Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 13:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

300Gb HHD clones til 240Gb SSD??

Hej med jer.

Jeg har en 300gb harddisk der er partitioneret til 2 diske (Windows og recovery)

Jeg vil nu gerne prøve at installerer en SSD i stedet for denne, har fundet Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" KIT, Jeg ved den er mindre, men jeg har aldrig brugt mere end 240 Gb på den disk.

Jeg vil gerne clone den gemle HHD til SSD disken og også få recovery partitionen med over.

Der er et kit med i pakken man køber, med videointruduktion, software og diverse.

Men nu hører jeg onde rygter om at man ikke kan clone til en mindre HD.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Har nok set det meste at youtube igennem uden held.

Venligst Filip.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2015 - 14:00 #1
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 14:03 #2
Cool tak.

Ved du om det kan evt. med flere partiotioner?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2015 - 14:26 #3
den tager hele den fysiske disks opdelinger med over inkl recovery.
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 14:28 #4
Også hvis de er større end der er plads til?
Hvordan bliver det så reguleret?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2015 - 14:33 #5
det bliver reguleret forholdsmæssigt ned - dog ikke i så små partitioner, så der ikke er plads til de enkelte partitioners indhold. Du kan ikke starte overførslen før der er plads nok til alle valgte data.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2015 - 15:11 #6
Enig med Paragon, men måske er det værd at overveje at give lidt mere, og få mere? http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/index.html til 315 Kr. ?
Hvis der er 500GB data, kan de selvfølgelig ikke være på en 250GB SSD.
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 16:36 #7
Det er det ikke.
Jeg har et andet tilfælde hvor det er en 630 Gb der skal ned på en 500 Gb, begge diske HHD sata. 630 er patitioneret i en system på 100mb, 1 renovere på 16 og 1 Windows på resten af de 630,men kun ca 80gb brugt.

Tror i at de kan komme ned på en 500gg disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2015 - 16:40 #8
Er det ikke et krav at c drevet skal være den samme størrelse for at systemet vil virke?

Nu har jeg ikke prøvet at lægge en mindre disk i( og ej migrenet til ssd), men da jeg clonede min disk over til en større forblev c drevet 100% den samme størrelse som oprindeligt. Resten blev så fordelt i forhold til de størrelser de oprindeligt havde.

Programmet jeg brugte var Acronis.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2015 - 16:49 #9
når det er kørt ned på mindre disk så sker der bare det, at windows ved første start lige vil boote/genstarte en ekstra gang for at justere sig ind på ny størrelse. Det svarer lidt til at bruge fx gparted til at rette på partitionsstørrelsen - det går fint, men kræver lige en genstart efter første boot på win.
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 16:50 #10
Jeg har haft samme problemer me Acronis derfor spurgte jeg herinde.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2015 - 16:54 #11
#7
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det korrekt. Men størrelsen af GB tildelt partitionen ikke væsentligt.  Det er kun størrelsen af data, som betyder noget. Altså hvis data størrelsen ikke er større end den disk de skal klones til, er det Ok, eller ikke. "I et litermål kan der ikke være mere end 1 liter".
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 16:54 #12
Nu har jeg set paragon de 2 nævnte udgaver, hvad er forskellen ud over en masse features, jeg skal jo bare clone?

Har du salgs argumenter xby?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2015 - 17:11 #13
Ja Det er en rigtig god ide at lave et Image af sit C-drev og måske også andre drev, så man i løbet af ca. 10 minutter kan kan genskabe en partition. Går windows helt ned, er det ikke det store problem, når man kan genskabe det med et image. Desuden kan kan man manipulere med sine partitioner, som man vil - større eller mindre, formatere og undersøge.
Hvad skal man med et klone program, når man har klonet?
Jeg elsker mit Image program, det har gjort mit PC liv meget bedre:-)
Avatar billede filipen Nybegynder
12. januar 2015 - 17:49 #14
Tak xby