Af Malene Grouleff, IDG Online
Forleden faldt hammeren over to splinternye Nissan Primera-biler på det danske auktionssite QXL. Bilerne blev solgt i en særlig velgørenhedauktion, hvor overskuddet går til Dansk Røde Kors. Organisationen kan glæde sig over, at bilerne - der samlet repræsenterer en værdi på 512.000 kroner - blev solgt til 450.000 kroner.
Men hos QXL er direktøren absolut ikke tilfreds. Han mener, prisen på bilerne blev pumpet kunstigt op. .
- Nissan kontaktede os, kort før auktionen lukkede. De sagde, at der skulle have været en mindstepris på bilerne. Inden vi nåede at reagere på det, blev bilerne budt op over 200.000 kroner. Hvordan det er gået til, ved jeg ikke, siger Henrik Bech, direktør i QXL Danmark.
Han betegner episoden som en ?døduheldig kommunikationsbrist?. Nissan har ifølge Henrik Bech indgået aftalen om de udloddede biler med QXL´s salg- og marketingdirektør, der siden er fratrådt.
Nissan Motor Danmark kender intet til sagen ifølge administrerende direktør Jannik Friis.
I begge auktioner blev det en bruger registreret med navnet ´Krette´, der vandt. Selvom reglen for auktion var, at der minimum skulle bydes 1000 kroner over det forrige bud, bød Krette henholdsvis 19.000 og 37.000 kroner over.
Henrik Bech, QXL, har dog ikke tænkt sig at forfølge sagen yderligere.
- Jeg er ikke rigtig kommet til bunds i det. Men den sag er lukket og slukket nu i og med, at auktionerne er færdige, siger han.
Auktionschef bød selv
Nu indrømmer QXL´s auktionschef, Line Kjær med Internet-alias Sucubes, til Computerworld Online, at hun står bag et markant bud på den ene Nissan-bil - et bud, der hævede prisen med 35.000 kroner. Indtil auktionschefens bud var springet mellem budende på mellem 3.000 og 5.000 kroner.
Line Kjær skriver i et brev til Computerworld Online, at hun bød på bilen, fordi hun gerne ville have en ny bil:
- Og helt ærlig kan jeg ikke se fejlen i, om det skulle være mig som betalte 195.000 til Røde Kors, eller om det var en anden. For lige præcis med denne auktion gjaldt det om at hjælpe andre.
Ifølge auktionschefen er det både populært og en fordel at QXL-ansatte byder selv:
- Faktisk bruger jeg det (oplysningen om selv at byde, red.), når jeg fortæller om eksempler på messer, foredrag mv. - og jeg har aldrig, aldrig oplevet negative holdninger fra folk over det. Tværtimod synes folk, det er dejligt, at vi selv bruger det produkt, som vi repræsenterer.
Alligevel erkender hun, at det kan opfattes problematisk, når auktionsfolk selv er med på budene:
- QXL auktion har ikke tidligere haft restriktioner om, at en medarbejder ikke må byde på auktioner, hverken da det hed Jubii eller nu. Det er først en regel, der er blevet gældende efter sammensmeltningen med Bidlet. Da de kun beskæftiger sig med nye varer, kan det derfor se ud til, at vi forsøger at presse prisen i vejret, siger auktionschefen.
Computerworld Online har forgæves forsøgt at indhente kommentarer fra det involverede reklamebureau United - uden held.
Læs vores artikel: Danske e-auktioner får falske bud
QXLs to velgørenhedsauktioner over Nissan-biler:
Nissan Primera 2.0 Elegance
Nissan Primera 1.8 Comfort