Der er igen ved at komme gang i de danske online-banker, som ellers har levet et stille liv, siden Basisbank i starten af februar måned måtte indføre en række gebyrer for at begrænse tilstrømningen af kunder.
Den nye svenske online-bank SkandiaBanken, som åbnede forrige lørdag, har allerede fået 2.600 online-kunder i Danmark. Banken får mellem 150 og 200 nye kunder hver dag, og kundetilstrømningen er derfor lige så stor, som den Basisbank oplevede ved åbningen i september 2000.
- Det er meget tilfredsstillende. De kunder, som vi har fået, er også bedre end vi ventede. I gennemsnit har de nye kunder lagt 75-100.000 kroner, og der er sågar én kunde, der har sat 1,2 millioner kroner ind i ét hug, siger bankdirektør i SkandiaBanken Henrik Vad til Computerworld Online.
Basisbank tager nu konkurrencen op med SkandiaBanken og hæver sin indlånsrente med 0,1 procent, så den ligger på linie med SkandiaBankens rente på 4,6 procent.
- Vi har en ambition om at være den mest attraktive bank på nettet, og derfor retter vi vores niveau ind, når der er andre, som ligger højere, siger administrerende direktør i basisbank, Peter Andersson.
Rentehævelsen får ikke SkandiaBanken til at hæve et øjenbryn.
- Basisbank ligger stadig i baghjul. Det er os, der sætter prisniveauet, siger Henrik Vad, Skandiabanken.
Stadig små
De to bankdirektører gør dog meget ud af at nedtone den interne konkurrence, og de vil hellere tale om, hvordan de fortsat stjæler kunder fra de traditionelle banker.
- Man skal huske, at vore markedsandele stadig er små, og at der derfor stadig er mange kunder at hente hos de etablerede banker, siger Peter Andersson, Basisbank.
Dugfriske tal fra analyse-instituttet Vilstrup viser da også, at der stadig er muligheder for de danske online banker, når der sammenlignes med de andre nordiske lande. Bare fire procent af danskerne er kunder i en ren online-bank, mens det er 10 procent af svenskerne og hele 19 procent af nordmændene, som er kunder i en ren online-bank.
Selv om online-bankerne nedtoner den interne konkurrence, så er konkurrencen ved at tage fart, mener finansanalytiker i Araneum, Jesper Dalsgaard.
Kamp om net-pionerer
- De rene internetbanker vil fortsat tage kunder fra de traditionelle banker. Men vi vil også se en skærpet konkurrence internt mellem de rene internetbanker, siger han.
I dag er det kun seks procent af danskerne, som skifter bank i løbet af år, mens 70 procent har den samme bank i mere end ti år. Det er en sej kamp at hugge kunder fra de traditionelle banker, og online-bankerne vil derfor i stigende grad kæmpe om de kunder, der allerede har taget springet fra de traditionelle banker til online-bankerne, mener Jesper Dalsgaard.
- Der er en gruppe af ?net-pionerer?, som er yderst mobile og gerne skifter bank. Dem vil der være konkurrence om, siger han.
Selv om kampen er skærpet mellem online-bakerne, så skal kunderne dog ikke regne med en regulær priskrig på renteniveauet, oplyser de to banker.
- Vi forventer ikke at hæve renten lige nu. Vi vil måske endda sætte den lidt ned efter rentenedsættelsen fra den europæiske og den amerikanske centralbank, siger Henrik Vad, SkandiaBanken.