På diverse tv-kanaler er nedtælling til fodbold VM i Sydkorea og Japan i fuld gang ? en begivenhed, der seermæssigt vil blive en af de største nogensinde, formentlig kun overgået af OL. Som ved alle andre sportsbegivenheder ynder fans ivrigt at diskutere de enkelte spillere og hold: hvor har han spillet, hvor mange mål har han scoret i den og den fodboldrække etc.
Det kan give anledning til uenigheder, når tre-fire selvbestaltede fodbold-orakler skal øse af deres paratviden. Med nettet har de imidlertid i nogle år haft mulighed for et hurtigt opslag, men det ville selvfølgelig være bedre at kunne gøre det fra sofaen, mens Ebbe Sand dribler mod det franske mål.
Seerne vil kunne se både holdenes og hver spillers statistik fra tidligere kampe samt læse om den enkelte spillers baggrund. Derudover vil seerne kunne læse de seneste nyheder fra VM, leveret af nyhedsbureauet Reuters. Endelig kan den enkelte seer selv bestemme kameravinkler, såfremt han er utilfreds med den, som stationen har valgt i øjeblikket.
Til VM er disse digitale muligheder forbeholdt abonnenter på den arabiske satellitkanal, Arab Radio & TV (ART), der er den næststørste station i den arabiske verden ? og sender til alle verdensdele, men i fremtiden vil det være et tilbud på alle kanaler, forudser marketingdirektør i Visionik, Maria Flodin:
- Det er inden for underholdning, såsom sport, at interaktivitet vinder frem. Indhold er stadig kongen, men folk vil selv bestemme mere over det indhold, som de ser, forklarer hun.
Visionik i interaktiv elite
Den danske teknologivirksomhed hører til i den interaktive elite inden for tv, hvor den har været siden etableringen i 1996. Kunderne er for 95 procents vedkommende udenlandske som eksempelvis Sky Active, Viasat, Austar, DIRECTV Latin America og com hem.
Herhjemme har Visionik ? udover Viasat - samarbejde med TDC Kabel TV til indehaverne af den digital set top boks, Selector og med Danmarks Radio (DR). Netop DR var den scene, hvor Visionik hjalp med det digitale interaktive tv?s verdensdebut via ungdomsprogrammet Rene Ord for Lommepengene (ROFL).
Unge med adgang til en digital set top boks kunne deltage i quizzen om flere tusinde kroner ved at svare på spørgsmål, se videoklip under udsendelsen, ændre kameravinkler og deltage i små onlineundersøgelser under programmet.
Tv-verdenen har da også forstået at påskønne Visionik for selskabets platform med to af de allerfineste priser. I 2000 vandt selskabet sammen med DR en EMMA (Electronic Multi Media Award), mens det i 2001 blev til den anerkendte IBC Nombre d?Or Award.
T-commerce bliver stort
ROFL og det interaktive fodbold-miljø bliver under ét betegnet som Enhanced TV af Visionik. Størstedelen af kunderne køber i øjeblikket interaktive spil fra virksomheden, men interaktiviteten vil brede til alle andre områder som nyheder og elektronisk handel efterhånden som digital tv vinder frem, spår Maria Flodin.
- Vi har allerede platforme til e-mail, nyheder og T-commerce ? indkøb via tv-skærmen, som vi tror bliver rigtig stort. Markedet er der, da for eksempel Sky i Storbritannien alene har seks millioner hjem med digitale set top bokse, men det går lidt trægt. Kan folk impulsivt gøre indkøb fra sofaen på en nem og bekvem måde, vil det vokse hurtigere, vurderer marketingdirektøren.
Hun peger på, at indkøbene helst skal ske i sammenhæng med en begivenhed af en art, det være sig sport eller talkshows.
Som et eksempel nævner hun, at da den tidligere amerikanske præsident Bill Clintons elskerinde, Monica Lewinsky, blev interviewet på en amerikanske kanal, kimede telefonerne konstant hos tv-selskabet.
Tusindvis af kvindelige seere ønskede at vide, hvilket mærke læbestift den tidligere praktikant i Det Hvide Hus brugte.
- Havde seerne kunnet få at vide under programmet, hvilken læbestift hun havde på, og dernæst kunnet købe den via tv, så var det blevet en kæmpe handelssucces, forklarer Maria Flodin.
Interaktive reklamer
Interaktive reklamer er så småt begyndt at dukke frem ? og her har Visionik sammen med det internationale reklamebureau Saatchi & Saatchi udviklet en kampagne for Procter & Gamble, der producerer Pampers bleer. Reklamen kørte på Sky Active og gav forældrene mulighed for at stille spørgsmål til et panel af børneeksperter og få svar undervejs.
Visionik følger udviklingen inden for de mobile platforme, men arbejder ikke på applikationer inden for det område. Kernekompetencen ligger inden for tv, understreger Maria Flodin.
- Hvis man siger, at man kan alting, så er man ikke seriøs. Vi fokuserer på interaktivt tv, og vores fordel på markedet er, at vi har afprøvet vores produkter i den virkelige tv-verden, forklarer hun.
Det er også den fordel, der skal redde Visionik Interactive TV fri af det mislykkede ægteskab med det amerikanske webkonsulenthus Agency.com fra december 1999 til december 2001.
Kort efter fusionen dykkede Agency.coms aktier på grund af IT-nedjusteringen. Det førte i december 2001 til, at Agency.com erklærede den danske del ? det vil sige Visionik ? konkurs, fordi det var den billigste måde at komme fri af sine forpligtigelser på.
Grundlæggeren Jørgen Lembke og medarbejderne skød penge i selskabet, hvorved Visionik genopstod med kundeporteføljen intakt.
Relevante links:
Visionik Interactive TV
Arab Radio & TV (ART)
IBC?s oversigt over priser i 2001
EMMA-websted