Var du et glad og sprudlende fagligt festfyrværkeri, da du kom tilbage på jobbet? Fik du implementeret din nye kunnen og viden? Eller blev den fine mappe med notaterne begravet i bunkerne, der hobede sig op, mens du var væk?
Kurser koster tid og penge. Derfor er det ærgerligt for både medarbejderen og arbejdsgiveren, hvis investeringen fejler. Nogle arbejdsgivere betragter fejlagtigt kurser som en omkostning og tager ikke planlægningen alvorligt nok.
Læs artiklen Kurser skaber overarbejde
Ikke mindst i den stakåndede IT-branche er vedvarende faglig udvikling og uddannelse en simpel nødvendighed for at kunne leve op til de løbende nye krav i jobbet. I et videnssamfund er medarbejderens viden og kunnen lig med hans eller hendes markedsværdi. Men hvad skal der til, for at man rent faktisk lærer noget?
Læs artiklen Hjernen version 17.03
Vi har bedt fire mennesker med stor erfaring fra kursusbranchen om at give deres bud på faldgruber og fif inden for kunsten at gå på kursus.
1. Kræv en afholdelsesgaranti. Når kurser bliver aflyst på grund af for få deltagere eller ustabilitet blandt lærerkræfterne, kan kursisterne have svært ved at finde et nyt hul i kalenderen. Hvis kursusudbyderen ikke kan stille en afholdelsesgaranti er grundlaget måske for spinkelt, og man bør overveje end anden udbyder.
2. Forlang en aktiv kvalitetsgaranti fra kursusudbyderen. Hvis en håndværker går amok med en boremaskine oppe på første sal under kurset, må man forvente, at udbyderen af egen drift griber ind. Det samme gælder, hvis en instruktør ikke er på toppen.
3. Forlang at instruktører er certificeret og har erfaring. Certificeringerne bør kræves forevist og udbyderen bør garantere instruktørens erfaring.
4. Forlang at udbyderen har autorisation i de kurser, der undervises i.
5. Det er en fordel, hvis kursusudbyderen er specialist. Der bør være en konsulentafdeling tilknyttet, med undervisning af konsulenterne. De har erfaring fra virkeligheden og kan bedre besvare spørgsmål.
- En dygtig kursusudbyder hjælper automatisk med de første tre af mine bud, men de sidste to må du selv klare, siger han.
1. Vælg det rigtige kursus. Gør dig klart, hvad du ønsker at opnå, læs kursusbeskrivelsen grundigt og ring evt. til kursusudbyderen. Det er ikke til at bære, ikke at få, hvad man ønsker sig, når man nu endelig kommer på kursus.
2. Vælg det rigtige niveau. Det er meget vigtigt, hverken at vælge et for let eller et for svært" kursus. Vær ærlig overfor dig selv, når du vurdere om du opfylder forudsætningerne.
3. Vælg en god instruktør. Vælg en kursusudbyder, der bruger dygtige senior-instruktører, som kan forklare sig, og samtidig har praktisk erfaring med den teknologi, der undervises i.
4. Forbered dig grundigt. Læs alt, du kan finde i relation til kurset, søg på nettet. Afprøv evt. den teknologi, du skal på kursus i. Det giver gode spørgsmål til kursusforløbet.
5. Sov godt om natten. Det er vigtigt at være veludhvilet, når mange timers intens indlæring venter forude. Tag ikke på arbejde efter en kursusdag.
1. Vælg en kursusudbyder, der har en høj gennemførelsesprocent, og som er specialist inden for netop det område, du skal på kursus i. Sørg for, at dine forudsætninger stemmer med deltagerkravene fra kursusudbyderen.
2. Afsæt tid i kalenderen bagefter. Et kursus kræver også en investering i tid bagefter. Husk at overbevise chefen om det!
3. Lad være med at snyde og falde tilbage til den gamle, kendte version eller metode. Brug lidt ekstra tid efter kursus på at indarbejde de nye færdigheder.
4. Kom lidt før om morgen. Så har du tid til at hilse og tale lidt med de andre kursister. Det giver altid en bedre atmosfære i kursuslokalet.
5. Vær ikke bange for at stille spørgsmål og sige: 'Det forstår jeg ikke'.
1. Forvent noget positivt. Et kursus skal give pote, du skal lære noget, som du ikke kan i forvejen. Indstil dig på at forandre dig selv som en del af processen.
2. Smid hæmningerne. Det er din tid, den skal bruges til gavn for dig. Giv den gas, og forvent, at det bliver sjovt, og at du vil være sammen med andre, der kan inspirere dig. Forvent, at du bliver verdensmester, så du kan vise de andre, hvordan man gør.
3. Vær ærlig og sig, hvad du ikke forstår. Sig fra hvis, instruktøren bruger ord du ikke forstår. I skal være på bølgelængde.
4. Det handler alt sammen om ord, så tag de nye ord til dig. Og tag dine egne eksempler med.
5. Brug maskinerne, som om de ikke kan gå i stykker. De bliver alligevel
geninstalleret.
Relevante links:
IT-Kursusguide - udgivet af IDG Danmark.
Oversigt over udbydere af IT-undervisning på SOLs IT-guide.
Ingeniørernes kursusguide udarbejdet af IDA og IKA.
Edb-uddannelser i Danmark udarbejdet af Prosa.
IT voksen- og efteruddannelse i Danmark på VIDAR - statens internetdatabase om voksenuddannelser.
Uddannelser inden for teknologi og produktion på Ivuc.dk - center for Information om videregående uddannelser.
Denne artikel er fra IT-Kursusguide - et tillæg til Computerworld |
Læs mere om arbejdsliv i IT-branchen i Computerworlds ugentlige karrieresektion IT Job. Bestil abonnement her. |