Af Jesper Troelstrup Andersen & Magnus Bredsdorff *
Fusionen mellem Unibank og den finsk-svenske bank MeritaNordbanken giver med et slag den danske bank et teknologisk forspring, når det gælder bankforretninger over Internet og fra bærbare enheder som mobiltelefoner. Især den finske bank har været tidligt ude med sit Internet-bankprojekt, der går under navnet Solo, og for nylig har finnerne lanceret Solo Torvet, hvor de populært sagt inkluderer en række forretninger i bank-betalingsløsningen, så brugerne kan betale via deres Internet-forbindelse til banken.
Mangler Internet-bank
Derimod har Unibank endnu ikke etableret en Internet-bankløsning. De benytter stadig pc-bank-modellen, hvor brugerne kobler sig direkte op.
? Vi kommer helt klart til at gøre brug af MeritaNordbankens erfaringer og teknologi, og vi regner med, at det vil ske snart, siger afdelingsdirektør Kim Grue fra Unibank Onlineinformation. Afdelingsdirektøren tilføjer dog, at når det gælder online-investeringer, er Unibank forud for sine nye nordiske partnere. Det hedder i den nye storbanks programerklæring, at den vil være markedsledende inden for Internet-baserede finansielle ydelser. Unibank anslår, at den besparelse i udviklingsomkostninger, som den danske bank opnår ved fusionen, udgør et trecifret millionbeløb. Den nyfusionerede skandinaviske storbank vil have 1,4 millioner Internet-bankkunder.
Storkunder integreres først
Satsningen på at få skandinaverne til at gennemføre deres bankforretninger elektronisk er så markant, at den har fået sit eget forretningsområde i den nye fusion. Meningen er ellers, at de enkelte lande skal køre videre med deres forretninger til privatmarkedet som i dag, mens udviklingen af elektroniske forretninger har fået sit eget område, og det dækker hele Norden.
Den nye bankfusion sætter fra starten fart i udviklingen af elektroniske bankforretninger. Desuden gælder det i første fase af fusionen om at integrere forretningsområder, som dækker de store virksomheder og investeringer fra institutionelle investorer.
? De områder er i forvejen internationale, påpeger IT-direktør Jørn Petersen fra Unibank.
På længere sigt skal de fusionerede banker kigge på, hvor meget integration af banksystemer der er nødvendig, og hvor store besparelser der kan hentes i stordriftsfordele. Dermed vil de leve op til målsætningen med fusionen, som blandt andet er at høste fordelene ved fælles IT-platforme. Jørn Petersen forestiller sig dog ikke, at det er nødvendigt at ændre på Unibanks filialsystem, som stadig benytter OS/2, og som noget utraditionelt har valgt StarOffice som kontorapplikation.
Alligevel er der basis for at høste besparelser fra fusionen. Det viser erfaringerne fra Unibanks fusion med Tryg-Baltica. Målet er, at den fusion skal reducere det samlede IT-budget med 100 millioner kroner om året fra år 2002. Unibank er godt på vej mod det mål. IT-produktionen og infrastrukturen fra banken og forsikringsselskabet er slået sammen, og Unibank har oprettet to nye produktionscentre, hvoraf det ene kan køre ubemandet. Desuden lukker banken centret i Fredericia.