Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 09:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Excel 2010, find ikke difineret værdi på graf

Hej
Jeg er energiberegner og vil gerne lave et smart regneark der bruger Sande værdier, altså de anerkendte og dokumenterede.
Jeg har lærebøger med grafer, og har selv oprettet graferne manuelt i Excel 2010. Det giver mig selvfølgelig mulighed for at bruge og søge på de data jeg selv har plottet ind, men jeg kan ikke finde ud af at hente de værdier som ligger imellem mine definerede punkter.
lige nu søger jeg bare med Vopslag, for at finde den nærmeste nedrundede værdi.

er der en løsning.
Avatar billede ebea Ekspert
07. januar 2015 - 10:15 #1
Prøv at sende et eksempel på Gratisupload.dk  -  det vil gøre det lidt nemmere at se hvad for tal du vil finde værdier ud fra.
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 10:28 #2
nu er jeg ikke super bruger, men den skulle ligge der nu.
web-adresse: http://gupl.dk/718112/
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 10:33 #3
adgangskode jnc :)
Avatar billede ebea Ekspert
07. januar 2015 - 12:03 #4
Har lagt dit eksempel tilbage her: http://gupl.dk/718120/

Prøv at se om det var det du mente med at hente værdier mellem indsatte værdier.
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 12:16 #5
Nej jeg har støt på formlen i forbindelse med dette, men jeg har ikke fundet ud af hvordan den skulle bruges.

som du ser i mit oplæg, skriver jeg en vilkårlig rumdybde (x-akse)i P6, og der ud fra skal R6 selv vise den tilsvarende  korrektionsfaktor (y-akse)
Avatar billede ebea Ekspert
07. januar 2015 - 12:43 #6
Er det ikke de tal som jeg har indsat i kolonnerne over de tal som du bruger til henholdsvis Rumdybde, og korrektionsfaktor, og som giver det tal du efterlyser.
I stedet for at indsætte tallet i R6, så ender det over de enkelte kolonner hvor du ændrer din (vilkårlige) rumdybde, og derved får du din korrektionsfaktor.

Du har jo angivet faste tal i rumdybde i dit eksempel (som giver korrektionsværdien), men angiver et differentieret tal i dit Opslag eksempel (P6).
Så du har jo både faste tal, og så et differentieret tal; så det er vel ikke meningen?
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 13:11 #7
Nej.
mit diagram bliver formet af de værdier jeg har i D7:N7;D8:N8.
det danner en streg i diagrammet mellem de koordinater, X-aksen er med hele tal 1,2,3 ..m (mine faste data). men hvis jeg har et rum der er f.eks. 4,5 m dyb, kan jeg ikke få den tilhørende korrektionsfaktor. min nu værende løsning med "vopslag" finder kun den nærmeste nedrundede-værdi.
Jeg kan ikke se hvordan skæringsformlen skal gøre jobbet ?
Avatar billede ebea Ekspert
07. januar 2015 - 13:32 #8
jeg gik ud fra det som du skrev,
"....men jeg kan ikke finde ud af at hente de værdier som ligger imellem mine definerede punkter."
og tog udgangspunkt i de (definerede) tal du har lagt fra D7 til N8. Og der har jeg brugt skæringsformlen for at finde punktet mellem x og y aksen.
Når du ændrer tal i D8 til N8, ændrer korrektionsfaktor sig.

Ellers har jeg ikke et bud på det du søger!
Avatar billede ebea Ekspert
07. januar 2015 - 14:21 #9
Jeg har uploadet et eks. her, med hvad jeg mener: http://gupl.dk/718123/
Avatar billede VildeHest Praktikant
07. januar 2015 - 14:26 #10
http://gupl.dk/718124/

Sådan? Kan muligvis gøres smartere, men det var lige hvad jeg kunne komme på.
Avatar billede VildeHest Praktikant
07. januar 2015 - 14:51 #11
Lige en lidt mere overskuelig formel :)

http://gupl.dk/718125/
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 21:57 #12
Hej VildHest.
der var den jo :) det er det jeg har ledt efter :)
jeg vidste godt der var noget fast i stigning/hældning mellem to punkter, men jeg har ikke styr på det med ligninger :)

Du har løst mit problem.
så er der point høst !
Avatar billede JNC Seniormester
07. januar 2015 - 21:59 #13
hov jeg fik dem sku da selv ?
hvordan kan jeg give dem til dig VildHest.
Avatar billede JNC Seniormester
08. januar 2015 - 11:25 #14
kan jeg oprette et spørgsmål, som du kan få point fra ?