Hvis du har et fladskærms-tv hængende i stuen, er det med stor sandsynlighed et LCD.
I Danmark sælges nemlig langt flere LCD-tv end plasma-modeller.
- Plasma har altid haft en lille del af markedet i forhold til LCD herhjemme. Som det ser ud i øjeblikket er fordelingen cirka 15 procent mod 85 procent, forklarer Allan Bugge, som er direktør i Branchen ForbrugerElektronik.
Det er især prisen, som har fået mange danskere til at kaste sig over LCD-tv frem for plasma-tv. For når det gælder modeller i de "små" størrelser på 32 og 40 tommer, er der flere tusinde kroner til forskel.
Ikke nok med at mange forbrugere vender ryggen til plasma, også et stigende antal producenter har svært ved at se en fremtid for teknologien.
Sony har helt droppet sin plasmaproduktion, og elektronikgiganten satser i dag udelukkende på LCD.
Ifølge Akihabaranews.com er LG også ved at trække stikket på en stor del af sin produktion af plasma-tv. I første omgang gælder det en fabrik i Sydkorea, der producerer 70.000 fjernsyn om måneden. Og angiveligt har LG planer om at lukke endnu flere fabrikker.
På verdensplan ser det heller ikke godt ud for plasmateknologien i øjeblikket. Ifølge tal fra analysehuset DisplaySearch blev der produceret 14 procent færre plasma-tv i årets tre første måneder sammenlignet med samme periode i 2006.
Faldet i produktionen af plasma-tv er ifølge Allan Bugge ikke noget, som vi har mærket herhjemme endnu. Tal fra Branchen ForbrugerElektronik viser, at der i de første tre måneder af 2007 totalt set blev solgt otte procent flere fjernsyn - både LCD og plasma-tv - sammenlignet med samme periode året før.
Så 2007 ser også ud til at blive et travlt år for tv-forhandlerne. Sidste år blev der i alt langet 400.000 fjernsyn over disken herhjemme, og hovedparten var LCD.