Avatar billede maddog_dk Nybegynder
25. marts 2015 - 11:38 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med OPSLAG

Hej

Jeg har et Excelark med sheets i - Prisliste + Materiale.
I materiale sheet er der forskellige typer med tilhørende forskellige priser.
Når jeg så er over i Prisliste og taster et materiale ind, vil jeg gerne have den til at returnere prisen på netop dette materiale, MEN den pris den returnere er meget tilfældig.

så det er sikkert en fejl 40 - men jeg kan simpelthen ikke se det..

jeg bruger denne formel:
=OPSLAG(D4;Materiale!A:A;Materiale!G:G)

D4 er det felt jeg taster materialet ind i, og den skal sammenligne materialet med det der ligger i A kolonnen og returnere prisen fra tilhørende række i G kolonnen - giver det mening?? eller skal jeg komme med flere eksempler?
25. marts 2015 - 11:44 #1
=OPSLAG(D4;Materiale!A:G;7;FALSK)
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2015 - 16:08 #2
Du mangler muligvis et "L" i "OPSLAG" - altså skal du skrive
=LOPSLAG

Din 2. oplysning i din formel, ser mangelfuld ud,
skal indeholde tabelmatrix (de to dirigunale celler i området).

Et eks.
=LOPSLAG(A17;A6:C13;2;FALSK)
2 er 2. kolonne i området.

Eks. kan ses i dette regneark.
http://shares.multisiden.dk/s#e8ca9d97-5883-481f-8300-0b27d6427c9d/backupd.clouddrive.multisiden.dk/Data%20Validering%20%28lister%20og%20opslag%29.xls
25. marts 2015 - 16:35 #3
Havde ikke bemærket det manglende "L". Men formoder at det er en skrivefejl her i spørgsmålet. Den korrekte formel ser således ud:

=LOPSLAG(D4;Materiale!A:G;7;FALSK)
Avatar billede anedi Ekspert
25. marts 2015 - 17:03 #4
Enten er det Lopslag du er på udkig efter, som foreslået ovenfor.

Ellers hedder den engelske Lookup-funktion Slå.op på dansk.

Så måske er løsningen:
=Slå.op(D4;Materiale!A:A;Materiale!G:G)

Vh
Anedi
Avatar billede maddog_dk Nybegynder
25. marts 2015 - 18:49 #5
Hej Med jer

det virker :-)

jeg har delt point mellem de 2 svar der er kommet - den ene kommer med komplet løsning og den anden giver en forklaring.

super fedt at man kan få hjælp her inden

mange tak