Det kræver en god portion tålmodighed at være kunde hos Zitech Computer - især hvis du har bestilt en Zitech Media Center #1. Flere kunder har i over et halvt år ventet på at få deres varer fra Zitech, der gang på gang har udskudt leveringen.
- Det er ekstrem dårlig kundeservice. Det er helt forrykt, at man skal vente i over et halvt år på sit mediecenter, siger Michael Cronqvist til PC World Online.
Han bestilte sin mediecenter-pc i oktober, men han har endnu ikke modtaget computeren til dagligstuen. Michael Cronqvist er især frustreret over, at Zitech ikke har været god nok til at informere om forsinkelserne, der er sket undervejs. Ved juletid modtog han et brev og en dvd-film som kompensation for ikke at have modtaget sin Zitech Media Center #1. Ellers har kontakten været yderst sparsom.
- Det er dybt, dybt utilfredsstillende for kunderne, og det er en frygtelig situation. Vi står med et eftertragtet produkt, som vi ikke kan levere i tilstrækkeligt omfang. Jeg forstår kunderne, og det her er utilfredsstillende, beklager Jacob Ringgaard, der er marketingchef i Zitech Computer.
Da Zitech Media Center #1 blev vist frem under demonstrationer i efteråret 2005, fik computeren flotte ord med på vejen, og bestillingerne væltede ind. Men Zitech kunne ikke følge med efterspørgslen, samtidig med at der opstod problemer med mediecenter-pc'en. Først blev grafikkortet skiftet ud, herefter var der problemer med tv-tuneren, og til sidst var det bundkortet, som drillede.
Ventetiden har frustreret kunderne, der som Michael Cronqvist nu har ventet i over et halvt år på at få de bestilte mediecenter-pc’er. Det tager Zitech nu konsekvensen af:
- Vi har taget den beslutning at trække Zitech Media Center #1 ud af vores husstandsomdelte katalog, som udkommer om få dage. Samtidig stopper vi al markedsføring af produktet indtil vores leveringssituation er stabil. Det skylder vi kunderne, siger Jacob Ringgaard.
Formålet med at stoppe reklamerne for mediecenteret er at komme i bund med de bestillinger, som allerede nu ligger og venter på at blive afviklet. Produktionen af mediecenter-pc’en vil også blive lagt ud af huset, da Zitech ikke selv har været i stand til at løfte opgaven. Dermed skulle det være muligt at få gang i leveringerne af Zitech Media Center #1.
- Jeg håber, at vi i maj når til bunds i bunken af bestillinger, selv om jeg historisk set er dårlig til at gætte, siger Jacob Ringgaard.
I december lovede Jacob Ringgaard over for PC World, at der ikke ville mangle nogen mediecenter-pc’er fra Zitech under de danske juletræer, men det holdt ikke stik. I dag kalder han udtalelsen ”uheldig”, og at han på det tidspunkt troede, at Zitech kunne nå at levere computerne.
Imens venter Michael Cronqvist stadig på sin mediecenter-pc og overvejer, om han i stedet skal købe et eksemplar fra et andet firma. Det har en anden kunde hos Zitech, Karin Høgh, allerede gjort. Vi fortalte i december hendes historie her.
Hun havde også bestilt en Zitech Media Center #1, som hun måtte vente adskillige måneder på at få. Da den endelig dukkede op, indeholdt computeren så mange fejl, at den blev kaldt tilbage. Karin Høgh endte med at købe en mediecenter-pc fra en anden producent.