Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 10:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

S-VHS og S-VHS-C bånd ?

Hej.
Kan de S- bånd afspilles på almindelige afspillere eller kræver de datidens JVC fabrikat.
På adapteren står der ganske vist også S- bånd og den kan bruges på almindelige VHS afspiller.
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2015 - 12:11 #1
Hvis båndet er optaget med S-VHS-teknik, kan det ikke afspilles på en VHS-maskine. Du kan godt få båndet til at køre, men der skal en S-VHS-afspiller til, hvis du vil se et ordentligt billede.

Og det gælder, hvadenten det er S-VHS-bånd i den store størrelse eller det lille S-VHS-C i en adaptor, som puttes i en afspiller.
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 12:46 #2
Hej milter.
Tak for det klare svar.
Vil du sende et lukke svar.
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 13:05 #3
Et lille tillægs spørgsmål
Har jeg forstået det rigtig:
En almindelig VHS optager kan indspille på S-VHS-C bånd ? ? og så afspilles via adapter på almindelige afspillere.
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2015 - 13:46 #4
Nej, en almindelig, altså fuld størrelse, VHS-optager/afspiller kan ikke bruges til at optage på det mindre S-VHS-C bånd. Den kan kun bruges til afspilning via en adaptor. Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for det, men jeg har aldrig hørt om det.

Så, så vidt jeg ved, kan de mindre S-VHS-C-bånd kun indspilles på optagere, som regel videokameraer, som er bygget til de mindre -C-bånd.

En VHS-optager (hvad enten det er det store eller det lille -C-format) kan optage på både VHS og S-VHS-bånd men ikke med S-VHS-teknik.

Håber ikke, det er for forvirrende. Hvis der er flere spørgsmål, så spørg bare :-)
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 14:11 #5
Det er jo svært at formulere et spørgsmål om noget jeg intet aner  om.
Jeg har forstået det således.:
Hvis båndene kun har navnet S-, men er blevet brugt på Ikke S- optagere, så får jeg ingen afspilnings problemer på almindelige VHS afspillere med/uden adapter.

Det var igen et kringlet spørgsmål !!!
Jeg prøver igen.

Min kammerat vil gerne have digitaliseret nogle bånd, der hedder S-,
S- videobånd kan også være brugt/optaget uden at det er S- system optagere ?? og så afspilles uden problemer.
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2015 - 15:32 #6
Ja, der er en del bogstaver at forholde sig til :-)

VHS er navnet på den teknik og båndtype, som blev udviklet af JVC. Andre teknikker var Betamax og Video 2000, men de forsvandt ret hurtigt.

VHS-optagere/afspillere og bånd findes i to størrelser: VHS, som er det store, og VHS-C, som er det lille, der blev skabt for at kunne gøre videokameraer og bånd mindre og dermed mere håndterlige.

VHS er en betegnelse for den oprindelige teknik.

S-VHS er betegnelsen for en nyere optage- og afspilleteknik, som gav bedre billedkvalitet.

Bånd indspillet med VHS-teknik kan afspilles på både VHS-maskiner og S-VHS-maskiner.

Bånd indspillet med S-VHS-teknik kan kun afspilles på S-VHS-maskiner.

S-VHS-bånd kan godt være optaget med VHS-teknik, og de kan så også afspilles på en VHS-maskine. Så vidt jeg husker, har S-VHS-bånd et ekstra hul et eller andet sted, som tillader en tap på afspilleren at gå i hak og dermed fortælle afspilleren, at det drejer sig om et S-VHS-bånd. Måske skal der sættes et stykke tape over hullet på båndet for at "snyde" afspilleren til at tro, det er et almindeligt VHS-bånd.

Jeg håber, det gør det hele lidt mere forståeligt :-)
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 16:05 #7
Hej igen milter.
Så tror jeg den trængte igennem, der er også mange års kalkaflejringer beskeden skal trænge igennem.
Nu er det så om aflejringen også hindrer lærdommen i at forsvinde igen men bliver der inde.

