Enhver topleder med respekt for sig selv kan sagtens forklare, hvad moderne ledelsesteknikker som CRM (kundestyring). balanced scorecard (et koncept til virksomhedsstyring) og knowledge management (videnstyring) betyder, og hvad de kan bruges til.
Men kun omkring en femtedel af de virksomheder, som de er topchefer for, har indført IT-værktøjer, der understøtter teknikkerne i deres virksomhed. Det antyder en ny undersøgelse foretaget af SAS Institute, hvor 184 topledere i det danske erhvervsliv er blevet spurgt.
Kun 21 procent af virksomhederne har således indført knowledge management, selvom 79 procent af toplederne kender til begrebet. For implementeringen af en meget omtalt teknologi som CRM (kundestyring) hedder tallet kun 28 procent, selv om 79 procent af toplederne svarer, at de kender til konceptet.
Et kig på e-business intelligence afslører, at nok kender 71 procent af erhvervslederne til IT-løsningen, der kan fortælle e-handelsfirmaer om kundeadfærd og bruges til planlægning. Imidlertid er det kun 18 procent af virksomheder med e-handelsløsninger, der bruger e-business intelligence.