Avatar billede Dan Hansen Juniormester
09. december 2015 - 21:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC genstarter og så kan bios ikke finde SSD

Hej Eksperter :)

Jeg har nogle gange lidt problemer med min pc.
Det er en hjemmebygget pc og nogle gange nu, har den pludselig bare genstartet - altså sådan HÅRD genstart uden at lukke ned i Windows eller noget.

Når den så kommer til boot på SSD, så kan den ikke boote.
Genstarter jeg igen "ctrl + alt + delete", og går i Bios, så kan bios slet ikke finde min SSD harddisk!

Sluk og tænd computer og i Bios igen, så kan den finde SSD disken.

Det er et ASROCK Z77 Pro3 (P2.10) bundkort.
Det er en Intel SC2Cw120A3 120 GB

Det sker ikke dagligt, men er sket 2 gange inden for den sidste uge - derfra er det nok 2-3 måneder siden den gjorde det sidst.

Første gang troede jeg det var fordi min kone havde ramt fronten og USB portene - måske lavet en statist elektricitet. Den har drillet lidt (Den er en jeg har købt og sat ind)
Men det passer bare ikke med de sidste par gange - den har pc'en stået tændt og pludselig ser vi at den viser sort skærm og beskeden om at der ikke var noget operativsystem.

SSD Toolbox skriver i SMART Details: Unexpected Power Losss Count = 1507! Den undre mig jo - synes højt!

Nogen der har ideer?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2015 - 08:21 #1
hvilken version af ssd toolbox bruger du
den nyeste hedder 3.3.3

https://downloadcenter.intel.com/download/18455

bare for at udelukke at det skyldes firmwaren
på intel opdaterer men den ved at hente nyeste version

jeg mener at huske at det også kan skyldes indstillinger i bios

det her skal du bare udelukke og kommer der stadig fejl kan det skyldes selve partitionen

tjek dine ram for fejl
det er ret ofte fejl på dem der er årsagen

det kan også skyldes varme fra grafikkort og andet
rens dine blæsere på det og andre steder i kabinettet

sådan starter man for at udelukke

det der er tilbage er årsagen
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
10. december 2015 - 20:44 #2
Nyeste intel software er installeret.

Tjek ram for fejl - der må være et program til det - et du kan anbefale?

Blæsere renser jeg ofte, sammen med resten af kabinettet.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2015 - 07:24 #3
Ram tjekker man før Windows starter
Hent hirens og læg den på cd som bootbar enhed
På Windows ligger der også på installations cd en med tester

M v.v
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
17. januar 2016 - 14:41 #4
Jeg har koblet min ekstra usb porte/kortlæser fra og efter det er gjort, har jeg i længere tid slet ikke haft problemerne, så noget kunne jo tyde på det var den der var årsagen... den har nu også skabt sig underligt nogle få gange.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
17. januar 2016 - 14:42 #5
lukker spørgsmålet.