Du milter !! skal have mange tak for hjælpen og den nye viden.
Go`week-end.
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2015 - 16:52 #8
Velbekom og god weekend til dig.

Jeg har såmænd selv en del kalk, der indimellem skal fortrænges. Jeg har selv i begyndelsen af firserne prøvet at slæbe rundt på de der såkaldt "bærbare" optagere med fuld størrelse VHS-bånd i en optager og seperat kamera tilsluttet med kabel. Skulderen var ikke særligt begejstret for den slags vægt i ret lang tid ad gangen.
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 17:43 #9
Så har jeg fat i en expert.
Så kan du måske hjælpe (det man godt nok ikke i dette forum) med et tillægsspørgsmål i
http://davk.dk/forum/viewthread.php?thread_id=7770&pid=70208#post_70208
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2015 - 20:26 #10
Joh, jeg har også arbejdet en del med Video8 og Hi8, og jeg har digitaliseret ca. 80 timer af den slags bånd.

Striber i forbindelse med sceneskift, altså fra en optagelse til en anden, skyldes enten, at kameraet har været slukket/stoppet mellem optagelserne, eller at der er blevet spolet frem og tilbage, f.eks. hvis man har villet kigge på noget, man lige har optaget. På den måde risikerer man, at optagelserne kommer til at ligge oven i hinanden, og det giver striber.

Striber kan også skyldes skidt eller mekaniske unøjagtigheder, som BOSK forklarer på davk.dk. Den slags kan sommetider kureres med en afspiller med Time Base Correction (TBC), og det har jeg vist også forklaret lidt om i linket herunder:

http://www.eksperten.dk/spm/1000568

Og undskyld, jeg ikke vendte tilbage i det spørgsmål. Af en eller anden grund fik jeg ikke mail om, at du var kommet tilbage med kommentarer.

Og så kan du nok heller ikke helt udelade din egen mistanke om magnetiske påvirkninger, enten pga. tab eller påvirkning fra tilstødende dele af båndet. Så vidt jeg kan forstå, må det dreje sig om 2-timers bånd, som er meget tynde og dermed ikke pålidelige til langtidsarkivering.

Et andet problem kan være, at der er blevet skiftet mellem SP- og LP-optagelser.  SP = Short Play, LP = Long Play. Med LP kunne man få et 60-minutters bånd til at vare 120 minutter, men det betød kvalitetstab og sikkert også stabilitetsproblemer ved opbevaring gennem lang tid.

Som sagt, hvis ikke en rengøring af afspillehovedet virker, så tror jeg, den bedste løsning er på en eller anden måde at låne eller leje en stationær Hi8-afspiller i høj kvalitet med TBC, evt. gennem en af videoredigeringsklubberne her i Danmark.

En anden løsning, men den er garanteret ikke billig, ville være at få afspillehovedet på afspilleren justeret professionelt. Og selv det er ingen garanti for et godt resultat, for det afhænger af, at optageren af båndene var korrekt og stabilt justeret under alle optagelserne.
Avatar billede ranni Forsker
06. februar 2015 - 20:50 #11
Endnu en tak milter.
Jeg er kommet i den situation, at det eneste jeg kan lave her fra min rullestol er digitalisering og redigering for en kreds mund til mund, der har Hi8, VHS og VHS-C bånd i skufferne.
Jeg har siden , jeg løb i problemerne med striberne, behandlet ca. 120 timers Hi8 uden at løbe i problemer (jeg laver ikke andet i mine vågne timer)men det piner mig, at jeg ikke har lave et ordentlig produkt ud af de defekte 10 bånd.

Vi må hellere stoppe her ellers får vi det gule kort af redaktøren.

Jeg er glad for , at jeg "rendte" ind i dig og fik noget mere viden.

Tusinde tak MILTER.
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2015 - 17:25 #12
Velbekom og god fornøjelse med projektet. Det glæder mig, jeg kunne bidrage lidt.
Avatar billede ranni Forsker
08. februar 2015 - 22:23 #13
Hej milter.
Så er jeg igen i problemer.
Se Generel IT  audio.