Doubleclick afviser overvågning

I går købte Doubleclick, verdens største annoncestyrings-bureau i online-verdenen, personoplysninger om 80 millioner amerikanere. Men firmaet kan ikke automatisk sammenkøre oplysningerne med webadfærd og ønsker ikke at overvåge forbrugerne, siger det til IDG Online.

Af Arne R. Steinmark, IDG Online

Verdens største online-annoncebureau, Doubleclick, kan og vil ikke overvåge 80 millioner amerikanere. Det siger firmaet i en reaktion på kritisk international medieomtale i forbindelse med Doubleclicks investering på 7 milliarder kroner i personoplysninger fra millioner af amerikanere.

- Det kan slet ikke lade sig gøre automatisk at sammenkoble webadfærd med oplysningerne i databasen. Og de oplysninger, som folk afgiver om sig selv, tilhører webstedet, ikke os, siger administrerende direktør Christian Hjorth fra Doubleclick i Danmark til IDG Online.

Men hvad er så pointen med det hele? I øjeblikket kan Doubleclick styre bannerannoncer, så hvis man søger efter et bilmærke på en søgemaskine, så ser man annoncer for eksempelvis Alfa Romeo eller Skoda. Eller hvis man surfer på websteder i USA, så vises danske annoncer.

Skal selv give tilladelse

Doubleclicks talskvinde i USA, Ami Shapiro, vil gerne redegøre for investeringen:

- Hvis du registrerer oplysninger på et websted, som er i vores annoncenetværk, og aktivt giver tilladelse til, at vi må bruge dem, så kan vi målrette vores annoncering ved at kombinere med oplysninger i databasen. Annoncerne bliver personlige og svarer til dine behov, siger hun.

Den database, som Doubleclick har købt, er en postordrekatalog-database. Det vil sige, at den indeholder oplysninger om amerikanernes interesser afspejlet i de køb, de har gennemført ved tradtionel postordrehandel. De amerikanske websurfere, der giver tilladelse til det, vil hos Doubleclick kunne få sammenkoblet deres IP-nummer med eventuelle oplysninger i "postordredatabasen".

Det betyder, at Doubleclick i langt større udstrækning inden for sit annoncenetværk, vil kunne målrette reklamerne. Så hvis web-brugeren i forvejen er registreret i databasen som interesseret i biler, vil web-brugeren blive mødt med bilannoncer på flere forskellige sites - annoncestyrings firmaet vil kunne målrette reklamer til den enkelte frem for en grov justering efter nationalitet og søgeord.

Indtil videre sker denne udvikling dog kun i USA og ikke herhjemme. Både direktøren i Danmark og talskvinden i USA afviser nemlig, at der er aktuelle planer om lignende tiltag i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere