Af Jens Bertelsen, Computerworld Online
Når støvet har lagt sig efter en travl valentinesdag, står der en række danske ehandels-butikker og smiler. Danskerne går gerne på nettet, når den udkårne skal forkæles med en kærlig hilsen.
Hos Guleroden.dk i Herning tager en glad direktør, Kurt Jacobsen, telefonen:
- I runde tal taler vi om en ti-dobling af omsætningen på dagen før valentinesdag i forhold til en normal dag, siger han til Computerworld Online.
Kurt Jacobsen strør ikke om sig med salgstal, men han oplyser, at Guleroden på en normal hverdag sender "et trecifret" antal pakker afsted. Det største udbytte ved valentinesdagen er dog, at endnu flere danskere nu har fået kendskab til gavebutikken - og mange pakker er blevet sendt til firmaadresser, hvor kollegerne kigger over skuldrene på pakkens modtager, forklarer Kurt Jacobsen.
Ikke ligesom julehandlen
Frellsen Chokolade har også kunnet mærke valentinesdagen, omend efterspørgslen ikke kan sammenlignes med ugerne op til jul, siger indkøbschef Birgit Lund, der også er ansvarlig for salget over Internet.
- Dagene før valentinesdag gav en omsætning på cirka 25 procent mere end normalt. Kunderne har pudsigt nok hverken købt de billigste eller de dyreste chokolader, men dem midt imellem til omkring 110 kroner per æske, forklarer hun.
Internet-salget når dog kun moderate højder. Således kunne Frellsen mandag og tirsdag afsende i alt 19 pakker valentine-chokolader.
Udsving hos PBS
Hos Pengeinstitutternes Betalingsservice, PBS, bekræfter kommunikationschef Pernille Kylling, at danskerne brugte dankortet mere flittigt på nettet i tirsdags sammenlignet med andre dage.
- Den 13. februar (dagen før valentinesdag, red.) blev der gennemført 3.477 kortbetalinger i danske Internet-butikker, mens tallet for en gennemsnitlig dag i januar var 2.200 kortbetalinger, oplyser Pernille Kylling. Det svarer til en stigning på knap 60 procent.