Af Malene Grouleff, IDG Online
Den Danske Banks netkunder tæller i dag et fåtal på 200.000 ud af bankens ialt 1,6 millioner privat- og erhvervskunder. Den situation vil banken nu forsøge at ændre kraftigt på ved en videreudvikling af cyberfilialerne på Internet.
I foreløbig de næste to år skal webløsnings-firmaet Framfab Networkers samarbejde med banken om at forbedre onlineydelserne.
- Jo enklere det er at gå i banken på nettet, jo flere kunder vil det tiltrække. Vores undersøgelser viser, at en meget stor del af vores kunder synes, det er relevant for eksempel at kunne betale sine regninger via computeren eller udregne hvor stort et hus, man har råd til at købe. Jeg vil være dybt skuffet, hvis vi ikke opnår markant forøgelse af netkunder i løbet af de næste to år, siger John Andersen, underdirektør i Den Danske Banks ny afdeling for elektroniske løsninger, e-finance.
Det er medarbejderne i John Andersens afdeling samt Danske Data, der sammen med Framfab-folk skal udvikle bankens fremtidige online-ansigt.
Den Danske Bank har valgt at indgå et stragisk samarbejde med Framfab fremfor blot at stille webfirmaet en opgave, fordi man forventer, det vil skabe en større synergi i udviklingsarbejdet at trække på den viden, der allerede findes i banken og den kompentence Framfab har.
Privat-kunder i udlandet
I dag har Den Danske Bank danske virksomheder som i Tyskland, Finland, Norge, Sverige og England. Inden for den nærmeste fremtid vil banken også forsøge at få privatkunder i sine nordeuropæiske online-filialer.
Dermed skal Den Danske Bank ud og konkurrere med aktører som svenske MeritaBanken, der i dag har 1,1 million privatkunder i sin onlinebank.
Framfab Networkers blev for nylig droppet af Den Danske Banks konkurrent Unibank, fordi banken mente, der var for stor personudskiftning hos Framfab.