Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2015 - 05:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sløv NAS - langsom

K, købte for et par uger siden en af de nye Synology 214 se NAS - gigabit.

Hmm, den præsterer kun ca 230mbit up, og 100 down..
Det er ikke imponerende.

Så googlede jeg, og læste at det gør den bare.. og de - en række forskellige GB NAS.

Sig mig, er det falsk markedsføring ?
"Du kan forvente..." og så en graf med hastigheder på 200-400-600

Det er jo langt fra gigabit!!!!

Så hvad ? kan jeg overhovedet gøres noget ?
Tune dens firmware/netkortdriver ?

Jeg synes det er til grin, jeg har ikke fået noget ud af at købe den..
Det vil stadig tage mig 30 timer at lave en fuld backup, af sølle 3 TB data.. arggggh :)

Så jeg er ovre i noget med at den skal have en ordentlig netdriver..

?
Avatar billede bdf Mester
18. februar 2015 - 05:56 #1
Du har fået præcis det du har betalt for, tjek https://www.synology.com/da-dk/products/performance#2_bay og se overførsels hastigheder.
Hvis du vil ha højere hastighed, skulle du ha købt en af de prof modeller.

M.v.h.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2015 - 06:46 #2
ja det er nok rigtigt, men det er udelukkende et spm om en ordentlig driver. de kan ikke kalde det gigabit med gb netkort, og så fyre en driver i der laver 200/10 - det er amatørkode :)

jeg har skrevet til dem.

og du får point.. herrgud, koster jo kun 800 kr. :)
Avatar billede chalde Seniormester
18. februar 2015 - 08:03 #3
230/100mbit er i underkanten af hvad den kan præstere.
I linket vises der ca. 100/60 MB/s ikke mbit. Det svarer nærmere til 800/500 mbit.
Og jo, de kan godt kalde det gigabit, når den har et gigabit interface. Der findes ikke 800mbit interfaces. Alternativet ville være et 100mbit interface, som så ville maxe på ca. 12 MB/s.

Og dertil skriver de direkte:
The DS214se delivers an average of over 60.49 MB/sec writing speed under RAID 1 configuration in a Windows® environment, and over 98.52 MB/sec reading

Så hvis du ikke nærmere dig 100/60 MB/s med samme indstillinger, så er der noget galt i dit netværk, eller NAS'en er presset af andre opgaver (se evt. om den har gang i andre ting, eksempelvis indeksering mv.).
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2015 - 09:40 #4
jo det gør jeg nok, jeg har bare læst kb/mb forkert.
synes bare 30 timer for 1 tb er sløøøøøvt
det jo ligefør usb er hurtigere
Avatar billede chalde Seniormester
18. februar 2015 - 11:26 #5
#4 Det afhænger meget af hvilke typer filer (mange små tager f.eks. en del længere tid en få store), hvordan dit netværk ellers er sat op mv.
3TB (som du skrev i starten) med fuld skrald på en 1gbit forbindelse, under absolut bedste omstændigheder, vil tage ca. 7-8 timer. Så hvis du begynder at at smide ting og sager ind i beregningen (overhead, mange filer istedet for 1 stor, anden trafik på netværket, at NAS'en indekserer undervejs, at der er tale om 800mbit reelt mv.), så vil en 20-30 timer ikke være helt skævt.