Avatar billede nickx Nybegynder
12. august 2015 - 21:28 Der er 7 kommentarer

Kan en helt ny pc starts op med gl. harddisk m. gl. styrsystem?

Hej Eksperter

Jeg har en gl. stationær pc (virker som klient) som er forbundet til lokalt netværk med terminalserver.

Desværre kører den windows XP og jeg går i pt i tænkeboks hvordan hele mit netværk skal udskiftes.

Nu er den gl. klient stået af - tænker det er bundkortet som er gået. Mit spørgsmål er så:

Kan man købe en helt ny pc og sætte den op med den gl.harddisk og styresystem?

Er det  blot at fjerne den nye harddisk i kabinettet fra  og koble den gamle på? Og vil netværksindstillinger være bevaret?

Med Venlig Hilsen
nick
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. august 2015 - 22:37 #1
Det skal du ikke regne med - der er nok nogle drivere  som ikke dur til den nye hardware.  Desuden Ny hardware bruger nok sata diske og er den gamle hardware gammel nok er det nok ATA diske den bruger.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. august 2015 - 00:49 #2
Du vil med garanti få problemer. Dernæst så forstår jeg ikke hvorfor du har XP på den? Vil da påpege der er Linux systemer der egner sig hil følgende og som er gratis og ikke mindst langt mere sikre end XP/Windows systemer...

Windows systemer bruger hardwaren i pcen som identifikation så xp installationen vil blive ugyldig og din licens er vel oem og ikke retail så den funker kun på det gamle hw..
Avatar billede nickx Nybegynder
13. august 2015 - 06:33 #3
Hej Kurt
Ok - Hele netværket (4 klienter alle med XP og terminalserver 2003) er sat op af professionelle i 2008 - så det er ved at være noget gammel skidt - men har fungeret upåklageligt. Desværre gik den ene klient sort ( den vil pludselig ikke tænde - jeg skiftede så ram og strømforsyning) Nu kan den tændes igen (ingen biplyde) - men skærmen melder "ingen input" og er helt sort. Det er et onboard grafikkort så tænker det måske er det der er smuttet eller bundkortet eller?
Mvh Nikolaj
Avatar billede Blueeyez Mester
13. august 2015 - 10:58 #4
Kan godt tænkes detcer bundkortet, men de har jo os nogle år på bagen, men om det er sat op af proffer eller en amatør er ligemeget.. Da De er forældet softwaremæssigt.. Sagt på en anden måde.. Sikkerhed i går er ikke sikkerhed i morgen.. Et OS har så mange komponenter at der altid er svagheder at finde..
Avatar billede nickx Nybegynder
13. august 2015 - 14:09 #5
Ok - men kan man så købe en helt ny pc med nyeste windows version og få den til at virke som klient på min gamle netværk (server 2003)?
13. august 2015 - 15:03 #6
Svaret på begge dine spørgsmål må blive ja :D

Sidste spørgsmål (#5) = Ja.

Første spørgsmål = Ja, men der kommer nogle driver udfordringer. Og det er ikke sikkert der er XP driver til alt på det nye board.

Så det bedste er at købe en ny maskine. Det koster ikke alverden længere.

Du skal dog være opmærksom på om du har nogle programmer der ikke kører under windows 10 / 8.1 eller 7.

Jeg har en ældre maskine, der er opgraderet fra Windows 7, 64 bit, ril windows 10. Og som jeg har office 2003 på.
Både Windows og office er home edition.
Jeg kører endda gamle spil på den, nogle af dem fra før 2000.
Og med få problemer.

Det med at XP skulle binde sig til bundkortet, har jeg ikke tidligere gidet sætte mig ind I. Men nu har jeg lige googlet lidt.
Og det er vidst lidt mere skræmme historier I det, end fakts:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/824125

Som artiklen siger, kan der være lidt mht HAL og Disk driver.
Som kan løses.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2015 - 23:55 #7
Smider svar og afmelder overvågning.