Telebranchen får drøje hug af Forbrugerstyrelsen i styrelsens tilbagevendende Forbrugerredegørelse.
11.000 forbrugere har vurderet 49 danske forbrugsmarkeder og givet karakterer mellem 0 til 10 ud fra spørgsmål om tillid, gennemsigtighed og klageforhold.
Som sædvanligt ligger telebranchen helt i bund i undersøgelsen, fordi kunderne ikke kan gennemskue sammenhængen mellem pris og kvalitet og klagemulighederne.
Helt i bund i undersøgelsen ligger TV-pakker/kanaler på en 49. plads, hvorefter mobiltelefon-abonnementer og fastnettelefon-abonnementer ligger på henholdsvis 48. og 47. pladsen.
Markedet for brugte køretøjer ligger til sammenligning på en 45. plads.
Kom nu i gang
Sidste år lå telebranchen også helt i bund i opgørelsen, hvor branchen blev overgået af blandt andet selvbetjente solcentre, som danskerne havde mere tillid til.
Og hos Forbrugerstyrelsen er man klar med en opsang til de mindst troværdige brancher som telebranchen i Danmark, der år efter år bliver ved med at score ekstremt lavt i Forbrugerredegørelse 2010.
Især hæfter Forbrugerstyrelsen sig ved, at klageforholdene ikke bliver mere klare, og at klagerne i telebranchen ikke bliver behandlet ordentligt.
"Det er et åbenlyst paradoks, at forbrugerne ofte oplever grund til at klage og samtidig har meget lav tillid til, at klagerne bliver behandlet ordentligt. Det er forbrugerne ikke tjent med. Klageforholdene har en stor betydning for forbrugernes oplevelse af et marked, og derfor er det oplagt for brancherne at starte der," udtaler Forbrugerstyrelsens direktør, Tanja Franck, i en pressemeddelelse.