Af Malene Grouleff, IDG Online
En af Sveriges største banker, SEB, indtager i næste måned Danmark med en massiv markedsføring af sin Internet-bank. Den er der allerede 350.000 netkunder i. Föreningsbanken med 500.000 netkunder har også set sig varm på Danmark og bebuder sin ankomst senere på året.
De to største banker herhjemme, Unibank og Den Danske Bank, blegner ved siden af de svenske udfordrere, når man måler dem på kunder, der bruger pc?en i stedet for filialen. Tilsammen har de kun 260.000 netkunder, ifølge Berlingske Tidende og dagbladet Børsen.
Analytikere vurderer, at den danske bankbranche bør se med stor alvor på de svenske fremstød. Svenskerne kan blandt andet presse priserne i bund over for de nye kunder uden at være tvunget til at gøre det samme over for tusindvis af allerede eksisterende kunder. De befinder sig jo i Sverige, hvor prisniveauet på den slags tjenester er et andet end i Danmark.
- De svenske banker kan gå ind med lavere priser uden riskiko for kannibalisering. Og hvis de gør det, kan det ramme de danske banker og give dem indtjeningsmæssige problemer, siger anktieanalytiker Martin Gottlob fra Carnegie Bank til Berlingske Tidende.
Flere undersøgelser viser desuden, at danskere er mindre loyale kunder end europæerne er flest. Derfor betyder det ikke nødvendigvis noget for danskeren, om banken er svensk.
Topchefen i Den Danske Bank Peter Straarup ser dog ingen grund til at male fanden på væggen.
- Jeg tror, det er svært på nuværende tidspunkt bare at boltre sig på nettet og i avisreklamer og så hente særligt mange kunder. De skal være understøttet af fysisk tilstedeværelse ? et filialnet, siger han til Berlingske Tidende.
SEB købte sidste år Codan Bank i Danmark, og den bliver platformen for det danske marked.