1m påvirket vinkelret med 50 kg i diagonalernes skæringspkt. )
Jeg ved ikke,hvordan man beregner en murs evne til at  blive stående trods tryk/træk.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2016 - 17:10 #4
Tak Richard, men jeg har flere gange hørt at folk siger fra 1 - 2 tons tryk i bunden. jeg aner bare ikke om det er pr. dm2 eller pr m2.
Det er det tryk jeg gerne ville kende bare for det har noget med fundamentet at gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2016 - 17:51 #5
Hej og velkommen til.

Hvor mange m3 vand skal væggen kunne modstå?

Tryk på væg er jo afhængigt af hvor stort det omliggende er.

Du har ikke spurgt en ingeniør om det?

"Mur" beskytter jo også forskelligt om det er murværk med sten, eller om det er beton der er armeret.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 19:40 #6
<220661>
Tryk på væg er jo afhængigt af hvor stort det omliggende er.
Det er så vidt mig bekendt forkert.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 20:10 #7
<Dengamlegartner> trykket ved bunden (dybde 1 m )er 100 g/cm^2
(det er ret simpelt, nemlig massen/vægten af en 1x1 cm på 1 m vandsøjle - det samme som 1 dl.).
Jeg går ud fra ,vi ser bort fra om det er ferskvand eller havvand.
Så er trykket i 1 meters dybde 100g/cm^2 uanset om det er i Stillehavet eller havedammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2016 - 20:26 #8
Ja du har sikkert ret richardjensen.

For ellers skulle vi jo som personer kunne mærke om vi bader i et bassin eller i et hav. Og det kan vi jo ikke mærke forskel på, andet en opdriften, fordi vandet er salt.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. januar 2016 - 20:38 #9
Når vi taler om tryk på muren,kan vi se bort fra atmofærens tryk,da den jo er den samme på vandoverfladen som på murens 'inderside'.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 11:09 #10
Tak nu forstår jeg det :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. januar 2016 - 17:46 #11
Mon du er opmærksom på ,at du stadig har et spørgsmål stående åben - ?
Det er jo meningen,at man kan acceptere et svar og derved tildele 'svareren' points.
Får man ingen brugbare svar, kan man selv afgive et svar ,som man derefter accepterer og altså selv tager points.
Jeg har lagt svar #3, og du har selv lagt et #10, - du har jo ikke mange points at dele ud, så jeg vil foreslå du accepterer dit eget svar #10