Avatar billede Ennairam Nybegynder
16. oktober 2015 - 13:16 Der er 22 kommentarer

Sort/hvid fotoprint bliver lilla

Hej.
Har lige købt en Epson xp-950 og den printer rigtig dårlige sort/hvid billeder.
Jeg bruger Mac/Lightroom og har forsøgt MANGE printerindstillinger, med samme resultat.
Der er et lilla/brunligt skær over S/H fotoprint.
Har haft kontakt til Epson support som er ved at undersøge sagen.
Så så jeg lige denne side og tænkte at her måske var et svar.

Venlig hilsen
Marianne
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. oktober 2015 - 13:49 #1
Når jeg oplever problemer med farve skær på sort/hvide fotoprint ændrer jeg til Gråtoner i mit foto program!
Avatar billede finb Ekspert
16. oktober 2015 - 14:09 #2
Er der separat sh-blæk-patron ?
Ellers er der ubalance i 3-farve-patronen
Avatar billede Ennairam Nybegynder
16. oktober 2015 - 14:12 #3
Tak for svaret, men det har jeg prøvet uden bedre resultat :-(
Avatar billede Ennairam Nybegynder
16. oktober 2015 - 14:14 #4
Ja der er separat sort og 5 separate farver,
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2015 - 21:17 #5
Har du kalibreret printeren?

Hvilket papir bruger du? Din printer har forskellige printprofiler, som afhænger af det papir, du bruger. Der er formentlig indstillinger til forskellige former for papir fra Epson, men hvis du anvender andre mærker, kan du blive nødt til at kalibrere printeren manuelt til en korrekt farve og blækmængde.

En printer som din skaber s/h billeder ud fra en kombination af alle  patronerne. Prøv at se videoen herunder, måske er der noget, der kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=sKOdmTcTIPU
Avatar billede Ennairam Nybegynder
16. oktober 2015 - 22:04 #6
Jeg bruger kun Epson papir og den profil der svarer dertil.
Videoen er fin, men jeg har ikke de samme indstillinger på min printer, ej heller i Lightroom.
Vh. Marianne
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2015 - 14:50 #7
Er du 100% sikker på, din printer anvender den korrekte driver? Hvis du ikke kan finde nogen som helst af de samme indstillinger som i videoen, hverken i dit Lightroom eller til din printer, så er der et eller andet galt, og det kan være printerdriveren.

Og ændrer du billedet til grayscale i Lightroom, som poko1 foreslår?
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2015 - 14:51 #8
Avatar billede Ennairam Nybegynder
17. oktober 2015 - 18:56 #9
I flg. Epson support har jeg den rigtige driver.
Jeg skyder meget tit i S/H og hvis jeg vil ændre et farvebillede til S/H så foregår det altid i Lightroom med et plug-in der hedder Silver Efex 2.
Det jeg mener med ikke at have de samme indstillinger, beror på at det ikke er den samme printer og jeg har Lightroom 5 (i forhold til videoen).
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2015 - 20:56 #10
Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.photoreview.com.au/reviews/printers/epson-expression-photo-xp-950

Rul ned, til du kommer til afsnittet "The printer driver". I dine printerindstillinger fjerner du checkmærke i "ICM" under fanen "Advanced" som beskrevet i artiklen.
Avatar billede Ennairam Nybegynder
19. oktober 2015 - 00:15 #11
Kære milter

Hvor er det sødt af dig, at forsøge at hjælpe mig så meget :-)
Jeg kan desværre ikke finde de indstillinger der er i linket.
Det ser ud som om det er Windows sider. Jeg har Mac og kan ikke finde
noget der hedder Epson XP-950 Serie Properties.
Kan kun finde printerindstillinger i Lightroom og de ser helt alderledes ud.
Der er ikke noget der hedder ICM.

Hvis jeg kunne sætter billeder ind her, kunne jeg vise et skærmprint.

Vh.
Marianne
Avatar billede Ennairam Nybegynder
19. oktober 2015 - 01:05 #12
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2015 - 20:53 #13
Hvis du med indlæg #12 mener, at du vil forsøge med indstillingen "Vivid" på din printer, tror jeg, du kommer til at forværre problemet. "Vivid" sætter mere "knald" på farverne, og du risikerer, at det lilla/brunlige skær bliver forøget.

Jeg har kigget lidt i manualen til din printer under indstillinger for print på en Mac. På side 103 i den starter afsnittet: "Managing Color - Mac OS X"  I det finder du dette underafsnit:  "Select Color Options from the pop-up menu in the print window"

Her vælger du:  Off (No Color Adjustment)  Prøv det.

Prøv også at åbne linket herunder. Kig på farverne og se, om du kan finde noget, der minder om dit lilla/brunlige skær.

http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm
Avatar billede Ennairam Nybegynder
20. oktober 2015 - 02:09 #14
Jeg har prøvet utallige indstillinger, både vivid, standard og abobe RGB. Har også prøvet "no color adjustment" med samme lilla resultat.
Det bedste resultat får jeg ved at bruge preset: gråtoneskala på alm. papir. Og så udskrivning: fin, hvis jeg vælger foto, så bliver det også lilla.
Jeg kan ikke genfinde farven på det farve-link du har sendt.
Men linket du sendte til photoreview
der er et billede af et træ langt nede på siden og det nederste ligner mine lilla udskrivninger.

