Avatar billede mrabdou Nybegynder
06. december 2015 - 00:23 Der er 4 kommentarer

Vindmølle energi

Jeg står med det problem at jeg har lejet et ny renoveret bondehus, med energimærke C, hvilket egentlig ikke er ringe. Dog er der naturligvis behov for at fyrre op når det er koldt. Problemet er at det kun er stuen som er udstyret med en pilleovn imens resten af huset er med elvarme. Det betyder at jeg ikke har "råd" til at fyrre de øvrige rum op. Min seneste elregning lød på kr 1577,- hvilket er kr 900 mere end jeg nogensinde har forbrugt andre steder jeg har boet. Det skyldes udelukkende elvarmen som jeg brugte i en periode blot for at tjekke hvad det ville koste. Det lærte jeg så! :) Så jeg har nærmest barrikaderet mig inde i stuen og trods det at jeg lige har anskaffet mig en dejlig seng, så sover jeg altså på sofaen. Alt dette har fået mig til at overveje at købe en vindmølle. Har fundet en billig en til 4500,- som skulle kunne producere max 600w. og arealet jeg skal opvarme er er vel omkring 30cm2 sammenlagt inkl badeværelse og lille gang(små rum) Det er som nævnt et bondehus så der er lavt til loftet.

OPLYSNINGER OM MØLLEN: Vindmølle på 400 W max 600 W sælges. Den har kun været i brug 1 uge på en Campingplads, men afstanden til naboen var for lille da den skal være dobbelt længde af højden fra naboen. Møller har en diameter på 1,13m og 6 vinger, som er lovligt at opsætte uden at søge tilladelse, så den er velegnet til en båd og i kolonihaver. Der medfølger en controller på 400W sol og 800W vind. så møllen er så godt som ny.

Den laver 12v vekselstrøm til et batteri som bruges som lager, derfra kan du omforme det til 220v sådan en har jeg også til salg kr. 1200 men har ikke fået den sat på endnu, den kan afgive op til 3000 W. Den starter ved 3,5 m/s og har max ved 15 m/s sikkerhedshastighed er 40m/s

Grunden til at jeg ikke anskaffer en større er bl.a at det kræver tilladelse samt at der skal være en vis afstand til naboen og så gider jeg ikke at ofre 100.000 på en vindmølle til et hus der ikke er mit. Så det jeg leder efter en en hurtig og billig løsning så jeg kan drive en varme blæser uden at skulle tænke over at elregningen stiger i takt med at huset bliver opvarmet. Problemet  Spørgsmålet er det en god idé? Vil den kunne levere nok strøm osv. ? Eller kommer jeg til at stå med en ubruglig tingest. Jeg forstår mig overhovedet ikke på strøm, volt, watt, kwh, A og amh osv. osv. Nogen som kan hjælpe? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2015 - 11:52 #1
med lidt held vil den kunne holde en telefon og tablet opladet og give lys i en pære. Du får ikke varme ud af den.

En lille varmeblæser sluger 2000w, så din vindmølle skal køre optimalt i 5 timer for at varmeblæser kan køre fuld gas i 1 time (vindmølle skal kunne oplade batteri, og varmeblæser tapper så batteri). Du vil ikke kunne nå at varme rum op på den tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2015 - 19:34 #2
http://www.elvarmepanel.dk/

siger:

1) Hvor mange Watt?
70-80 Watt pr. kvadratmeter er som regel fuldt ud tilstrækkeligt i et velisoleret hus.
I sommerhuse anbefaler vi 100 Watt pr. kvadratmeter.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2015 - 19:58 #3
om hvis de 30cm2 er 30 kvadratmeter, så skal der bruges op til 3000w konstant. Det kommer der ikke ud af en vindmølle, der maks giver 400w og vel i gennemsnit næppe når det halve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2015 - 23:14 #4
Jeg synes også det lyder helt håbløst - glem den løsning.

Du kommer ikke uden om en investering af en eller anden art - enten el, eller også en anden form for opvarmning.

Hvis ellers "resten af huset" hænger nogenlunde sammen, kan en varmepumpe muligvis gøre det - den har langt højere udnyttelse af energien.

Jeg ville nok kontakte en energikonsulent - eller gå direkte til en leverandør af varmepumper... - jeg tror ikke på du finder bedre løsninger... - jeg har selv brugt http://gidex.dk/om-varmepumper/hvem-styrer-din-varmeregning med tilfredshed - men det er kun et fingerpeg...