Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Den franske bilfabrikant Renault og japanske Nissan, som Renault ejer 36,8 procent af, vil også være en del af online-markedspladsen, som tre store amerikanske bilfabrikanter løftede sløret for i sidste uge.
Den engelske avis Financial Times skriver, at Renault senere i denne uge vil offentliggøre flere detaljer om planerne ved en motormesse i Geneve.
Sidste uge offentliggjorde GM, Ford og DaimlerChrysler planerne om at skabe verdens største b2b-handelsplads på nettet. De tre bilfabrikker fusionerer deres online-handelssystemer for at skabe stordriftsfordele og gøre det nemmere for mellemhandlerne at købe reservedele med mere.
Bilfabrikkerne understreger, at den endnu navnløse handelsplads bliver uafhængig. Indtil videre ejer de tre amerikanske virksomheder en tredjedel hver, mens Renault og Nissan endnu ikke har fortalt hvor stor en del af handelspladsen, de er interesseret i at købe.