Nu håber jeg at Epson support kommer med et brugbart svar i morgen.

Vh. Marianne
Avatar billede milter Ekspert
20. oktober 2015 - 12:51 #15
For nogle år siden anskaffede jeg mig en Canon IP8500, og jeg besluttede mig for at teste resultater med forskellige papirtyper. Den korte version af den historie er, at det kostede mig en formue til papir og blæk, før jeg var tilfreds :-)

Dine ord om billedet af træet fra Photoreview fik mig til at kigge lidt på det. Faktisk er der en hel del magenta på det, som kan fjernes med nogle justeringer i HSL. Herunder er en video, som forklarer arbejdet med HSL. HSL-justeringer virker ikke på 8-bit billeder, så dit grayscalebillede skal konverteres til 24 bit (eller 48) først. Men det har du måske også prøvet?

Dit billede i #12 viser justeringer for bl.a. magenta. Prøv at reducere mængden af magenta der, men det er ifølge eksperterne bedre at justere farverne i billedbehandlingsprogrammet end på printeren.

https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/lightroom-hsl-color-adjustments.html
Avatar billede Ennairam Nybegynder
20. oktober 2015 - 13:43 #16
Tak - det skal prøves :-)
Avatar billede Ennairam Nybegynder
21. oktober 2015 - 15:47 #17
Nu har jeg forsøgt med HSL men det virker ikke. Nok fordi mine s/h billeder er 16 bit og jeg ikke ved hvordan man konverterer til 24. Det er jpg billeder.
Jeg kan heller ikke helt forstå, at man kan fjerne magenta farve fra et sort/hvidt billede.

Jeg har prøvet at nedtone magenta i printmodulet - det hjalp ikke.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2015 - 22:31 #18
Hvor meget erfaring har du med fotografering og billedbehandling?

Dine ord om 16 bit undrer mig en smule. Når man taler om "16 bit" i forbindelse med digitale billeder, menes der næsten altid 16 bits for hver RGB-farve, altså 48 bits i alt, men da dine billeder er i S/H, kan jeg ikke tro, det er tilfældet.

Dine S/H-billeder kan godt på skærmen se ud til kun at indeholde farverne sort og hvid. Men, din skærm arbejder med RGB-farver, printeren bruger CMYK-farver. Når du skal printe et S/H-billede, skal din printer altså "oversætte" dine RGB-farver til CMYK. Den proces kan give den slags problemer, du nu oplever, og som du også kan læse om i linket i #10 fra Photoreview. Her beskriver de netop, at S/H-billeder fik et magenta skær. Din printer bruger ikke udelukkende den sorte farvepatron ved print af S/H-billeder.

RGB-billeder danner farven sort ved at bruge 100% af farverne rød, grøn og blå, og farven hvid skabes ved at bruge 0% af dem. Gråtonerne mellem sort og hvid dannes af lige dele af rød, grøn og blå i mængder mellem 0 og 100%. For at gøre det endnu mere forvirrende, så anvender computere ikke % til beregning af mængderne men "bits". Jo flere bits en farve kan defineres med, jo flere nuancer kan du få med i det endelige resultat.

Jeg har lagt nogle links herunder, som du måske kan bruge:

https://luminous-landscape.com/bit-depth/

http://laurashoe.com/2011/08/09/8-versus-16-bit-what-does-it-really-mean/

https://da.wikipedia.org/wiki/CMYK

https://da.wikipedia.org/wiki/RGB-farver
Avatar billede Ennairam Nybegynder
24. oktober 2015 - 18:18 #19
1000 tak mitler for din store hjælpsomhed.
Jeg har ikke den store erfaring med print, og har aldrig beskæftiget mig med bits.

Jeg har haft kontakt til Epson support flere gange og nu har vi fundet nogle indstillinger som giver fine sort/hvide print.

Jeg vil nærstudere dine links og se om jeg kan lære noget.

Vh.
Marianne.
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2015 - 10:22 #20
Velbekom og held og lykke :-)

Og så kan jeg se, jeg i #18 har fået vendt virkningen af farverne RGB på hovedet. Sådan kan det gå, når man skriver en lang tekst, ændrer på den nogle gange og til slut glemmer at læse korrektur.

Den korrekte tekst skulle være:

"RGB-billeder danner på skærmen farven hvid ved at bruge 100% af farverne rød, grøn og blå, og farven sort skabes ved at bruge 0% af dem."

Kan du måske kort forklare, hvilke indstillinger, der skulle til for at fjerne farveskæret?
Avatar billede Ennairam Nybegynder
27. oktober 2015 - 09:46 #21
Indstillingerne til sort/hvid med det bedste resultat er:

Medietype: almindeligt papir
Udskriftskvaltet: fin
+ flueben i gråtoneskala.
Avatar billede milter Ekspert
27. oktober 2015 - 10:34 #22
Ok, tak :-)