Det er ikke kun herhjemme, at Sony PlayStation Portable har svært ved at sælge. Også filmtitler til konsollen langes der for få af over disken i hele verden.
PSP's specielle format Universal Media Disc blev ellers lanceret som et nyt og interessant format, som Hollywood skulle satse på. Men allerede efter kun et år på markedet er de store studier ved at droppe UMD.
Salget af film til PSP har været langt under forventning, og mindst to store filmstudier har helt droppet at lancere film på UMD, mens andre har skåret drastisk i antallet af titler.
Universal Studios og Image Entertainment er allerede stoppet. Paramount Pictures er ved at gå samme vej. Nyhedsbureauet Reuters citerer en unavngiven topchef i branchen for at ingen filmselskaber får deres omkostninger hjem på produktionen af UMD'er.
DVD-branchens nyhedsbrev DVD Release Report mener dog, at studierne har været for ivrige og udgivet for mange film for hurtigt til PSP.
Inden for de første fem måneder efter PSP's lancering var der allerede 239 film og tv-titler på markedet. Det var et langt højere tal end der var spil på markedet.
I starten var salgstallene for UMD-film gode, men i slutningen af 2005, måske fordi iPod Video blev lanceret, faldt tallene drastisk.
I hele verden er der solgt over 20 millioner PSP'er.