Avatar billede carstendeleuran Praktikant
01. juni 2015 - 20:39 Der er 10 kommentarer

excel

jeg har et Excel ark hvor jeg gerne vil sammenligne ark 1 og 2

jeg vil observere en produktion

der er de samme 200 navne på begge ark

jeg copy paster navnene ind på ark 1( lad os sige om onsdagen)
så kopi paster jeg de samme navne ind på ark 2 næste onsdag men i en anden rækkefølge

hvordan får jeg de 2 ark til at spille sammen så navnene følger hinanden

hvis navnet Hans står som Nr 2 i ark 1
men kommer til at stå som Nr 6 i ark 2 ugen efter
Avatar billede kim1a Ekspert
01. juni 2015 - 20:51 #1
Nu spørger jeg måske dumt. Men en helt almindelig sortering kan ikke være nok?
Avatar billede carstendeleuran Praktikant
01. juni 2015 - 21:44 #2
nej det tror jeg ikke. problemet opstår når, eller hvis der 200 navne på ark 1 og næste uge er der måske kun 190. så hvis hans figurere som nr 1 på ark 1 så kan han godt figurere som nr 6 på ark 2. jeg vil gerne lave det således at når jeg copy paster en masse info på ark 1 om onsdagen uge 41 og copy paster om onsdagen uge 42 så er det lige meget om hans står nr 1 eller 6. jeg har lavet mine regnestykker ud fra at de altid står ud for samme kolonne og så passer det jo ikke sammen
Avatar billede kim1a Ekspert
02. juni 2015 - 06:49 #3
Nej det kan jeg godt se, du skrev bare:
"der er de samme 200 navne på begge ark"

Mit umiddelbare forslag ville være at finde de navne som mangler i listen. Tilføje dem, og så lave en sortering.
Et opslag i den største liste vil afsløre hvilke navne ikke er i den anden. På sigt kunne man måske endda få det lavet via vba, men det afhænger naturligvis af mange andre ting (såsom hvad hedder arkene, kan der laves en "master" med navne, etc.)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2015 - 09:35 #4
Kan du uploade et eksempel til

http://gratisupload.dk/
Avatar billede carstendeleuran Praktikant
02. juni 2015 - 09:48 #5
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2015 - 11:57 #6
Kan du ikke lave et mindre eksempel der viser den faktiske situation, altså hvor oplysningerne i de to ark er forskellige.

Kan du i givet fald leve med, at der indsættes et nyt ark med oplysningerne i den rigtige rækkefølge?
Avatar billede carstendeleuran Praktikant
02. juni 2015 - 12:56 #7
http://gratisupload.dk/images/icon_types/file.png

nu er der 199 i ark 1 og 179 i ark 2. så går det helt galt i ark 3
for nu passer numrene i ID kolonnen ikke overens
Avatar billede carstendeleuran Praktikant
02. juni 2015 - 13:02 #8
bare det er sådan at uanset om der er 150 eller 500 i ark 1
eller 150 eller 450 i ark2

så skal det være sådan at hvis Jans er nr 11 i ark 1
og han er nr 14 i ark 2 så hans data stadig passe i ark 3
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2015 - 14:01 #9
Jeg ved ikke hvad det er du linker til i #7 - jeg kan ikke åbne det.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2015 - 15:54 #10