Avatar billede repsakasper Juniormester
14. oktober 2015 - 10:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af Grafikkort - primær PCIe port virker ikke?

Hej

Jeg har lige opgraderet mit grafikkort, fra et Inno3D GTX 570 til et ASUS GTX 960 OC 2GB.
Men når jeg bruger min primære PCIe 16x port, så viser computeren kun bootmenuen og opstartsprocessen, derefter, istedet for at vise skrivebordet/loginscreen viser den sort skærm med en lille streg blinkene i venstre hjørne. (Jeg kan under boottime ikke anvende tastaturet, til at tilgå bios, har prøvet med 3-4 forskellige tastaturer, uden held)
- PT kører jeg med grafikkortet i min 8x port, da dette virker OK - Dog er der ca. 10 gange så lang boottime som med mit gamle grafikkort? Under bootscreen siger bundkortet bip 3 gange, som om at den starter 3 gange? Derefter starter den normalt. (Her kan jeg godt tilgå bios under boot).

Jeg kører med et GIGABYTE z77x-d3h bundkort
Intel 3570K OC CPU
8 GB RAM
700 W strømforsyning (PCU)

Jeg har prøvet at resette mit CEPOS, slette alle grafikdrivere, mm., men kan ikke finde en løsning.

Udover en mulig løsning til mit problem, vil jeg også gerne vide, om det overhovedet har nogen mærkbar virkning/Ulempe at den sidder i det sekundære PCIe port??? - Eller om det for myt nye grafikkort ikke har den store betydning.
Avatar billede supportsiden Professor
15. oktober 2015 - 02:37 #1
Er du sikke på at 700W er nok til at drive både PC og grafikkort ?
Kig lige på mindstekrav/anbefalet for grafikkort.
Opdater BIOS på systemkortet
Avatar billede repsakasper Juniormester
15. oktober 2015 - 13:03 #2
GTX 960 kræver 120 W, og minimumskrav/anbefaling fra Nvidia, Asus og en lang række andre producenter af Nvidias kort siger, at systemet bør have minimum 400 W

Så ja, tænker mine 700 W er nok - De andre komponenter tager ikke mere end 200W tilsammen (bundkort, blæsere, CPU, RAM osv).

Hmm. Bundkortsopdatering har jeg ikke lige tænkt på. JEg har undersøgt sagen, og kan se, at mit bundkortversion er v4.01, og den nyeste stabile version fra GIGABYTE er version 12...
- Jeg er dog langt fra en haj til computer når det kommer til hardwareperspektivet, og er dermed ret nervøs for at opdatere BIOS, da jeg har læst, at hvis der opstår en fejl, kan det gøre, så computeren ikke kan starte - og trods diverse formateringer osv, så opfører min computer sig, og har altid gjort det, mærkeligt - Så derfor er jeg bare ekstra nervøs over at opdatere. - For hvad gør man hvis uheldet er ude, og den ikke bliver installeret korrekt?
- Og hvordan opdaterer man overhovedet BIOS?

Og sidst men ikke mindst. Hvis det ikke har nogen effekt, at den sidder i den sekundære PCIe port, så er der vel ingen grund til at påtage sig risikoen ved at opdatere BIOS? Eller?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2015 - 00:54 #3
muligvis kan/skal du slå onboard grafikkort fra, og aktivere (bruge) det du har sat i. dette skal indstilles i bios.

virker det ikke, så er enten bundkort defekt, eller dit nye grafikkort.
test kortet i en anden maskine!
Avatar billede repsakasper Juniormester
17. oktober 2015 - 18:44 #4
Sidwave:
Mit onboard grafikkort er slået fra.
Det er bare sjovt, får når jeg sætter mit gamle 570 kort i den primære PCIe port, så virker kortet fint. Den virker også i den sekundære port.

Det er KUN 960'eren, som af en eller anden grund ikke fungerer ordentlig i den primære port. - Det kan jo (efter min forstand) ikke være defekt, når alt virker korrekt enkeltvis, det er sammensætningen af de enkelte hardware dele, der er problemet.

Jeg vil antage, at det er min BIOS der skal opdateres, men dette vil jeg ikke rode mig ud i pt, da alt fungerer for mig, så længe den sidder i den sekundære port (jeg kan trods alt spille GTA V og BF4 på high/ultra)

************UPDATE***************
Pointene vil gå til den, som kan fortælle, og dokumentere, om det har nogen tydelig effekt, at mit grafikkort sidder i den sekundære port frem for den primære!
Avatar billede repsakasper Juniormester
18. december 2015 - 14:04 #5
Jeg fik løst problemet, ved at opdatere BIOS gennem en alternativ mulighed, og mit grafikkort virker nu i den primære PCIe port!