At lede efter fejl, svagheder og sikkerhedsrisici i indkøbt software fylder en hel del i dagligdagen i IT-afdelinger i både det private erhvervsliv og offentlige organisationer. Det viser en rundringning til en række danske IT-afdelinger.
Ingen tør sætte tal og timer på, hvor meget testning og fejlretninger koster, men irritationerne genkender alle.
Nogle gange opdages fejl i software ikke i tide - altså inden virksomheden implementerer. Så resulterer fejlene i nedetid på virksomheden. Slutbrugerne lammes måske i deres arbejde, og IT-afdelingen knokler på overtid.
Set fra den enkelte IT-medarbejders side kan det være irriterende at skulle bruge for meget tid og energi tid på at finde andres fejl.
For det første risikerer han at blive forsinket og dermed stresset af fejlene.
For det andet er han nogle gange nødt til bruge tid på at overbevise softwareleverandøren om, at hans produkt er behæftet med fejl.
For det tredie er det ofte IT-manden, der er skydeskive for klager, brok og spørgsmål fra resten af virksomheden.
Nogle fejl burde ikke ske
IT-koordinator for de danske afdelinger af biludlejningsfirmaet Europcar, Anders Thaarup, kender alt for godt til at bokse med bugs.
- Der går en del spildtid med at rode rundt med noget software, der ikke kan det, det skal kunne. Det er frustrende, når det betyder, at jeg ikke kan holde, hvad jeg har lovet. Det er utilfredsstillende, at jeg skal bruge tid på at finde fejl, som burde kunne være undgået fra producentens side, siger Anders Thaarup.
Han undlader at købe og installere splinterny software i håb om at blive fri for børnesygdomme. Men det er ingen garanti mod bøvl, har han erfaret. Forleden dag måtte han bakse i halvandet døgn med noget konfigureringssoftware til en router, før leverandøren erkendte og hjalp med rette fejlen.
- Det virker lidt som om, nogle producenter ikke prioriterer kvalitetskontrol højt nok. De vil åbenbart hellere sende nye produkter med meget lidt nyt i på markedet hver halve år, oplever Anders Thaarup, Europcar.
Sådan er det bare med IT
Men kan man undgå hastværk og lastværk i en hektisk branche som IT-verdenen? Er det muligt at lave 100 % fejlfri IT?
Nej, det kan man ikke, lyder svarene fra for eksempel IT-afdelingen i Grundfos. Her er Henrik Mogensen IT-chef:
- Det ville selvfølgelig være optimalt, hvis der ikke fandtes fejl i software. Men vi kan jo se, at vores egne systemudviklere også laver fejl af og til, fortæller Henrik Mogensen.
Han bakkes op af en fagfællle i Århus Kommune.
- Det er urealistisk at forestille sig, at et program helt vil være fejlfrit. Tester man 100 procent, bliver tidsfaktoren en hæmsko. Hvis der er for langt fra tanke til handling, realisering og drift, så overhales produktet af den teknologiske udvikling. Så kommer producenten ind i en ond cirkel, vurderer Henning Sørensen, kontorchef med ansvar for IT-driften i Fritids- og Kulturforvaltningen i Århus.
Han siger, at han gennem 20 års edb-karriere har lært at leve med, at IT ikke er fejlfrit.
- Det er jo et sammensurium af programmel, maskiner og mennesker. Det handler om at vide, hvornår man skal løbe uhyggeligt stærkt, og det handler om at have en fornuftig driftsorganisation, der kan håndtere den frustrerede slutbruger, mener Henning Sørensen.
Fejl sikrer IT-folk job
Men man kan også provokerende vende problemet på hovedet og kalde det en sikring af IT-folkets beskæftigelse og producenternes overlevelse.
Det gør Morten Strunge Nielsen, Principal Consultant i Globeteam og forfatter af en række IT-bøger:
- Der ville jo ikke være brug for så mange IT-folk i virksomhedernes IT-afdelinger, hvis softwaren altid virkede. Fejl koster virksomhederne mange penge. For eksempel i form af heftige supportaftaler. Og man kan godt sige, at virksomhederne betaler producenten for selv at hjælpe med at løse problemer med produkterne. Hovedparten af softwareproducenterne lever jo af at hælde en ny version ned i halsen på folk hvert halve eller hele år, siger Morten Strunge Nielsen.
IT-folkene behøver dog ikke frygte for deres arbejde. Set med Morten Strunge Nielsens øjne er det hypotetisk at tale om fuldstændig fejlfri IT.
- Grundlæggende er software blevet så komplekst, at producenterne ikke kan overskue, hvilke konsekvenser det har, når de retter en fejl et sted. Vi har i mange år ligget på kanten af, hvad softwaresystemerne kan klare i kompleksitet, og hvad mennesket kan overskue. Det rammer IT-afdelingerne, fordi der er mange fejl i produkterne, siger Morten Strunge Nielsen.
Udsigt til færre fejl forude
Men måske byder fremtiden på færre frustrerende softwarefejl. Morten Strunge Nielsen, der har fulgt IT-udviklingen i en 18 års karriere, ser klare tendenser i den retning. Softwarebranchen er ved at sætte udviklingstempoet ned.
- Kunderne har efterhånden nået en mætningsfornemmelse. Nu ønsker man færre fejl og højere sikkerhed på bekostning af nye funktionaliteter. De oplagte muligheder for at effektivisere med IT er efterhånden udnyttet, mener Morten Strunge Nielsen.
Han råder IT-afdelingernes medarbejdere til at erkende, at denne udvikling betyder anderledes arbejdsindhold end hidtil.
- De bør se den grimme, bistre virkelighed i øjnene. Der bliver mindre gang i den, sjov og fart på. Der vil være relativt mere vedligeholdelse og relativt mindre udviklingsarbejde, skønner Morten Strunge Nielsen.