Med et domænenavn registreret på nettet behøver firmaer med store hjemmesider ikke nervøst lede posten igennem for at se, hvorvidt en lille grøn girokupon har gemt sig - med det svenske skrækeksempel i baghovedet.
I Danmark er der ikke fastsat et gebyr, fordi Tele Danmark via DK Hostmaster betaler omkostningerne ved at administrere og fordele domænenavnene, oplyser Per Kølle fra DK Hostmaster.
Foreningen af Internetleverandører (FIL) har det formelle ansvar for navneadministrationen og har så udpeget Tele Danmark til at stå for det praktiske arbejde.
Men til næste år bliver der indført et gebyr, når den selvejende institution Dansk Internet Forum (DIFO) overtager DK Hostmaster. DIFO vil blive ledet af repræsentanter for internetleverandørerne, IT-branchen og forbrugerorganisationer - og så skal der penge til at betale for administrationen og maskinerne.
Per Kølle understreger, at de nærmere regler for betaling af gebyr følgelig ikke er fastsat, men der vil blive tale om længere rykkerprocedurer, indtil et domæne-navn bliver blokeret. Herefter vil der så igen være en tidsfrist, indtil domænenavnet bliver slettet - og udbudt som ledigt.
Sikret mod nedbrud
En sletning af et domænenavn med blokeret linie og milliontab til følge for en online-virksomhed kan ikke ske, beroliger han.
- Vores databaser med alle domænenavne ligger på en server her i København - og den bliver spejlet én gang i døgnet til en server i Århus. Selv hvis begge servere går ned på en gang, så vil domænerne stadigt fungere via de sekundære servere her i landet og i udlandet - indtil vi er oppe at køre igen, forklarer han.
Problemet vil dog være, at hver enkelt domænenavns historie - hvem har fået juridisk ejerskab af det hvornår - vil gå tabt. Det vil kunne åbne for fornyede tvistsager i retten.