Fiberudbyderen Waoo, der er ejet af en alliance af 15 elselskaber, køber Dansk Bredbånd. Det er en bredbåndsudbyder, som i forvejen er tjenesteudbyder i flere af de netværk, som tilhører ejerne bag Waoo.
De 15 elselskaber etablerede Waoo i slutningen af november sidste år, og dengang meddelte Waoos bestyrelsesformand, Kim Frimer, at alliancen af elselskaber ville smide Dansk Bredbånd ud af elselskabernes net som leverandør af bredbåndsydelser. I stedet ville Waoo overtage leverancen, fortalte Kim Frimer.
Samtidig meddelte han, at elselskaberne forhandlede om at købe Dansk Bredbånd, men det afviste bestyrelsesformand Svenn Dam fra Dansk Bredbånd. Han fortalte desuden, at Dansk Bredbånd ikke kunne opsiges i flere af nettene inden for en overskuelig fremtid.
I dag endte magtspillet mellem de to selskaber dog, da Waoo med de 15 elselskaber i ryggen købte Dansk Bredbånd. Et selskab, som havde 70.000 kunder, og dermed fordobler Waoo sin kundebase fra 70.000 til 140.000.
Hvorfor køber I Dansk Bredbånd?
"Det gør vi, fordi logikken bag det er stordriftsfordele, og det har vi hele tiden meldt ud, at vi ville, selvom deres bestyrelsesformand har nægtet, at vi lå i forhandlinger. For det første har vi en hel del af vores egne kunder på Dansk Bredbånds platform, og så er det her vores adgang til at høste nogle synergifordele i form af at skabe lavere produktionsomkostninger og deraf bedre priser, og så får vi også et net på Frederiksberg, så vi får trods alt en indgang til Københavns-området," fortæller Kim Frimer.
Hvor meget spiller det ind, at Dansk Bredbånd i forvejen har infrastruktur i København?
"Det er den ene halvdel af billedet. Den anden halvdel er selvfølgelig, at vi får en meget større mængde kunder at producere vores tjenester på, og vi får en glidende overgang af vores nuværende kunder over på en ensartet platform. Det har været hovedtesen, og derudover har tabet af DONG's tilstedeværelse i København selvfølgelig givet en interesse i at få noget i København, og det får vi på Frederiksberg med det her net."
Hvad betyder det for jeres forhandlingsposition, at I havde meldt ud, at I ville opsige aftaler med Dansk Bredbånd i jeres net?
"Det tror jeg ikke, jeg vil kommentere."
I vælger at bevare varemærket Dansk Bredbånd. Hvorfor det?
"Vi bevarer varemærket, ligesom vi har gjort med Smile og Profiber. Det gør vi, indtil vi har fået synkroniseret med Waoo, og så kører vi derefter det hele ind under Waoo - og så gemmer vi nok mærket som et binavn."
Hvad har I betalt?
"Penge. Men det har vi aftalt, at vi ikke oplyser."
Kommer kunderne til at mærke, om det nu er jer, der ejer Dansk Bredbånd?
"Det håber jeg, at de gør på den lange bane. I dag gør de nok ikke, men på den lange bane håber jeg, at de får en noget større organisation og større platform. Det medfører forhåbentligt også bedre og billigere produkter på den lange bane."
Hvad har det betydet indtil nu, at I ikke har haft egen indgang til hovedstadsområdet?
"Egentlig ikke så forfærdeligt meget. Den mest drivende faktor har været, at hvis vi skal køre national markedsføring og salg, så er det mest praktisk. Jo flere kunder man har til at dele sine salgsomkostninger henover, desto bedre er det at køre det nationalt.
Men vi lever lykkeligt uden København forstået på den måde, at hvis vi sælger til privatkunder, så kan vi rette så meget af vores markedsføring som muligt til privatkunder i de områder, hvor vi er. Men jo flere til at dele omkostningsbasen imellem, jo bedre er det selvfølgelig."
Det er blevet rygtet, at Stofa bliver jeres næste køb. Hvornår hører vi noget der?
"Det kender jeg ikke noget til. Det har jeg ingen kommentarer til."
Mobilselskabet 3 er også blevet rygtet til salg. I skal ikke være mobiloperatør også?
"TDC er også til salg. Men nej, det har vi ingen planer om," griner Kim Frimer.